• Anonym (Pappa)

Mycket Tabubelagt ämne varning

1) varför skaffar ni inte barn tidigare?

Blev pappa när jag fyllde 30. Min dåvarande sambo, nuvarande fru var 34. Tre år senare kom barn nr 3. Således jag 33år, hon 37år. Vi hade levt ihop ca 2 år innan första barnet, som samboendes. Barnen var planerade. Vi var både högst fertila och friska. Samtliga barn är kärnfriska (!). Vare sig jag eller modern kände oss gamla, och känner oss inte heller "gamla" nu när samtliga barn är i tonåren. Som föräldrar har vi varit högst aktiva, och fortsätter så vara i nuvarande ålder.

Varför inte tidigare? Jag vill bli klar med mina universitetsstudier (19-24år). Jag ville få ett jobb. check. Jag ville göra karriär. check. Jag ville leva livet som singel. check. Jag ville bo själv (kom ur ett samboförhållande när jag var 24år). check.

Jag ville känna att det kändes rätt i så många avseenden som möjligt, som jag kunde påverka.

2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?

Nej, inte nödvändigtvis. Men under inget av de kortare och längre relationer jag hade innan jag träffade min nuvarande fru, så uppstod känslan och önskan om att bilda familj.

3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?

Tänker helt ärligt inte så mycket. Förstår givetvis riskerna, och framför allt risken i att det inte kommer att "lyckas att bli gravid". Men tror också att det är väldigt individuellt betingat.

4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?

Som man så har man ju ett försprång. Men jag anser inte att mina barn har "gamla" föräldrar, de har även väldigt aktiva mor-och farföräldrar (!).

Huruvida man blir en bra förälder har inget att göra med ålder, nödvändigtvis.

5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?

Nej.

6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?

Tycker att du uttrycker dig väldigt plumpt (!). Men i sak, skulle jag och min fru inte ha lyckats bli gravida, så hade nog adoptionsfrågan kunnat aktualiserats.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-24 13:22:50 följande:
    Varför så känslig? Grattis till era barn! Ja, men om det nu då visat sig att sin fru inte kunnat bli gravid eller haft svårt, hade det varit värt väntan då för att du skulle fått bygga upp det du byggt upp och upplevt det du upplevt?
    Om du såg det fetstilade i din text. 

"...adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?"

För mig, som inte är ofrivilligt barnalös, så är jag inte känslig.

Men jag tycker att det är plumpt uttryckt av dig, och du sågar kvinnor, män, par som kanske kämpar frenetiskt med att kunna få barn. Oavsett ålder (!). Det finns ju även "yngre" kvinnor och män som inte lyckas bli gravida...

Din fråga faller på att det enbart blir ett teoretiskt resonemang. Som jag sa, innan jag träffade min fru så var jag inte i) intresserad av att skaffa barn där och då ii) jag hade ingen relation med någon kvinna där barn och familj kom på tal.

Mitt liv mellan ålder 24-28 var ingen "väntan" på att skaffa barn. Det var ett liv som var fyllt med arbete, karriär, singelliv, "ego-fokus" om du så vill.

Jag ville känna mig redo helt enkelt, och jag antar att min fru kände likadant. Givet att hon är ett antal år äldre än mig. Sen är det inget vi har diskuterat i sak - varför skaffade inte hon barn tidigare?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (PF) skrev 2021-02-24 19:16:06 följande:
    Det kan du ju också fråga de som hackar på unga mammor här i tråden utan anledning. Nä tycker man borde kunna komma fram till det själv faktiskt.
    Men snälla, hur läser du tråden egentligen. Det är väl ingen som hackar på unga mammor i denna tråd. Det är väl ingen som ifrågasätter TS barnafödande, som startade vid ålder 20. Hennes val, kul att det blev bra, hon har lyckats göra det hon vill i sitt liv (utbildning, resor, etc).

Däremot så är det väl många som ifrågasätter TS starka invändningar mot att "äldre" skaffar barn, och där hon sätter sig på väldigt höga hästar kring detta.

Samtidigt så är det väldigt svepande kring ålder. TS anser att man inte kan betraktas som ung när man är 30. Sen kommer ett åldersspann på 35-40 där TS anser att dessa bara "väntar och väntar och väntar". Sen en harang om att dessa (35-40 kan man anta) istället har lagt tid på festande, resor, husrenoveringar etc etc.

Sen dyker ytterligare en ålder upp "25år", och då är det helt ok.

