• Tue 23 Feb 2021 13:57
    517 visningar
    7 svar
    7
    517

    Fertila äl & graviditetstest

    När man får gravid 2-3 är det runt 2-3 veckor sen man blev gravid. Testen är dock inte fullt pålitliga så det kan vara nån dag kortare eller längre än 2-3 veckor också. Hcg-nivån kan nämligen variera rätt mycket i en och samma vecka. Äl-flytningar kan man ha flera dagar. Jag hade oftast 4 dagar och var torr dagen efter äl. Men det låter väl ganska rimligt att du hade äl runt den 6:e med tanke på att du fick 2-3 nu på testet.

  • Tue 23 Feb 2021 14:17
    #3
    222missii skrev 2021-02-23 14:12:49 följande:
    Ok tack! Men hcg börjar väl inte produceras förrän dag 7 efter befruktningen? Eller kan de börja producera innan ägget fäst. Isåfall borde jag vara i vecka 4-5 för 200 i hcg har man väl inte i vecka 3+
    Hcg börjar bildas när embryot fäst vilket sker 5-7 dagar efter äl. Men sen är det väldigt olika vilken nivå man får och hur snabbt. Jag som tagit många hcg-blodprov som gravid har haft väldigt varierande siffror en och samma dag och vecka. Du är troligen i v.5, dvs det är 2-3 veckor sen äl. Och äl är v.2+0.
  • Tue 23 Feb 2021 16:23
    #7
    222missii skrev 2021-02-23 15:29:20 följande:
    Du verkar ha bra kunskap om de :) får ja fråga va du menar med att de kan va olika nivåer när hcg börjar stiga, va har du haft för nivåer i vecka 3 eller 4 om ja får fråga? Trodde de alltid började på 5-25 o sen fördubblades var tredje dag. Har kanske helt fel.

    O sker befruktningen samtidigt som äl ? Isåfall, räknas CBs tester från när äl/sexet varit eller från när ägget fäster ? Om någon vet :)
    Jag har börjat kolla hcg v.4+5. Som högst har jag haft nästan 10000 och det var pga tvillingar. Som lägst 361 med sista barnet. Även tagit hcg med 2 veckors mellanrum varje graviditet och nivåerna har varierat. Det gör dom helt naturligt. Vid misstanke om utomkveds eller m.f brukar man kolla oftare för att se så hcg stiger normalt. Det ska fördubblas varannan/var tredje dag i början. Som icke gravid ligger man på under 5 så hcg börjar ju alltid från mellan 0-4. Hur snabbt det sen stiger varierar alltså. Befruktningen sker alltid max 24 timmar efter ägget släppt. Det är så länge ett ägg max lever nämligen. Dina tester ger 2-3 när hcg motsvarar 2-3 veckor efter äl. Men de är inte fullt pålitliga eftersom hcg kan variera.
Svar på tråden Fertila äl & graviditetstest