• Carina82

Bim April 2021 - Första barnet

Jag måste fråga supergruppen en sak om lh-tester :) Jag har lärt mig att man ska sluta testa när man får ett positivt lh-test för att ägget då släpper inom 12-24 timmar. Men vad innebär det egentligen att ha ett förhöjt lh-värde även dagen efter första glada gubben? Jag fick glad gubbe igår men nc föreslog ändå att jag skulle ta nytt lh-test idag, så nåt borde det ju säga? Att ägget släppt kan man ju bara bekräfta på temperaturökning. Men ett positivt lh-test kanske visar att ägget antagligen inte släppt ännu?

Sån djungel haha! Lägger till mig på listan här när jag fått bekräftad äl :)

• Carina82
    Link92 skrev 2021-03-22 19:27:15 följande:

Tack för att du svarar! Jag har faktiskt precis börjat träna mer, och försöker få till minst 20 minuter om dagen (yoga, jogg, styrketräning) så hoppas det ska göra mig gladare :)

Ja jag har funderat på om jag skulle behöva prata med någon annan, men vet inte hur man går till väga för att komma dit? Ringer man bara en vårdcentral eller hur gör man?

Hej! Vill bara säga att jag förstår känslan och har haft lite samma problem i perioder. Jag tror 100% på fysisk aktivitet, och tycker det var en jättebra idé med önskelistan (ska typ sno den rakt av haha).

Men alltså, inget slår att gå och prata med nån utomstående <3 Jag har gått och pratat med utomstående i perioder, både via vårdcentral och privat. När jag gick via vårdcentral har dom båda gångerna skickat mig till en kbt?are, privat har jag gått till psykolog. För mig passar psykolog bättre men det är såklart olika!

Boka tid hos din husläkare och gå dit och berätta hur du mår- dom är vana vid sånt här och kommer hjälpa dig, helt säker <3 Jag har fått hjälp precis på det sättet båda mina gånger!
  • Carina82
    Soff skrev 2021-04-03 11:51:44 följande:

Tack för att ni finns här och hejar på mig och visar stöd <3 

Mensen kom imorse, och jag känner mig så himla ledsen. Denna gången så var jag i princip övertygad om att det tagit sig. Jag började till och med tänka tankar som att jag äntligen skulle få berätta positiva nyheter för familjen etc. Jag hade ju den där ljusrosa flytningen några dagar innan bim, sen så blev jag febrig och har varit väldigt trött. Jag har haft kraftig mensvärk, men som sen i princip försvann(!?) Tänkte att kanske mensen kommer inatt då, men hade inte ens någon mensvärk och då var jag helt säker på att nu var det något!..... men så från ingenstans så kom den imorse :'(( jag som alltid brukar känna när den är på gång, så det var så himla konstigt att det bara började blöda utan att jag fick värk. Den kom dock några minuter senare... Jag har dessutom haft huvudvärk från helvetet i över 1 dygn som är KONSTANT. Så vaknade och hade typ panik inatt för att det gjorde så ont. Och den har fortfarande inte gett sig. Så mensvärk, huvudvärk, och ingen bebis denna gången heller. Allt känns orättvist och jag känner bara mer och mer att det bara kommer hända andra. Inte mig.

Åh Soff, vad ledsen jag blir - hade verkligen hoppats på att det här var er månad <3 Verkligen inte konstigt att du trodde det hade gått, med tanke på hur annorlunda kroppen betedde sig. Inser att det inte finns nåt jag kan skriva som tröstar, men vill bara skicka en kram <3
  • Carina82
    Soff skrev 2021-04-25 18:28:32 följande:

2 dagar kvar till bim. Vanligtvis så känner jag allt möjligt men är sjuk och har febersmärtor så känner inget annat än det just nu, vilket på ett sätt är skönt haha>< för då känner jag inte efter så mycket med det andra.. 

