• Martinavid

    När ska man sluta med p-piller?

    Hej, 


    Jag och min sambo tänker någon gång under 2021 bli gravida. När rekommenderar ni att jag slutar med p-piller? Jag tänkte att jag slutar med p-piller och sedan börja försöka. Men nu har jag läst att vissa slutar redan ett halvår innan de planerar att bli gravida. 


     

  • Svar på tråden När ska man sluta med p-piller?
  • Anonym (Nu)

    Direkt! Det kan ta tid för kroppen att ställa om. Och det kan ta tid för er att bli gravida. Inget att vänta på!

  • Lilant

    Direkt, vill ni ha barn så ska ni börja direkt att försöka inte vänta till en speciell månad, det tar sig oftast inte första gången kanske till och med kommer ta år tyvärr:)

  • Seven Costanza

    Jag hade ätit klart den kartan du håller på med och sedan slutat. Det är ju lagom att börja försöka från mitten på april eller i maj om man vill ha barn tidigast i början av nästa år. Kan ju födas för tidigt också i och för sig så om ni absolut vill försöka undvika barn mitt i julen så kan ni ju skydda er med kondom till maj-juni. Har du börjat äta folsyra? Det bör man äta två-tre månader i förväg innan man börjar försöka bli gravid, detta för att förhindra ryggbråck så om inte får du börja äta det nu och kanske vänta lite med försöken.

Svar på tråden När ska man sluta med p-piller?