• Thu 25 Feb 2021 21:02
    893 visningar
    5 svar
    5
    893

    Hur får jag tag på ett domstolsprotokoll etc?

    Hur går man till väga för att få tag på domstolsprotokoll, förundersökning och annat om ett fall?

    Jag gör in på tingsrättens sida i den kommunen det handlar om men sen vet jag inte vad jag ska göra. Vill gärna vara anonym och gärna få tag i så mycket som möjligt gratis. Tack på förhand om någon kan hjälpa till!

  • Svar på tråden Hur får jag tag på ett domstolsprotokoll etc?
  • Thu 25 Feb 2021 21:38
    #1
  • Fri 26 Feb 2021 05:34
    #2
    MammaKajsa skrev 2021-02-25 21:38:06 följande:

    Du begär ut handlingarna via denna sida:

    www.domstol.se/domar-och-beslut/bestall-domar-beslut-eller-handlingar/


    Den sidan var jag inne på men sen fastnade jag. Det står att man ska betala. Och att man måste göra på ett särskilt vis för att vara anonym.

    Jag kanske skrev i fel del av forumet. Ingen som läser ekonomi-trådar haha
  • Anonym (Men herreg­ud...)
    Fri 26 Feb 2021 09:59
    #3

    Men ts, du har fått en länk till den sida där man beställer ut domar och handlingar, men du kör fast och vill ha en annan sida?? Herregud... Är du dum eller? Det står väldigt tydligt hur du ska göra. Läs utantill. 

    Du vill ha det utan kostnad, men enligt 16 § i avgiftsförordningen ska en beställning som omfattar tio sidor eller mer avgiftsbeläggas. Tio sidor = 50 kr. För varje sida därutöver är avgiften 2 kronor. Vill du läsa så får du betala, så enkelt är det.

  • Fri 26 Feb 2021 10:33
    #4
    Anonym (Men herregud...) skrev 2021-02-26 09:59:38 följande:

    Men ts, du har fått en länk till den sida där man beställer ut domar och handlingar, men du kör fast och vill ha en annan sida?? Herregud... Är du dum eller? Det står väldigt tydligt hur du ska göra. Läs utantill. 

    Du vill ha det utan kostnad, men enligt 16 § i avgiftsförordningen ska en beställning som omfattar tio sidor eller mer avgiftsbeläggas. Tio sidor = 50 kr. För varje sida därutöver är avgiften 2 kronor. Vill du läsa så får du betala, så enkelt är det.


    Ledsen att jag är korkad. Jag trodde ju att det fanns typ nån internetsida (tex ratsit liknande) där man kunde få fram information om en dom utan att beställa hem papper eller behöva åka dit. Att det gick att få digitalt för en summa pengar. Men tack då vet jag
  • Fri 26 Feb 2021 10:39
    #5
    Dass skrev 2021-02-26 10:33:44 följande:
    Ledsen att jag är korkad. Jag trodde ju att det fanns typ nån internetsida (tex ratsit liknande) där man kunde få fram information om en dom utan att beställa hem papper eller behöva åka dit. Att det gick att få digitalt för en summa pengar. Men tack då vet jag
    Är det en dom så ring tingsrätten och be att få skickad till en anonym email.
Svar på tråden Hur får jag tag på ett domstolsprotokoll etc?