Endometrios och letrozol
Hej!
Jag vill bara berätta att jag också har endo. Jag har tre barn och har inte haft några problem med att bli gravid. När jag varit gravid, så har jag varit fri från mina konstanta endo smärtor och det har varit underbart! Sista graviditeten, födde min dotter i november, så hade jag ont vid ca tre tillfällen i mindre än en vecka varje gång. En sån befrielse!
Visst, jag har haft andra gravidbesvär med hemsk foglossning, sjukskrivning för sammandragningar osv, men lever man med kronisk endosmärta och har turen att slippa iaf den, så är det underbart!
Enligt min barnmorska är det många med endo som kan bli gravida naturligt, men en del behöver hjälp såklart. Endosmärtorna som jag fick vid de få gångerna var när livmodern utvidgade sig extra mycket, då drar det i härdarna.
Hon berättade även att vissa med endo har konstanta skov under graviditeten, medan en del har tur som jag hade.
Däremot så har min endo blivit mycket värre efter varje barn. Detta tror de beror på ärrbildning och mer endo i ärren. Man går ju även obehandlad medan man försöker bli gravid, vilket får härdarna att växa. Just nu väntar jag på att få testa Visanne, annars blir det tidigt klimakterie för min del. Skoven är konstanta och inget morfin hjälper helt. Men jag hoppas på bättring såklart.
Eftervärkarna är tydligen även mycket, mycket värre när man har endo, eftersom det dras i härdarna. Så se till att skriva i ditt förlossningsbrev att du har endo.
Har du själv erfarenheter av Visanne eller annan endomedicin, så tar jag tacksamt emot det. Jag orkar inte med mer konstant smärta nu.
Fråga på om du har några funderingar, så kan jag iaf svara utifrån min egen erfarenhet. Blev väldigt långt, men jag hoppas att du får svar på några funderingar iaf.
Stor kram på vägen och lycka till från en endosyster!