Inlägg från: MsFry |Visa alla inlägg
  • MsFry

Män får inte gå fram till kvinnor

CFly skrev 2021-03-01 08:22:18 följande:

Det du tar upp här är exakt det jag försöker belysa i hela tråden egentligen. Det inbyggda snevridna sättet att hantera könen baserat på nån inbyggd känsla.

Jag förutsätter nästan alltid att människor speciellt de som vill ha jämställdhet är intelligenta o klarar sätta sig över sina inbyggda känslor o se situationen för vad den logiskt är och inte vad den känslomässigt är o faller för såna fallgropar. Först då kan vi ju skapa riktig jämställdhet.

Jag kan förstå känslan i ditt exempel att den blir olika om man byter ut könen. Men jag väljer att vara smartare än så o se det logiskt o inse att såklart det inte är skillnad. Ingen ska få örfilar nån eller så ska båda få örfila med SAMMA konsekvenser till det. Allt annat är otänkbart. En örfil är en örfil oavsett kön du fötts till. Spelar ingen roll vem som är i majoritet i vad i samhället, handlingen i sig mellan två individer är ju det som ska bedömas.

Så det jag menar är att folk blir för känslomässigt förblindade av någon inlärt så de ser inte att de i vissa fall leder till diskriminerande åtgärder emot män. Men höj blicken o försök se vad är rättvist på riktigt.

Många tror jag gillar regler emot män för det känns som en upprättelse lite hämnd känsla. Men det man då glömmer är att man oftast hämnas på män som inte är gjort det onda från början. Tex så vill kvinnor idag ha extra rättigheter för något som historiens män gjorde. Ehh. Dagens män är skyldiga för vad dåtidens män gjorde o dagens kvinnor är inte offer för vad dåtidens män gjorde. Nu är nu.

Nä vi måste börja se på saker o ting på ett jämställt sätt gentemot jämställdhet.

Berätta: vad är det för "extra rättigheter" kvinnor vill ha? Konkret exempel tack.

Du går ut rätt hårt i att anklaga andra för att vara känslostyrda samtidigt som dina inlägg andas kränkta känslor. Är du själv verkligen så rationell som du tror?

Det här handlar alltså om EN bar på andra sidan jordklotet som valt att sätta upp den regeln, troligen pga något tidigare problem och du blir då så upprörd att du måste starta en tråd om detta. Är det inte lite märkligt att kvinnors behov av fysisk/faktisk trygghet upprör och skapar så mycket KÄNSLOR? Och att en åtgärd från en bar på andra sidan jordklotet för att skapa den tryggheten skaver så mycket på ditt ego?
  • MsFry
    CFly skrev 2021-03-01 08:59:36 följande:

Det handlar om att du kan ta vilken restriktion som helst emot män o säga att det har med jämställdhet att göra så kommer samhället att acceptera det. Det är alltså fritt fram att hitta på precis vad du vill gentemot män o få det lagligt.

Läs inlägg 86 så ser du mer vad det handlar om.

Men just det jag har ju fel kön för att få något medhåll överhuvudtaget. Jag måste bli kvinna först.

Nej nej, konkret exempel. Inte dina svepande kommentarer baserade på känslor. Annars verkar det som om du bara har en känsla av att det är så.

Och så svepte du in dig i din offerkofta. Varför är medhåll viktigt för dig? Är det känsligt att en har andra åsikter än dig? Blir inte mycket till diskussion då... om alla bara jamsar med varandra i rädsla för att göra någon ledsen.
  • MsFry
    CFly skrev 2021-03-01 09:15:54 följande:

Rätt konstigt. Läst flera trådar där kvinnor farit illa eller blivit våldtagna osv. Eller trådar om jämställdhet. I båda så vill man att män ska stå upp för kvinnor, ge dem medhåll och medlidande. Vilket de också får förutom några idioter som i alla trådar.

Sen kommer man till en tråd där en man blivit våldtagen eller våldförd på. Då uteblir svaren, det blir jättetyst o sparsam tråd. Inte ens kvinnorna som krävde medlidande ovan föregår med gott exempel o ger medlidande här. Nej, då flyr kvinnorna.

Jättekonstigt. Ser ut som att man inte är konsekvent i vad man tycker om våldsoffer utan det handlar om vilket kön personen har.

Självklart är det jättesorgligt att du har de upplevelserna, jag hoppas att du sökt professionell hjälp för att bearbeta det.

Men tråden handlade om en bar med en regel, inte om dig?