Tur i oturen att tvingas tänka på annat :) Håller alla tummar för att det går vägen den här månaden för er <3 <3
  • Carina82
    iloverooti skrev 2021-04-27 11:49:41 följande:

lite tydligarebild man såg bätte på mobilen än datorn, antagligen spök..

Jag vet inte hur spöktest ser ut men ser ett svagt svagt streck! Spännande :) Kanske testa med ett digitalt test för att få svart på vitt? Håller tummarna <3
  • Carina82
    Soff skrev 2021-04-27 13:33:09 följande:

Det blir inget 13:e försöket heller. Men känns i nuläget som att det bara bekräftar det jag redan visste. Har liksom ingen känsla av hopp kvar i kroppen längre, känner mig nästan tom. Men jag känner mig också arg. Tänker jag djupare på det blir jag förstås enormt ledsen, och även enormt stressad, men jag orkar inte ens gå in i dom känslorna. Är trött på att bli helt förstörd varenda gång. 

Har ju besök på fertilitetsklinik inbokat på Torsdag men är hemma sjuk denna veckan. Fick dock negativt covid-test igår, och jag känner mig idag helt ok! Min röst låter dock inte bra. Så frågan är om man ändå kanske kan gå... jag får ringa och prata med dom vad dom tycker... 

Usch vad jobbigt, förstår helt känslan <3 Jag tänker att du kanske mår bra av att vara hemma den här veckan med tanke på torsdagens besök? Kanske kan vara bra för själen-<3 Hoppas det går bra med utredningen, jag tänker att det här blir er vändpunkt! Nu får ni hjälp liksom <3
  • Carina82
    Soff skrev 2021-04-27 16:04:27 följande:

<3 tack, ja jag tror det också <3 är ju inte helt bra heller än, så tänker att det är bra att vila ordentligt nu och inte gå ut för tidigt i onödan. Jag ringde och hörde med fertilitetskliniken och dom tyckte det var helt ok att komma, med negativt covidtest och om jag nu var på bättringsvägen. Så besöket på Torsdag kommer bli av tack och lov. Känner mig mycket bättre idag, och det är bara Tisdag, så borde inte vara några problem då alls. 

Ja nu sätter jag min tilltro till hjälpen, för uppenbarligen så verkar det inte spela någon roll vad vi gör. Vi har inte druckit ett uns med alkohol någon av oss på flera månader, vi äter tillskott, försöker äta varierat etc. men inget verkar ju spela roll. Känns skönt att släppa lite på sin egen tunga börda och få konkret hjälp. Hoppas det bara är något enkelt som man kan rätta till.

<3 kram

Men precis, den där bördan av att försöka göra rätt eller fel (vad det nu än är) är så himla tung. Ni verkar verkligen ha gjort allt ni kan, nu får nån annan ta över och dela er börda <3 Jag har varit panikartat orolig för att göra fel senaste tiden, vågar typ inte dricka nåt kaffe utan att tänka NU DÖR ALLA CHANSER. Men idag träffade jag en gynekolog som sa att jag har pcos och behöver hjälp med ägglossning, han sa även att jag behöver genomgå en utredning. Och istället för att bli ledsen så kände jag mest lättnad över att få en förklaring och kanske hopp om hjälp <3
  • Carina82
    Soff skrev 2021-04-29 15:56:19 följande:

Jag och min sambo var på fertilietskliniken idag och gjorde spermaprov, och jag fick även göra ultraljud igen. Jag fick även ta blodprov för att kolla sköldkörteln. Blodprovet får jag svar på senare, men spermierna var det inget fel på. Det såg bra ut. Och på mig kan dom inte hitta något heller. Så allt ser bra ut! Det är ju förstås jätteskönt att höra! Men samtidigt så blir jag frustrerad över att man försökt i snart 1 år och det är ingenting fel på någon av oss. Vad är det då som händer!? 

Känner mig förutom det lättad över dagens besök att få bekräftat att allt såg bra ut med killens spermier!! Känns jätteskönt. Då kan man släppa den biten. 

