Inlägg från: Anonym (sådär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sådär)

Folk som äter och tuggar under digitala möten

Stårschan2 skrev 2021-02-23 13:51:30 följande:
    Hos många har Corona lett till att de sitter i möte kloss i kloss från 8-17 och knappt har tid att gå på toaletten eftersom mötena avlöser varandra, och i ett sådant läge måste man ju ändå någonstans kunna få äta och dricka kaffe. Men inte prata med mat i munnen!
    Håller med, känns som att frågan i vanlig ordning på FL dras lite väl hårt.

Det går hur bra som helst att äta på möten OM man stänger av ljudet och kameran under tiden man tuggar. Faktum är att micken SKA vara av oavsett om man äter eller ej för att inte störa den som pratar. Bakgrundsljud och flåsande kan vara precis lika störande, speciellt om alla har micken på samtidigt.

De flesta mötesprogram har ikoner för både kamera och mick som man lätt kan klicka på.
  • Anonym (sådär)
    Jonnynilsson skrev 2021-02-23 14:10:48 följande:
    Arbetstid är arbetstid oavsett vistelseplats. Så nej man får inte röka hemma under arbetstid hos oss.
    Nja, gränsfall.... arbetstid är arbetstid oavsett vistelseplats men alla vistelseplatser har inte rökförbud så det är tveksamt om arbetsgivaren har rätt att förbjuda någon att röka när de inte är i företagets lokaler. Företaget äger sina lokalerna och din tid under arbetstid men de äger inte ditt hem. 
  • Anonym (sådär)
    Jonnynilsson skrev 2021-02-24 07:57:40 följande:
    Ja tack och lov är rökarna ett utdöende släkte och vad jag kan se bland medarbetarna så har det minskat rejält sen millennieskiftet.

Det är omöjligt att kontrollera om någon röker på arbetstid.
    Jag tycker man ska vara jäkligt försiktig med att sätta regler efter vad man tycker och har för inställning till saker.

Sätta rökförbud bör man göra för att andra inte ska ta skada av rök INTE bara för att man tycker det är dumt. Det är fortfarande upp till var och en att själv avgöra vad man vill göra hemma. 

Ska man börja sätta upp regler efter var och ens subjektiva tyckande kan det bli ganska bisarrt.  Vad är nästa steg? Man får bara ha de brallor som chefen tycker är snygga? Alla ska ha stuthatt för att chefen tycker det är kul? Alla måste äta den mat chefen gillar?

Ja det är omöjligt att kolla om folk röker hemma för det ska man heller inte kolla precis som man inte ska kolla om folk sitter och jobbar i kallingar.
  • Anonym (sådär)
    Jonnynilsson skrev 2021-02-24 08:00:50 följande:
    Det går inte att kontrollera.

Man får inte glömma att det är arbetsgivaren som ansvarar för hemarbetsplatsen. Det gäller försäkringar, ergonomi, miljö med mera. Så givetvis gäller företagets policys även vid hemarbete.

Det är helt upp till var och en att röka i sitt hem på fritiden. Det vill säga på den obetalda lunchen och före/efter arbetstid.
    Ergonomi, miljö, etc finns till för att skydda den enskilde arbetaren, inte för att skydda arbetarens kollegor. Rökförbud finns till för att skydda andra från rök, inte för att skydda rökaren själv. Om personen röker hemma så är det ingen annan än hen själv som drabbas.

Jag röker inte själv men skulle min arbetsgivare komma med en massa krav på vad jag får eller inte får göra i mitt hem så skulle jag be dem dra åt helvete och byta jobb.
  • Anonym (sådär)
    Jonnynilsson skrev 2021-02-24 11:47:24 följande:
    Det handlar inte om ditt hem eller inte. Om du distansarbetar hemma upplåter du ditt hem som arbetsplats. Och då gäller arbetsgivarens regler.

Om det inte skulle vara så hade det ju räckt med att man går ut på gatan utanför arbetsplatsen och röker vilket inte är tillåtet under arbetstid.

Men jag kan ju säga att jag inte känner till någon som blivit avskedad för rökning på arbetstid. Därmed inte sagt att det aldrig inträffat.
    Givetvis är det få som åkt dit för rökning på arbetstid eftersom man då skulle behöva sparka ALLA som gjort andra saker än jobba under arbetstid.

Gick ut och tog lite luft i 5 min... sparkad!

Surfade på aftonbladet i 3 min... sparkad!

Pratade i telefon med kompisen i 5 min... sparkad!

Gick ut och tog en cigg i 5 min.... sparkad!

Såna regler här inte hemma i ett modernt samhälle utan snarare i en kolgruva på 1800-talet.
  • Anonym (sådär)
    Jonnynilsson skrev 2021-02-24 11:53:34 följande:
    Du skriver i affekt utifrån att det är jag som skapat reglerna. Det har jag alltså inte gjort. Det är företaget som tillsammans med fackliga organisationer tagit fram policys för både det ena och det andra. Till exempel jämställdhet, likaberättigande med mer med mera.

I just drogpolicyn ingår tobak men också alkohol och narkotika. Och man har beslutat att droger på arbetsplatsen är ett stort nej.

När det gäller kläder har vi ingen speciell klädkod. Man skall ha hela och rena kläder. Fast det gäller ju inte det där konstiga modet med trasiga byxor :)

En gammal kollega sa en gång till mig apropå rökförbud:

- Rökare är också människor, men inte lika länge!
    Låter som en rätt sunkig arbetsplats

Att likställa tobak med alkohol och droger är rätt hål i huvudet. Alkohol och droger påverkar en persons förmåga att tänka klart och jobba vilket är anledningen till att de är förbjudna på alla arbetsplatser. 

Tobak påverkar inte folks förmåga att jobba, däremot påverkar röken andra vilket är anledningen till att man infört rökförbud i lokalerna.

Vad är nästa steg i er arbetsplats? Förbud mot mediciner? De kan väl oxå klassas som droger?

Som en kollega sa apropå idiotiska beslut från ledningen.

- Det är svårt att hitta skickliga arbetare, det är därför idioter blir uppgraderade till chefer.
Svar på tråden Folk som äter och tuggar under digitala möten