• Anonym (Mama)
    Wed 24 Feb 2021 18:20
    421 visningar
    25 svar
    25
    421

    Få tidigt VUL?

    Med första barnet så bokade barnmorskan in det efter att jag sagt att jag haft två tidiga missfall. Det var inget jag bad om.

    Med andra och tredje barnet gjordes det för att datera graviditeterna, eftersom jag blev gravid när jag fortfarande ammade och mensen var oregelbunden.

    Jag tyckte personligen inte att det gjorde särskilt mycket för att stilla min oro. Hjärtat kan ju sluta såå dagen efter att man sett den ticka, känner flera som drabbats av det. Jag försöker bara att ha is i magen tills jag börjar känna regelbundna fosterrörelser.

  • Anonym (Mama)
    Wed 24 Feb 2021 19:34
    #6
    Anonym (xx) skrev 2021-02-24 18:32:51 följande:

    Tack för svar. Har också funderat på om jag ska be om eller inte be om vul, eller göra det privat. Har också hört att det inte är bra att göra ul i ?onödan?. Kommer få göra KUB pga ålder så det är ju ?bara? några veckor extra... men just nu känns varje dag lång.


    Du känner väl dig själv bäst. Om du tror att det skulle lugna dig väldigt mycket att göra vul, så är det väl värt att be om det eller boka ett privat.
  • Anonym (Mama)
    Wed 24 Feb 2021 21:59
    #11
    Anonym (E) skrev 2021-02-24 21:32:02 följande:

    Gör det privat när det inte är något annat problem än just att du är orolig pga tidigare missfall :) De skulle nog be dig att vänta. "onödiga" UL är brukar inte gå att få.


    Jodå. I många landsting är de väldigt frikostiga med vul, det är bara att be om ett. Var med i en gravidgrupp på facebook med kvinnor från hela landet, de flesta fick göra vul utan någon särskild anledning.
  • Anonym (Mama)
    Wed 24 Feb 2021 22:11
    #14
    Anonym (E) skrev 2021-02-24 22:07:56 följande:

    Självklart kan det vara på vissa ställen men samtidigt blir de flesta ändå nekade om de inte kan pinpointa ett problem som gör att de behöver undersökas. Speciellt nu.


    Är det något du gissar eller? Jag har varit gravid under pandemin och de flesta andra jag känt som också varit det har gjort vul, utan att ha några särskilda skäl. Ena skillnaden är att ens partner inte får följa med.
  • Anonym (Mama)
    Wed 24 Feb 2021 22:13
    #15
    Limeblad skrev 2021-02-24 22:03:04 följande:

    Skadar inte att fråga men i Stockholm får man inte. De är väldigt högt belastade av de nödvändiga ultraljuden.


    Jodå, det får man! Jag och flera vänner har gjort det under pandemin.
  • Anonym (Mama)
    Wed 24 Feb 2021 22:23
    #17
    Limeblad skrev 2021-02-24 22:17:53 följande:

    Konstigt. Jag blev nekad under pandemin.


    Märkligt. Ingen jag känner har blivit nekad. Själv bad jag inte ens om vul, så bara att min mens varit lite oregelbunden (diff på typ en vecka) så de gjorde ett för att datera.
  • Anonym (Mama)
    Wed 24 Feb 2021 22:31
    #19
    Limeblad skrev 2021-02-24 22:25:39 följande:

    Kanske beror på mvc. Går på BB Stockholm Family som inte har eget ultraljud utan skickar till Mama Mia (som nekar alla remisser som är onödiga).


    Så kan det ju vara. På Mama Mia gör de vul på de ens patienterna iaf. Vill man få vul är det alltså en bra idé att ringa runt till olika mvc innan inskrivning och kolla vad det finns för möjligheter att få göra vul.
Svar på tråden Få tidigt VUL?