• Anonym (Irina­)
    Tue 23 Feb 2021 10:57
    1595 visningar
    12 svar
    12
    1595

    Behålla något jag inte betalt?

    Jag fick för nåra dar sen en leverans. Visade sig vara en repeat på en order jag gjorde för nåra veckor sen. Har inte beställt en till, så dom gjorde alltså en tabbe och skickade en till.

    Jag kontaktade dom så klart och dom säger att jag ska skicka tillbaka den med frimärken för dom har inte fri returblankett eller betala för den om jag vill behålla.

    Kan dom kräva något alls här? Det hade varit ett projekt bara att skicka det även om om betala frakten, men jag kan väll inte tvingas betala för deras tabbe?

    Kan jag behålla eller är det stöld?

  • Svar på tråden Behålla något jag inte betalt?
  • Anonym (-)
    Tue 23 Feb 2021 11:02
    #1
    Anonym (Irina) skrev 2021-02-23 10:57:48 följande:

    Jag fick för nåra dar sen en leverans. Visade sig vara en repeat på en order jag gjorde för nåra veckor sen. Har inte beställt en till, så dom gjorde alltså en tabbe och skickade en till.

    Jag kontaktade dom så klart och dom säger att jag ska skicka tillbaka den med frimärken för dom har inte fri returblankett eller betala för den om jag vill behålla.

    Kan dom kräva något alls här? Det hade varit ett projekt bara att skicka det även om om betala frakten, men jag kan väll inte tvingas betala för deras tabbe?

    Kan jag behålla eller är det stöld?


    Du kan självklart inte behålla den men de kan heller inte kräva att du ska betala (returen) för deras misstag. De får hämta eller på annat sätt lösa det utan kostnad för dig.
  • Anonym (Irina­) Trådstartaren
    Tue 23 Feb 2021 11:03
    #2
    Anonym (-) skrev 2021-02-23 11:02:17 följande:

    Du kan självklart inte behålla den men de kan heller inte kräva att du ska betala (returen) för deras misstag. De får hämta eller på annat sätt lösa det utan kostnad för dig.


    Men om dom inte gör det då? Vad gör man då?
  • Sven19
    Tue 23 Feb 2021 11:05
    #3

    Lägg undan den ett tag och behåll den sen, om de är så jäkla osmidiga att de inte kan skicka en returblankett när de är de som gjort fel.

    Helt otroligt att någon som vill göra rätt för sig ska betala en massa extra.

  • Anonym (-)
    Tue 23 Feb 2021 11:07
    #4
    Anonym (Irina) skrev 2021-02-23 11:03:40 följande:
    Men om dom inte gör det då? Vad gör man då?
    Väntar på att de gör det ... Vad menar du?
    Om de är så ini helvetes urbota dumma att de ens funderar på att ta ett uppenbart felaktigt case vidare, så är det ju bara att lugnt låta dem göra det.

    Du behöver inte kosta på dig något för att rätta till för dem. Säger de uttryckligen att du kan behålla så behåller du. Annars får prylen ligga och vänta tills de löser det. Om det går oskäligt lång tid så får du väl påminna dem, vid behov med en faktura för hyresplatsen hos dig, bara för att få fart på dem.
  • Sid
    Tue 23 Feb 2021 11:20
    #5
    Anonym (Irina) skrev 2021-02-23 11:03:40 följande:
    Men om dom inte gör det då? Vad gör man då?
    Det är nog deras problem nu.
    Du har gjort helt rätt som har informerat dem om att de har felaktigt skickat en extra produkt till dig som dublett på en tidigare order. 
    Informera dem igen, gärna via mejl så du har det svart på vitt, och var supertydlig med att det är de som har gjort fel och om de vill ha produkten tillbaka så får de lösa detaljer med returen, utan att det kostar dig något. 
    Du kan kontakta konsumentverket och fråga vad som gäller. Vissa kommuner erbjuder konsumentvägledning dit du kan vända dig och fråga om råd, i fall din kommun har något sånt.
  • Anonym (mmm)
    Tue 23 Feb 2021 11:22
    #6

    Man ska väl vara ärlig men jag råkade ut för liknande en gång. Jag valde att göra inget. Jag tänkte att hör de av sig och frågar om jag fått två så är jag ärlig och svarar ja, men jag sökte dem inte aktivt. Det var ett stort företag och jag tänkte att de nog har lite marginal för att det kan bli fel. Ingen hörde av sig. 

  • Tue 23 Feb 2021 11:29
    #7

    Sånt här är prövat massor av gånger och hur du ska göra sammanfattas nedan:

    Du ska inte betala något alls.

    Informera dom om att dom har en produkt som är deras. Att dom har möjlighet att hämta upp den under förutsättning att dom återkopplar och samordnar upphämtningen av produkten med dig.

    Är produkten inte hämtad inom 2 månader så förverkas produkten.

  • Anonym (Konsu­m)
    Tue 23 Feb 2021 11:33
    #8

    Hör med konsumentrådgivare i din kommun.

  • Anonym (Alice­)
    Tue 23 Feb 2021 12:06
    #9

    Jag skulle inte vända ut och in på mig själv för deras misstag. Skulle inte betala porto för att dom skulle få tillbaka den. Vill dom ha tillbaka ordern får dom skicka en returblankett.

  • Glinda från Oz
    Tue 23 Feb 2021 12:41
    #10

    Rent juridiskt (och moraliskt) ska du inte betala alls. Jag vann en sådan tvist en gång då ett företag vägrade betala returfrakten när de skickat fel vara. De fick snällt skicka en retursedel.

    Jag hade avvaktat, inte gjort någonting och sett vad som händer.

  • Anonym (Dubbl­ett)
    Tue 23 Feb 2021 13:06
    #11

    Jag fick dubbla paket en gång av varor jag beställt. Ringde och påpekade detta och det var bara skicka tillbaks helt gratis. Det var ju dom som gjort fel.

  • Anonym (T)
    Tue 23 Feb 2021 13:13
    #12

    Har också varit med om en annan grej där ett säljföretag jag jobbade för krävde tillbaka demo-produkterna och alla papper, men att jag skulle betala för frakten. Jag struntade såklart i att skicka det (skulle kostat mig hundratals kronor) och när de sedan hörde av sig och undrade så sa jag att jag hade skickat med vanligt porto så antagligen var sakerna nu ?borta eller i fel händer?. De fick skylla sig själva att de inte ville betala för returfrakt. De kunde aldrig kräva mig på återbetalning eller oförsiktighet eftersom de aldrig sagt att det skulle skickas spårbart paket.

    Om de inte tar tillbaka produkten inom en viss tid (måste kollas upp) så räknas den som din. Jag hade bara struntat i dom och lagt undan saken till det kom en retursedel alternativt pengar för att betala frakt.

    Du kan också vara riktigt jäklig och returnera den med kvittot från den första saken och begära tillbaka pengarna för den. Då har du fått saken gratis kan man säga, fast för kostnaden av returfrakt (om nu värdet är högre på varan jämfört med frakten) inte säkert du har användning för 2 likadana saker ändå.

Svar på tråden Behålla något jag inte betalt?