För att sedan avsluta med den, till viss del självgoda konstaterandet att TS minsann skaffade sitt första barn vid 20, och var klar med sitt barnafödande innan hon blev, just det, 30.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-25 19:30:14 följande:
    Då har du slarvat med läsningen. Skaffar man barn när man är 25 har man varit ute i god tid och förtjänar hjälp. Är man 35-40 får man faktiskt lite skylla sig själv. Kan inte alls relatera till varför man gör det så sent. Har aldrig påstått att 20 är optimalt bara för att jag gjorde det men 23-25 är bäst. 30 är väl inget fel heller? Påstår bara att man inte är så ung men inget fel. 35 börjar bli sent. Absolut inte 40-45 enligt mig.
    Nej "Milori", jag har inte slarvat med läsningen. Jag citerade en annan skribent som ansåg att denna tråd hade utvecklats till att hacka på "unga mammor". Det anser jag inte. Sen har det framkommit ett antal som "hackar" på att du har många barn. Det får stå för dessa skribenter. Jag har själv tre barn och är helt nöjd med det.

Min poäng i varför du får mycket mothugg är att du har ett väldigt bredd ålderspann i din TS. Du slänger ur dig åldersiffror till höger och vänster.

Och i citatet ovan så fortsätter du med det (!). Säger att 23-25 är bäst. Bäst utifrån vad? Och nu har du ett ålderspann på 40-45 som inte är ok. Tidigare så ifrågasatte du ålderspannet 35-40...

Du förstår väl att det blir smått provocerande? 

Jag kan exempelvis inte relatera till hur en kvinna eller man kan; aktivt och planerat, skaffa barn när man är 20 (!). Men jag har inga starka åsikter kring det när det gäller andra människors val, känns det rätt, så by all means.

Jag skulle aldrig göra det, jag skulle aldrig uppmuntra någon till att göra det, jag hoppas verkligen inte att mina barn går den vägen. Skulle de göra det, tja, då får jag leva med det och stötta dem i deras beslut.

Du har givetvis rätt till dina åsikter, men vädrar du dessa på ett allmänt diskussionsforum så får du räkna med att få mothugg.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Milori) skrev 2021-02-27 03:59:08 följande:
    För att folk blundar för sanningen. Samhället lägger upp det för unga människor som att barn vore ett hinder. Man får till och med höra att man är white trash om man nu skaffar barn tidigt. Och att man kostar massa pengar. Men sanningen är ju att en ivf kostar ca 80000 kronor per gång. Gångra detta med tre, gångra med 13000. Per år. Och det ska alla stå och betala för att vissa säger inte alla har velat festa istället och förverkliga sig själv. Ofta är det män som uppmuntrar kvinnor till att göra abort bara för mannen själv inte känner sig på rätt plats och bla bla bla. Sedan får hon genomgå massa lidande i form av onaturliga behandlingar osv och massa missfall för att hon väntat tills hon är gammal. Fertiliteten fungerar sämre efter 35, det är fakta och ingen personlig åsikt från min sida. Varför ska jag räkna med att få mothugg menar du?

Den sorgliga sanningen är ju att dessa normer uppmuntras här på forumet. Att man ska vara gammal när man skaffar barn, det finns inga som helst problem med det och alla som påpekar sanningen är dumma i huvudet och man får komma med vilka förolämpningar som helst. Kan bäst, vet bäst. Tycker denna samhällsutveckling är sorglig och nej tycker inte det är schyst mot barnen heller.
    Jag tror inte att folk blundar för sanningen, sen beror det på vad du menar med "sanning". Tror att både män, och framförallt kvinnor är högst medvetna om graviditeter kopplat till en stigande ålder, både utifrån möjligheterna att lyckas och förhöjda risker.

Eftersom vi har ett välfärdssamhället som bygger på vårt skattesystem, tja, då får vi alla vara med att betala. Både för IVF behandlingar, gastric bypass operationer för överviktiga, hjärt-och lungoperationer för långtidsrökare etc. Listan kan göras lång på "medicinska ingrepp" där man skulle kunna tycka att "patienten" skulle ha tagit ett större eget ansvar. Men så ser inte vårt samhälle ut, vi har möjligheterna att hjälpa dessa människor. Vilket i grund är positivt.

Samhället? Ett barn ett hinder? för unga? Det får stå för dig. Tycker väl snarare att samhället säger; gå klart  skolan, skaffa dig ett jobb eller en utbildning. Varken mer eller mindre.

Mothugg? Tja, om du inte förstår det så vet jag inte hur jag mer tydligt skall säga det. Men du förstår väl att du sågar en stor grupp kvinnor i ett visst ålderspann jäms med fotknölarna? Förstår du inte då att du kommer att få mothugg menar du? Du anser att den bästa åldern att skaffa barn är mellan 23-25. Ok. Det finns säkerligen de som håller med dig, men det finns absolut en stor mängd kvinnor (och män) som kanske tycker att 28-32 är ett bättre åldersspann för att bilda familj.
Svar på tråden Mycket Tabubelagt ämne varning