Mycket Tabubelagt ämne varning
1) varför skaffar ni inte barn tidigare?Blev pappa när jag fyllde 30. Min dåvarande sambo, nuvarande fru var 34. Tre år senare kom barn nr 3. Således jag 33år, hon 37år. Vi hade levt ihop ca 2 år innan första barnet, som samboendes. Barnen var planerade. Vi var både högst fertila och friska. Samtliga barn är kärnfriska (!). Vare sig jag eller modern kände oss gamla, och känner oss inte heller "gamla" nu när samtliga barn är i tonåren. Som föräldrar har vi varit högst aktiva, och fortsätter så vara i nuvarande ålder.
Varför inte tidigare? Jag vill bli klar med mina universitetsstudier (19-24år). Jag ville få ett jobb. check. Jag ville göra karriär. check. Jag ville leva livet som singel. check. Jag ville bo själv (kom ur ett samboförhållande när jag var 24år). check.
Jag ville känna att det kändes rätt i så många avseenden som möjligt, som jag kunde påverka.
2) har ni någon idé att måste vara med en rätt partner som är omöjlig att träffa i yngre år?
Nej, inte nödvändigtvis. Men under inget av de kortare och längre relationer jag hade innan jag träffade min nuvarande fru, så uppstod känslan och önskan om att bilda familj.
3) hur tänker ni kring hälsoriskerna det innebär att skaffa barn så sent?
Tänker helt ärligt inte så mycket. Förstår givetvis riskerna, och framför allt risken i att det inte kommer att "lyckas att bli gravid". Men tror också att det är väldigt individuellt betingat.
4) anser ni att det är etiskt mot barnet att skaffa barn så sent i livet?
Som man så har man ju ett försprång. Men jag anser inte att mina barn har "gamla" föräldrar, de har även väldigt aktiva mor-och farföräldrar (!).
Huruvida man blir en bra förälder har inget att göra med ålder, nödvändigtvis.
5) anser ni att barn är en mänsklig rättighet?
Nej.
6) om ni ser till antalet barn som far illa idag och är föräldralösa - och är beredda att lägga hiskeliga belopp på ivf, varför kan ni inte lägga de pengarna på att omhänderta barn som faktiskt behöver det genom adoptioner istället för att försöka skapa någonting som är lönlöst och inte menat att bli?
Tycker att du uttrycker dig väldigt plumpt (!). Men i sak, skulle jag och min fru inte ha lyckats bli gravida, så hade nog adoptionsfrågan kunnat aktualiserats.