Jag pratade med henne på kliniken om att jag skulle vilja kolla hur det står till med mina hormoner, men det tyckte inte hon behövdes, eftersom jag har ägglossning, och jag har regelbunden mens. Med andra ord menar hon att det inte finns något som pekar på någon hormon-obalans.

Om det fortsätter att inte hända något så är ju ivf nästa steg. Men är orolig för väntetider... som att man inte redan väntat länge nog... någon som vet vart man ska vända sig i stockholm? där det inte är alltför lång väntetid? tänker att det är bäst att ställa sig i kö.. 

Vad skönt att dom inte hittade några stora röda flaggor, men förstår hur det kan vara lite frustrerande också. Att höra om ett lagom stort problem kan ju ibland vara lite skönt liksom :) Sa dom att ni (givet bra blodprover) skulle fortsätta som vanligt alltså?

Jag har fått tid på cevitacare.se/ om en vecka (ringde idag), dom har visst en ny fertilitetsläkare (stadshagsgården) som har massa lediga tider. Vet inte om det påverkar kötid för IVF men skadar inte att kolla upp? <3
  • Carina82
    Soff skrev 2021-04-30 09:40:33 följande:

Ja, det får vi vara glada för <3 men absolut, blandade känslor när det inte gått vägen. Hon sa att om vi vill gå vidare med ivf så kan dom skicka remiss, när det gått 1 år av försök, vilket det gjort om 1 månad. Så tänker att dom får göra det, så vi har alternativet iallafall. Så får man hoppas att det ändå går av sig självt tills det blir aktuellt.

Okey! Dom verkar dock inte utföra ivf, men tack ändå <3 fick tips av en vän om sophiahemmets fertiltetsklinik, så tänkte jag kollar med dom. Hon skulle få ivf där men blev gravid precis innan hon skulle påbörja sin behandling ^^

Men åh jag har visst ingen koll, trodde dom gjorde ivf men uppenbarligen inte :/ Nåja! Har också hört massa bra om Sophiahemmet, låter som en bra idé att ställa sig i kö om det skulle behövas :) Vet du vad kötiden är där?
  • Carina82
    Soff skrev 2021-05-02 00:37:01 följande:

Ingen fara <3 Aa känns bra att göra det, så har man som plan att försöka en stund till men går det inte så får vi hjälp helt enkelt. Det finns tider innan sommaren, men i.o.m att vi har 1 månad kvar till att remiss skickas, och det tar ca 6 veckor innan den blir godkänd, så kommer det bli tidigast i augusti pga semestertider.

Förstår! Och håller med till hundra procent, funderar på att göra samma sak här också. Känns ju skönt att ha en plan så ni vet att nåt nytt kommer hända efter sommaren om det inte gått till dess. Det tar nog bort rejält med stress! Själv är jag ju så pass gammal att det inte skadar att sätta bollen i rullning utifrån perspektivet att man det finns en åldersgräns på 39 för att få landstingsfinansierad hjälp :)

Hoppas utredningen går bra, hur många besök har du? Min klinik har visst totalt fyra besök: varav första och sista är med killen. Men kan säkert skilja åt mellan kliniker!
  • Carina82
    Ericky skrev 2021-05-21 09:36:15 följande:

Hej Lena! 

Har suttit och letat upp ditt inlägg nu bara för att jag så gärna ville få dela med mig av resultatet. Hoppas så, så mycket på att det skulle bli för mig som det blev för dig Att jag skulle bli gravid efter att polypen på livmodertappen tagit bort. 

Och titta här :) 10:e försöket och första försöket efter att man tog bort polypen <3 Jag är övertygad om att polypen suttit i vägen hela tiden och dessutom orsakat mellanblödningarna mina. Är världens lyckligaste :) 

Tack igen för att du tog dig tid att skriva till mig tidigare, fick upp hoppet igen <3

Åh grattis :)
Svar på tråden Bim April 2021 - Första barnet