Du anklagar kvinnor för att fly, men var är männen då? Varför är det kvinnors uppgift att lösa också männens problem? Men det är inte speciellt förvånande att män inte tar tag i det, faktiskt.

Idealet vore om män och kvinnor hjälper varandra men historien har visat att det inte kommer att hända. Män har aldrig varit intresserade av jämställdhet, varken för sig själva eller andra. Hade de det så hade feminism inte ens funnits som idé.

Jag rekommenderar dig att söka hjälp för att bearbeta det som hänt, men att kräva av kvinnorörelsen ska reda ut det åt dig är fel väg att gå.
  • MsFry
    CFly skrev 2021-03-01 09:50:47 följande:

Ingen som kräver att någon ska reda ut något.

Det är kvinnornas attityd till att det är helt ok att göra vad som helst mot män o försvara det med jämställdhet. Attityden att det inte är synd om män som far illa. Attityden till att den enda som får bära en offerkofta är en kvinna. Attityden till att kvinnor ska diktera vad för mansproblem män får ta upp eller inte. Attityden till att man får göra vad som helst gentemot män så länge det sker i jämställdhetens tecken.

I en annan tråd försvaras det att kvinnor får hugga ner män bara för att de är kvinnor.

Hetsjakt på män som att de vore lagliga villebråd. Förvånar mig inte om man också skulle komma undan med mord så länge man argumenterar lite med fina jämställdhets ord.

Jämställdhetsdebatten är inte jämställd.

Den attityden är något som finns i din hjärna bara. Så är det inte i verkligheten.
  • MsFry
    Anonym (M) skrev 2021-03-01 11:22:31 följande:

Fast kvinnor är uppenbarligen inte heller intresserade av jämställdhet, det är det CFry säger och det är det även du och feminismen ger uttryck för. 

Det finns nån slags sorglig ironi i att feminismen bekräftar att kvinnor och män är lika varandra genom att använda samma sorts härskartekniker mot män som vill ha jämställdhet som förr användes mot feminister... Även kvinnor bevakar sina privilegier och sin hegemoni.   

Nej, det stämmer inte. Feminism kämpar för jämställdhet. Sen finns det sådana som du och CFly som försöker påstå massa annat baserat på era känslor/fantasier, de påstående kan jag dock inte bemöta eftersom de inte har någon grund i verkligheten och absolut inte har något med mina åsikter att göra.

Men män måste också delta och dra åt samma håll. Man kan inte bara sitta på sin rumpa, gnälla och förvänta sig att andra ska fixa åt en. Så funkar det inte.

Jag väntar fortfarande på konkreta exempel på där feminister vill ha någon form av extra rättigheter som män inte ska få ha. Hittills har ingen presenterat något sådant.

Du och CFly tydliggör problemet väldigt klart när ni gnäller över de problem män har i samhället men samtidigt förväntar sig att kvinnor ska lösa dem. Bebis-fasoner är vad det är.
  • MsFry
    Anonym (M) skrev 2021-03-01 12:52:19 följande:

Och du tydliggör problemet med feminismen, du använder härskartekniker när män försöker lyfta orättvisor.

Feminismen är en kvinnorörelse (precis som du själv skrev) , den är inte intresserad av jämställdhet, den är bara intresserad av att hjälpa kvinnor. Den är inte bara ointresserad av att hjälpa män den ser det som ett hot eftersom den hotar feminismens hegemonitet. Det är därför feminister hånar och förlöjligar män precis som du gör här. 

Du har rätt i att vi inte är intresserade av att dra åt samma håll som feminismen eftersom vi faktiskt är intresserade av jämställdhet.. 

Peka gärna på var du anser specifikt att jag använder härskartekniker (ledtråd: att säga emot eller att bara inte hålla med är lite INTE härskartekniker).

Om man anser sig förlöjligad bara för att man får mothugg så kanske problemet ligger hos en själv snarare än motparten.

Du har dålig koll på feminism. Det de allra flesta feminister anser är att ju mer jämställt samhället är, desto bättre mår alla. Många av mäns problem idag beror på en stel och föråldrad mansroll. Den skulle kunna, om männen kom med på tåget, förändras iom jämställdhetsarbetet. Men det kräver som sagt att männen vill och gör själva, det arbetet går inte att putta över på andra.
  • MsFry
    CFly skrev 2021-03-01 12:49:12 följande:

Den attityden är något som finns i din hjärna bara. Så är det inte i verkligheten.

