Inlägg från: Bacon89 |Visa alla inlägg
  • Bacon89

BF november 2021

sallu93 skrev 2021-03-03 09:58:53 följande:

åh vad jobbigt, var också galet trött förra graviditeten. nu är jag piggare men sover uselt.

Jag tror vi inte ska ta reda på kön.. men är inte säker :) får se!

Med sonen tog vi reda på, och har avundas alla som fått reda på vid födsel hehe.

Vi har gjort så innan, alltså inte tagit reda på det. Vi har 2 pojkar. Nu tror jag det är för att jag så gärna vill ha en flicka som jag vill veta :)
  • Bacon89
    Äit skrev 2021-03-03 14:07:26 följande:

Den här gången ska vi ta reda på kön. Vi kommer att få göra fostervattensprov så då ska vi även få reda på kön, och det är ju 100% säkert då vad det är :)

Med våra tre första tog vi inte reda på kön, vår änglason fick vi reda på kön så att vi kunde ha namn och så redo.... och då så de vi att får vi chansen fler gånger så ska vi ta reda på kön när vi ändå gör fvp.

Ja nipt är ju också 100% säkert, skulle vi inte göra det hade jag inte velat ha reda på det. Vi får göra det pga problemen med första sonen
  • Bacon89
    Äit skrev 2021-03-03 14:15:04 följande:

Alltså jag mår så bra! <3 Så lycklig just nu. Äter sunt/vettigt Och rör på mig varje dag! För babyn skull <3

Igår mådde jag ju lite illa på em, men inget idag. Men illamående gör mig inget för känns som att det är på riktigt då hehe

Jag var ju till läkaren igår. Men det var sååå dåligt. För det första var hon jättesent! När jag till slut fick o frågade en sköterska var doktorn var för jag måste fara och hämta mina barn på fritids snart då kom hon och sade att patienten före mig varit em timme sen "Men vi har ju tio minuter nu, vi kan göra det vi hinner nu och resten sen"

Det blev ett riktigt skit-möte. Jag var så stressad. Vi hade i realiteten inte ens tio minuter utan typ 6 innan jag var tvungen i rusa därifrån. Hon öppnade inte ens min journal ingenting tyckte bara att "ja varför är du egentligen här?! Det är ju så tidigt! JAG kan inte gör ngt nu!" Jag bara stirrade på henne.... Förra graviditetenhade jag en sååå bra läkare via mvc. Och nu fick jag den här! Så jag fick förklara allt om alla mina missfall och vår son som inte klarade sig och när jag pratade om honom så.bärjadw jag gråta (det gör jag ofta) och dåså de läkaren "ja när man är gravid kan man vara lite extra känslig" .... öööh va?! Jag pratar om mott döda barn! Jag hade gråtit även om jag inte var gravid! Och så fick jag förklara vilka alla prover som måste tas på mig och varför , allt det hade hon ju kunnat ta reda på via journalen själv! Usch jag var så besviken efteråt! Jag ska dock kolla med bmoch man inte kan få gå till den andraläkaren istället om hon är kvar!

Jag ska iaf lämna prover på måndag , Det är ju bra! Det fick jag igenom till slut.

Näe fy vilken läkare! Har ju varit bättre att du fick komma en annan dag istället för det skitmötet. Förstår hur du menar, jag gråter ofta om jag ska förklara och prata om min änglason men för det mesta tas det emot som man förväntar sig. Inte alls som du beskriver. Stackare!
  • Bacon89

Idag har jag varit på samtal hos min bm. Kändes så himla bra. Hon vet hela vår historia:) så vi har ett första läkarbesök 16/3 för vul och planering av vad vi vill ha för besök och undersökningar. Känns så bra :)

• Bacon89
    Äit skrev 2021-03-05 12:45:05 följande:

Åh va fint <3

Jag ska till bm den 17/3 och första vul 7/4 (privat) . Längtar så. Fast man egentligen inte det nånting på förstq vul men ett tickande hjärta förhoppningsvis <3

Ja precis! Min första graviditet, missfall i vecka 12 hittades inget tickande hjärta vid någon kontroll. Därför är detta vul så himla viktigt för oss
  • Bacon89
    Ellilor skrev 2021-03-05 15:03:58 följande:

Är det någon mer som inte har ihållande molvärk? Jag tycker att den kommer och går och känns knappt ena dagen för att komma tillbaka lite grand nästa, den är heller inte så stark som i v 5. Minns det som att jag hade konstant molvärk de tidigare graviditeterna, så länge de fick fortlöpa. I och med att man har så få symptom så är det lätt att börja nojja vid minsta lilla även om jag har en bättre känsla denna gången än de tidigare två. Jag har typ molvärken, den totala tröttheten (somnar kl 19 på soffan varje kväll), andfåddhet och ömma bröstvårtor som debuterade nu i tisdags som symptom, men det kanske är många ändå? Tycker alla jag känner får alla symptom i boken när de är gravida då det känns som om jag har få symptom

Tycker ändå det låter som rätt många symtom?

