Folk som äter och tuggar under digitala möten
Har jobbat hemifrån sedan i mars förra året och lär fortsätta det ett bra tag till, troligtvis går vi aldrig tillbaka till full tid på kontoret. Stormtrivs med det och tycker det fungerar utmärkt med digitala möten, men det förutsätter ju att folk använder sunt förnuft och annars får man sätta upp riktlinjer. Hade någon på vår arbetsplats suttit och ätit under ett möte hade den personen blivit ombedd att antingen sluta eller stänga av ljudet. Jag hade inte dragit mig en sekund från att säga "Den som äter på något får gärna stänga av sitt ljud, det stör." I de flesta möten jag är i har man ljudet avstängt när man inte har ordet oavsett.
Sen måste jag ju säga att under den här tiden har det varit en del mer eller mindre roliga incidenter. Som när någon spolade under ett möte. Ingen erkände vem det var, men det blev en snackis. Vem tusan går på toa under ett möte? Eller under ett långt och segt möte en fredag eftermiddag då det hördes som om någon öppnade en burköl. Direkt kommenterade någon "Där öppnade någon fredagsölen". Det var dock ingen som hade kameran på så vi vet inte vem. En annan gång var det en man som inte stängde av ljudet när vi tagit en kort paus och vi alla fick höra honom bråka med sin fru. Inte så roligt för någon.