Har du hittat något konkret exempel på något där kvinnor vill ha mer rättigheter än män ännu?
  • MsFry
    Anonym (M) skrev 2021-03-01 14:57:23 följande:

Titta på dina egna formuleringar " sitta på sin rumpa, gnälla", "Bebis-fasoner"... och det är bara ett inlägg. Tidigare har du skrivit liknande saker och fösökt skam och skuldbelägga genom att påstå att det bara är ett individuellt problem för Cfry. Det är ingen saklig argumentation, det är härskartekniker. 

Det är exakt samma typ av förlöjligande som de tidiga feministerna utsattes för. Nu har ni tagit över det beteendet.. 

Jag har alldeles utmärkt koll på feminismen, framförallt har jag koll på att vad feminister säger och vad feminister gör är två olika saker. Även om man säger sig vara för jämställdhet så protesterar man i praktiken högljutt så fort män formulerar mäns problem. Man kräver att kvinnor skall få definiera sin egen upplevelse men är inte beredd att låta män göra samma sak. Män är bara väkomna i den feministiska rörelsen som syndabockar. Det är rätt självklart att män (och rätt många kvinnor) inte vill hoppa på det tåget eftersom det inte är någon jämställd rörelse.  Inte så konstigt när det alltid har varit och fortfarande är en kvinnorörelse. 

Trist att du tar det personligt, det var inte riktat mot varken dig eller CFly personligen utan generellt mot påståendet att kvinnorörelsen också måste ta ansvar för mäns problem i samhället.

Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sagt att män inte få definiera sin upplevelse, eller att jag skam- eller skuldbelagt någon. Berätta gärna var du tycker att jag gjort det.

Jag har heller inte stött på att män inte får definiera sin upplevelse, kan du komma med något exempel på när det har hänt? Din bild av feminismen är helt väsensskild från min, det får mig att ana att du kanske inte är så insatt som du tror.
  • MsFry
    Anonym (Ok) skrev 2021-03-01 15:31:02 följande:

MsFry - Oavsett om du kallar det retorik eller härskarteknik så använder du dig av det. Du kanske inte är medveten om det och jag gissar på att ditt ego blir större när jag säger att du är bra på det.

1 Trist att du tar det personligt .. du lägger skulden på motparten att det är hens fel hur hen tolkar ditt påstående och inte hur du uttrycker dig som är problemet.

2 Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sagt att män inte får definiera sin upplevelse... det är ju praktiskt taget det du gör i varje inlägg indirekt.

3 Din bild av feminism är helt väsensskild från min, det får mig att ana att du kanske inte är så insatt som du tror.... återigen menar du underförstått att du har rätt och den andra är ute cyklar.

Men jag kanske bara har missuppfattat eller misstolkat dig ;)

Jag lägger mig annars inte i liknande debatter, men kunde inte låta bli nu

Det är som sagt inte härskarteknik att inte hålla med.

Dina exempel här ovan är inte härskarteknik.

Hur menar du att jag indirekt säger att män inte får definiera sin upplevelse? Jag säger inget indirekt, jag säger det jag menar och inget annat. Att jag ifrågasätter påståenden och säger emot felaktiga påståenden är inte att förneka någon att definiera sin upplevelse.

Ja jag anser personen vara ute och cykla i sin uppfattning om feminism, det är inte härskarteknik. Jag stryker bara inte medhårs.

Dina fantasier om mitt ego är inte relevanta.
  • MsFry
    Anonym (M) skrev 2021-03-01 15:49:31 följande:

Jag tar det inte personligt, jag är van vid att feminister uttrycker sig så mot män och som sagt så ser jag ju att det är utslag av att ni får er tolkningsrätt ifrågasatt, precis som hände med de tidiga feministerna som som sagt bemöttes på samma sätt...

Ett exempel på hur män inte får definiera sin upplevelse är när det här med sex diskuteras. Att kvinnor har mer makt och fördelar där är oerhört provocerande och möts med förlöjligande och skam och skuldbeläggande.

Jag förstår att din bild av feminismen är väsensskild från min, annars hade du inte varit feminist. Jag tror nämligen inte att feminister är onda människor som hatar män (även om sådana också finns), snarare är det så att de flesta feminister är feminister för att de i grund och botten har en ganska traditionell syn på kvinnor och män. Javisst tycker ni t.ex att kvinnor kan vara kåta och gilla sex men ni har väldigt svårt att acceptera att kvinnor också begår övergrepp. 

Och ni har svårt att se er egen sexism, dels för att ni lever med samma fördomar som alla gör men också för att ni är med i en rörelse som ni gärna vill vara lojala med.. 

Det blir jättekonstigt om du ska få tala om för mig vad jag tycker och jag bara får hålla med dig, annars så känner du dig förlöjligad.

