Anonym (Less) skrev 2021-02-24 14:44:30 följande:
I mitt fall blir de så när allt e alldeles för konstigt. När ja inte får ihop hur människan tänker tex, lr när man inte kan nå fram. På atomatik börjar man analysera sig själv o saker runtom för att få en någorlunda vettig förklaring.. men sen vet man oxå att man aldrig kommer få nåt svar hur mycket man än försöker.. o vi kvinnor har ju en tendens att agera mer känslomässigt oxå :P
Jag tror att en bra guide att utgå ifrån är handlingar... när det en person gör inte stämmer med det personen säger så är det ALLTID det personen gör som gäller oavsett vad man känner och oavsett förklaringar.
Börjar man försöka få nån logik i det och försöka analysera varför det personen säger inte lirar med det personen gör så hamnar man lätt i en abstrakt zon där allt kan vara rätt eller fel... för alla har ju alltid en förklaring för sitt agerande.
Det är betydligt lättare och i min mening bättre att vara lite svartvit på den punkten och bara krasst konstatera att denna persons agerande funkar helt enkelt inte med mina värderingar och behov oavsett vilka förklaringar det kan tänkas finnas och därför är eventuella förklaringar i grunden irrelevanta för de kommer ändå inte ändra på det faktum att man inte kommer trivas med personen.
Exempel:
Kalle är en notorisk lögnare. Lisa blir ihop med kalle.
Lisa upptäcker snart att kalle ljuger om allt möjligt
Oavsett vilka anledningar kalle kan tänkas ha för han ljuger, om det är en personlighetsstörning, en hobby, whatever... kommer ju inte förändra det faktum att Lisa aldrig kommer trivas med att ha honom som partner. Så vad gör förståelsen för nytta egentligen? Visst det är säkert ett plus att kunna förstå personen, men det gör varken till eller från för vad Lisa behöver för att avgöra om hon ska eller inte ska ha ett förhållande med Kalle. ATT kalle ljuger är allt hon behöver veta.
Pinotage  (som läst på lite om psykologi) får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att vara väldigt fyrkantig och svartvit är typ enda sättet att skydda sig mot personlighetsstörningar och manipulation. För så fort du nappar på eventuella trådar personen lägger ut, ursäkter och  förklaringsmodeller så kan man lätt dras med i väldigt bisarra diskussioner/situationer som bara gör dig mer förvirrad (vilket oxå är meningen).
Fel är fel ovaett förklaringar.