Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Folk som äter och tuggar under digitala möten

Idag var det en sådan dag. Möte konstant från 8 till 11, vi har alltid gemensam fika klockan halvtio, där vi ofta äter en smörgås (företaget har ost, smör och knäckebröd liggande) och jag har med mig egen smörgås. Jag kan inte äta frukost förrän vid halvtio-tio (jag vet, hopplöst när man på hotell). 

Så ja, jag åt min frukostsmörgås vid mötet

• sextiotalist
    Jonnynilsson skrev 2021-02-23 14:10:48 följande:
    Arbetstid är arbetstid oavsett vistelseplats. Så nej man får inte röka hemma under arbetstid hos oss.
    Hur kan de kontrollera detta (såvida personen inte röker framför web-kameran)? Så jag är rätt säker på att rökarna på er arbetsplats, röker hemma, och din arbetsgivare kan inte göra något alls åt detta. Eftersom regelverket inte kan styra vad personen gör i sitt hem
  • sextiotalist
    Jonnynilsson skrev 2021-02-24 08:00:50 följande:
    Det går inte att kontrollera.

Man får inte glömma att det är arbetsgivaren som ansvarar för hemarbetsplatsen. Det gäller försäkringar, ergonomi, miljö med mera. Så givetvis gäller företagets policys även vid hemarbete.

Det är helt upp till var och en att röka i sitt hem på fritiden. Det vill säga på den obetalda lunchen och före/efter arbetstid.
    Det vet jag om,. tycker däremot att det är inte så smart att ha regler/policys som inkräktar på hemmet.
    Jag vet allt detta med ansvar och försäkringar. Detta är ett vanligt återkommande punkt på våra teammöten.
    Men som jag skrev, den policyn kan de nog endast ha i deras egna lokaler, misstänker om det skulle bli en tvist, så har de inget att komma med.
  • sextiotalist
    Jonnynilsson skrev 2021-02-24 11:47:24 följande:
    Det handlar inte om ditt hem eller inte. Om du distansarbetar hemma upplåter du ditt hem som arbetsplats. Och då gäller arbetsgivarens regler.

Om det inte skulle vara så hade det ju räckt med att man går ut på gatan utanför arbetsplatsen och röker vilket inte är tillåtet under arbetstid.

Men jag kan ju säga att jag inte känner till någon som blivit avskedad för rökning på arbetstid. Därmed inte sagt att det aldrig inträffat.
    Om jag är så vänlig att jag upprätthåller mitt hem GRATIS till min arbetsgivare, så har denna inte ett smack att säga till om. Den som kan ställa krav är då jag.
    Hade arbetsgivaren betalat hyra för arbetsplatsen, då hade man kunnat böra diskutera.
    Ärligt sagt. så tror jag inte ens att en arbetsgivare har laglig rätt att förbjuda en anställd att röka under arbetstid om personen arbetar hemma.
  • sextiotalist
    chrissepisse skrev 2021-03-02 11:15:49 följande:
    Lika trevlig som alltid. I inledningen av PDF:en står tydligt att den omfattar alla anställda i den aktuella kommunen I punkterna med anvisningar står att rökfri arbetstid gäller oavsett var arbetet är förlagt. Det står inget om att undantag gäller för de som arbetar hemma. Man specificerar sedan ytterligare i "speciell tillämpning ..." vad som gäller för de som arbetar i andras hem, till exempel personliga assistenter.

Medan jag pluggar på mitt håll kanske du kan logga ut och fundera över vad det är som gör att du har så stort behov av att vara otrevlig mot främmande människor på nätet. 

Fast den springande punkten är om de, även om de skriver så, kan förbjuda en person att röka i sitt eget hem. Och hur ska de kontrollera detta?
    För arbetsgivaren har inte rätt att ta sig in i hemmet. 

För övrigt så är det inte alls ovanligt, att de som arbetar på en arbetsplats där de är förbjudna att röka, gör det ändå, speciellt när de träffar folk på andra arbetsplatser. 

Svar på tråden Folk som äter och tuggar under digitala möten