Men så funkar det tyvärr inte.

De sista två styckena i ditt inlägg visar tydligt på att du inte är insatt i feminism. Alls.

Att påstå att kvinnor har mer makt och fördelar gällande sex är så märkligt. Vad menar du med makt? Att vi har rätt att säga nej till sex? Eller vad är makten menar du? Klart det är ett provocerande påstående eftersom det är så luddigt och svårt att hålla med om. Faktiskt omöjligt. Jag vill jättegärna ha ett förtydligande om det.
  • MsFry
    Anonym (M) skrev 2021-03-01 16:14:54 följande:

Det går att argumentera utan att förlöjliga motparten. Det funkar alldeles utmärkt, om man vill. Inte konstigt alls. 

Förstår du inte skillnaden mellan saklig argumentation och förlöjliganden så förstår jag att du inte har några problem med dagens feminism. 

Nej, jag menar hur lätt det är att få sex. Det är inte alls omöjligt, Emma Frans skrev om det i SvD för ett tag sedan. Hon tittade på forkningen och höll med. Det är bara feminister som har svårt att acceptera det eftersom feminister har svårt att se kvinnors makt generellt.. 

Javisst! Och det går också alldeles utmärkt att inte tolka mothugg och ifrågasättande som förlöjliganden.

Jag ägnar mig inte åt att förlöjliga någon, man måste vara en ganska så skör snöflinga om man väljer att tolka det jag skriver som det. Eller så är det ett sätt att slippa bemöta sakfrågorna... välj själv.

Okej, så kvinnor har lättare att få sex. Jaha? Vad är makten i det? Makten att bestämma själv vem man inte vill ha sex med?

Berätta; vad är kvinnors makt generellt?

(Tolka det inte som förlöjligande nu; jag ber dig bara konkretisera dina påståenden).
  • MsFry
    Anonym (Ok) skrev 2021-03-01 16:53:22 följande:

MsFry 

Det är uppenbarligen många som misstolkar dig, har fantasier, är sköra som snöflingor eller inte har tillräcklig kompetens i ämnet.

Du har uppenbarligen argumenterat mkt i detta ämne och brinner för det. Enligt mig tar du in nada vad någon överhuvudtaget säger om det inte går i linje med vad du tycker.

Nej det är inte uppenbarligen många. Det är ett par som väljer att göra det.

Vad du anser om vad jag "tar in" eller ej är ganska irrelevant faktiskt.

Jag har hört samma trötta argument och svepande generaliseringar tusen gånger, det betyder inte att jag måste hålla med om dem. Varför hänge sig åt att kräva att jag ska jamsa med istället för att komma med konkreta exempel? För sådana presenteras aldrig, istället börjar det fokuseras på upprördhet över att jag inte viker mig eller lallar med och så vet jag att argumenten är slut.
  • MsFry
    Anonym (Ok) skrev 2021-03-01 16:53:22 följande:

MsFry 

Det är uppenbarligen många som misstolkar dig, har fantasier, är sköra som snöflingor eller inte har tillräcklig kompetens i ämnet.

Du har uppenbarligen argumenterat mkt i detta ämne och brinner för det. Enligt mig tar du in nada vad någon överhuvudtaget säger om det inte går i linje med vad du tycker.

Nej det är inte uppenbarligen många. Det är ett par som väljer att göra det.

Vad du anser om vad jag "tar in" eller ej är ganska irrelevant faktiskt.

Jag har hört samma trötta argument och svepande generaliseringar tusen gånger, det betyder inte att jag måste hålla med om dem. Varför hänge sig åt att kräva att jag ska jamsa med istället för att komma med konkreta exempel? För sådana presenteras aldrig, istället börjar det fokuseras på upprördhet över att jag inte viker mig eller lallar med och så vet jag att argumenten är slut.
    CFly skrev 2021-03-01 16:50:40 följande:

Om jag på riktigt o seriöst vill förstå en annan människa och komma närmare den så ställer jag frågor likt "oj, jaha du tänker o känner så, det måste vara jobbigt. Hur tänker du när det gäller X o Y?"

Jag ställer inte frågan med en känsla mellan raderna att jag vill idiotförklara o vinna poäng. "Va barnsligt! Hur kan man känna så, tycker du inte att det är sig eller så. Hur sjukt."

Ja ni förstår.

Om nu feminister vill på allvar få med män på tåget så kan man inte ha taggarna utåt när det gäller att bjuda in män.

Ingen i tråden har på allvar bejakat vad jag känner o velat förstå mig. Man har mer velat bevisa hur fel jag har, hur dum jag är osv.

