• Anonym (A)
    Fri 26 Feb 2021 12:21
    1403 visningar
    14 svar
    14
    1403

    Vilken utbildning är rätt för mig?

    Hjälp mig med tips på utbildning!


    Jag har arbetat inom förskolan under hela mitt yrkesverksamma liv och nu börjar jag närma mig 40. Jag trivs jättebra på mitt jobb, men arbetar för närvarande endast halvtid eftersom jag har en kronisk lungsjukdom som begränsar mig i vardagen.


    I samtal med försäkringskassan idag så framkom det att jag nu bör fundera över att omskola mig helt så att jag kan ta ett heltidsjobb som jag klarar av utefter mina förutsättningar.


    Problemet är att jag inte vet till vad! Jag kan ingenting annat yrke. Jag har jobbat med barn under hela mitt liv. Jag vet knappt vad det finns för yrken jag kan utbilda mig till. Dessutom är jag inte särskilt bra när det gäller digitala verktyg, men kan kanske lära mig.

    Förutsättningarna för ett framtida yrke är:

    - så stillasittande som möjligt.

    - ingen matematik eller siffror över huvud taget (jag har dyskalkyli - som dyslexi fast med siffror. I ungdomen provade jag kassajobb men blev avskedad efter två veckor eftersom jag inte ens kunde trycka på rätt knappar på kassaapparaten.)

    - så lite engelska som möjligt. 

    - max tre års utbildning, gärna kortare.

    - att det går att få jobb hyfsat lätt efter avslutad utbildning.

    Vad jag kan:

    - jag har en gammal undersköterskeutbildning i botten, men har aldrig arbetat som uska eftersom mina fysiska förutsättningar är begränsade.

    - jag har barnskötarutbildning och lång erfarenhet av barn och barn med särskilda behov.

    - jag kan stava och skriva grammatiskt korrekt. 

    - jag kan skriva väldigt snabbt på tangentbord och kan i princip skriva ned vad någon säger samtidigt som personen pratar.

    Det här har jag kunskaper inom, men är helt självlärd, utan någon utbildning:

    - stor kunskap inom kulturhistoria

    - jag har kunskap inom antikviteter och byggnadshistoria

    - jag kan släktforska och läsa gammal svenska bak till 1600-talet

    - jag kan rita och måla

    - jag är intresserad av inredning.

  • Svar på tråden Vilken utbildning är rätt för mig?
  • Fri 26 Feb 2021 12:32
    #1

    Kolla YH

  • Anonym (A) Trådstartaren
    Fri 26 Feb 2021 12:39
    #2
    Kjell2 skrev 2021-02-26 12:32:52 följande:

    Kolla YH


    Jag har tittat på YH-utbildningar, men jag tycker att det är svårt att hitta någonting som passar mig, dels på grund av min fysiska hälsa (att det måste vara ett stillasittande arbete) och dels på grund av dyskalkylin som gör att det är svårt för mig att hantera siffror. 


    Medicinsk sekreterare skulle exempelvis kanske kunna vara något, men jag vet inte hur mycket siffror man hanterar i det yrket.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 26 Feb 2021 12:47
    #3

    Jag tänkte på en person som jag sett, hen är hörselskadad, men jobbar heltid på en myndighet. Då jag sett hen, på konferenser, har hen haft med sig 2 assistenter som skrivit ned allting som sägs (assistenterna har jobbat i pass, för att vila). Jag har också pratat med hen utan assistenter och gissar att hen annars läser på läpparna.

    Däremot borde arbetsmarknaden inte vara så stor.

  • Anonym (sekr)
    Fri 26 Feb 2021 12:59
    #4

    Medicinsk sekreterare? YH-utbildning.

  • Anonym (sekr)
    Fri 26 Feb 2021 13:00
    #5

    eller receptionistjobb kanske.

  • Fri 26 Feb 2021 13:05
    #6

    Tolk, korrekturläsning, översättare, jobb inom reklam och marknadsföring som handlar om texter, layout

  • Fri 26 Feb 2021 13:08
    #7

    Arkivare

  • Anonym (Z)
    Fri 26 Feb 2021 13:21
    #8

    Steriltekniker

  • Anonym (Thur)
    Fri 26 Feb 2021 13:42
    #9
    Anonym (Z) skrev 2021-02-26 13:21:22 följande:

    Steriltekniker


    Knappast stillasittande?
  • Fri 26 Feb 2021 16:40
    #10

    busschaufför

  • Anonym (Kvinn­a)
    Fri 26 Feb 2021 16:53
    #11

    Registrator på kommun/myndighet - kräver inte ens alltid utbildning (skriva in saker i datasystem). kanske lite enformigt ska finnas rutiner för hur man lägger in så det ska inte vara tekniskt svårt. matten är typ 1,2,3,4

  • Anonym (Handl­äggare­)
    Fri 26 Feb 2021 17:10
    #12

    Läs till socialpedagog eller socionom så har du möjlighet till kontorsjobb på flera olika myndigheter.

    Eller statsvetenskap och liknande.

    Jag är socionom och inge bra på matte men arbetar till största delen med att skriva utredningar så det är mycket sittande på kontoret. Olika dokumentationsprogram på olika myndigheter av varierande kvalite...

  • Anonym (Fia)
    Fri 26 Feb 2021 19:51
    #13

    Läkarsekreterare kanske? Eller annan typ sekreterare?

  • Mon 1 Mar 2021 11:38
    #14

    Bygglovshandläggare kanske?

Svar på tråden Vilken utbildning är rätt för mig?