Visst jag är inte så snäll i alla inlägg. MEN det var min tråd och jag började få fula mothugg från början vilket såklart gör mig uppretad o ledsen. Hade man velat förstå mig och visat att man vill det så hade ju tonen sett annorlunda ut.

Sluta läs in saker mellan raderna. Du läser in saker som inte finns där som tydligen får dig att bli illa berörd. Ja det var du som startade en tråd. På ett publikt forum. Där vem som helst kan göra inlägg som svar i tråden.

Vem har velat bevisa hur dum du är? Att argumentera mot det du skriver är inte att försöka bevisa att du är dum. Problemet är att du startade med en frågeställning (baren) men sen ska det handla om dig och dina specifika problem. Starta en separat tråd om du vill diskutera dem, då kanske du inte rör ihop de två.
  • MsFry

Jahapp, nu valde Familjeliv att klippa ihop mina inlägg på ett spännande sätt. Aja. Det var inte min mening att det skulle bli så.

• MsFry
    Tecum skrev 2021-03-01 18:53:36 följande:

Ja. Eller att tacka ja till sex man vill ha. Det är fortfarande sällan som killar blir erbjudna sex, de måste fråga själva. 

Det är den största skillnaden mellan män och kvinnor. Att ni inte ser det som en förmån visar bara hur stor skillnaden är.

Vi låtsas att jag håller med dig om detta.

Vad är ditt förslag på lösning? Och varför ser det ut så tror du?

Är detta verkligen en så enormt stor förmån (är det en ens förmån alls)? Om du tänker på samhället i övrigt, känns detta som en så pass stor förmån att det väger upp övriga förmåner som tippar åt kvinnors nackdel?
  • MsFry
    CFly skrev 2021-03-01 19:19:27 följande:

Om jag vill föra en konstruktiv diskussion med någon utan att stöta bort personen eller bygga murar så kan jag mycket väl motargumentera på ett konstruktivt men samtidigt vänligt sätt. Tex "Intressant det du säger. Jag ser saken på det här sättet, vad tror du om det? Är det en synvinkel som skulle kunna hjälpa dig?"

Istället för "Problemet är", "Du gör sig o så", "så här är det argument", kalla andra sköra osv. Sådant gör enligt psykologin mer att motparten intar försvarsställning o gör man det förlorar man berikande synvinklar i en diskussion då man istället går till angrepp på personen istället för enbart diskutera faktan.

Fast du gör ju inte alls så. Du har själv gått ut hårt och talat om vad andras (feministernas) åsikter är. Du lever inte som du lär.

Diskussion i text är alltid svår, det är lätt att lägga in meningar/tonfall som inte är avsändarens när man läser. Jag har ett rakt sätt att skriva, jag lindar inte in saker, du väljer att lägga in saker mellan raderna. Mitt råd är att sluta med det. Jag kommer inte hålla med dig bara för att du tycker att jag borde det, lika lite som att du kommer att bara anamma min åsikt rakt av. Och det gör inget, man får tycka olika. Men man kan inte kräva att avsändaren av ett budskap ska anpassa sig ensidigt till vad som passar en själv. Jag kommer inte skriva "intressant det du säger" bara för att gulla, hade jag inte tyckt det var intressant hade jag inte läst, än mindre svarar dig.
  • MsFry
    Tecum skrev 2021-03-01 20:09:37 följande:

Jag skrev att det är EN förmån, inte att det väger upp allt annat. Jag är också väl medveten om att kvinnor löper större risk att råka illa ut i samband med sex. Men faktum kvarstår, det ÄR en förmån att bli erbjuden och få möjlighet att välja, så är det i alla sammanhang även när sex inte är inblandat. Varför förneka det?

Att ni ibland väljer fel är en annan historia.

Vilka andra förmåner är det män har idag, jämfört med kvinnor? Fler självmord, fler missbrukare, fler kriminella, sämre utbildningsnivå, sämre socialt skyddsnät, kortare livslängd?

Så vad är ditt förslag på att skifta denna obalans?

Det är för övrigt inte en förmån att bli erbjuden något man inte vill ha. Det är dessutom inte ens så att alla kvinnor erbjuds denna "förmån". Det finns gott om kvinnor som aldrig får ligga, de hörs bara inte.

Att kvinnor väljer fel... ja så kan man se det. Det har säkert ungefär samma bakgrundsorsaker som det att män väljer fel och hamnar i kriminalitet, missbruk och har sämre socialt skyddsnät?
Svar på tråden Män får inte gå fram till kvinnor