Jag har molvärk nån enstaka gång varje dag, känner mig uppsvälld, trött som ett as efter kl 18 typ och jag börjar reagera på vissa dofter typ soptunnan.. Första graviditeten hade jag foglossning from hell och andra mådde jag illa från vecka 7-37 så jag är glad så länge jag slipper just dom två :)
  • Bacon89
    sallu93 skrev 2021-03-06 17:50:52 följande:

Hur orkar ni just nu?

Alltså jag vet att vi är väldigt tidigt gravida, men jag mår illa och har sån grym halsbränna, och sover därför uselt.. har haft "semester" en vecka nu, och ska imorgon faktist tillbaks på jobb.. Skönt telika så tiden går lite fortare. Har lovat mig själv att njuta av denna graviditet, men det är nog först efter första UL och v 12 ;D

Jag tänker på att jag är då lycklig och alla kläder jag ser fram emot att använda och inhandla :) här smög sig illamåendet på idag..
  • Bacon89
    Bebis2021 skrev 2021-03-09 10:34:37 följande:

Någon här som arbetar inom vården? De gör jag, undrar över detta med graviditetspenning när risk för covid finns, någon som har bättre koll än mig? jag jobbar inte i den direkta covidvården men möter dagligen många patienter, arbetar på hälsocentral. Undra hur det kan tänkas bli med ev gravpenning då, kan tycka det är en risk att träffa mkt patienter inom sjukvården. Hur resonerar ni andra?

Jag jobbar som undersköterska i hemtjänsten men är dock tjänstledig pga studier. Jag räknar att jag är en av dom som får gå hem vecka 22. Vet dock inte alls hur det funkar. Hoppas verkligen inte att det tas av föräldradagar eller nåt i den stilen.. om det går som det ska behöver jag jobba 3 veckor mellan skolan och vecka 22 så det känns helt ok :)
  • Bacon89
    Utepålandet skrev 2021-03-11 21:28:34 följande:

Ni med inbokade tidiga vul, hur får ni den möjligheten? Går ni privat? Här finns det inte en privat mottagning så långt ögat når, annars hade jag nog bokat in en koll.

Det lilla jag märker av märker jag BARA på kvällarna. När man väntar barn 4 tror man att man ska veta hur det känns för en själv att vara gravid, men nejdå. Alla mina graviditeter har varit väldigt olika varandra. Men sämst mådde jag med första barnet, det är lite som att min kropp vande sig vid graviditetshormoner efter det och mest tänker ?jaha, så var det dags igen då alltså?.

Jag får tidigt vul pga vår första son som vi förlorade när han var 7 veckor gammal. De vill ha superkoll i alla lägen med oss för att det inte ska ske igen
  • Bacon89
    Bebis2021 skrev 2021-03-11 19:20:29 följande:

Skönt att höra att fler har lite symtom, har du barn sen innan?

Jag har vul på måndag så ganska nervös men hoppas innerligt de ser bra ut

Spännande! Jag ska på vul på tisdag :)
  • Bacon89
    Spjälsäng skrev 2021-03-14 09:35:38 följande:

Grattis!! Hoppas att det går bra med graviditeten :)

Här börjar jag känna mig smygillamående på morgonen - men der försvinner direkt när jag äter :)

Har ni andra börjat må illa än?

Jag mår illa till och från men det brukar lägga sig om jag äter lite :)
  • Bacon89
    Bebis2021 skrev 2021-03-15 11:27:09 följande:

Då var vul avklarat, enl bm var det en frisk graviditet men inte i veckan 7 som jag trodde utan hon fick det till 5+4, vilket faktiskt inte låter helt osannolikt med tanke på att jag hade så otroligt svaga plus kring vad jag trodde var bim, men som blev starkare.. så nytt vul om tvåveckor så jag får se hjärtaktivitet, så ja känner mig hoppfull å håller tummarna att de blir positivt besked då

Någon mer som gjort vul I dagarna eller snart ska göra?

Jag ska göra vul imorrn, är sååååå nervös!

Här fixar bm allt sånt så jag ringde mvc dagen efter jag plussade så bokade hon alla besök åt mig :)
  • Bacon89
    Bebis2021 skrev 2021-03-15 13:31:08 följande:

Åh så spännande med vul skönt att bm fixar sånt, vilken vecka är du I?

7 idag, 6+0. Du då?
  • Bacon89

Idag har jag varit på läkarbesök hos en så gullig och förstående kvinna. Hon har läst igenom alla journalanteckningar om mina 2 tidigare graviditeter och vi har tillsammans lagt upp en plan på hur vi vill ha det med besök och ul osv. Om jag känner minsta lilla att det här vill jag så behöver jag bara ringa så fixar hon det. Underbar!

Fick se ett litet hjärta slå men det va nog precis att det gick, hehe. 6+1 idag :)

• Bacon89
    Bebis2021 skrev 2021-03-16 18:20:13 följande:

Men åh så underbart va härligt å se hjärtat slå och så skönt med en så vettig läkare

Får jag fråga vad som hänt tidigare graviditeter? Kanske har missat om du redan skrivit å du behöver inte svara om du inte vill

Det går bra, nu kan jag skriva om det.

2018 blev vi gravida och hade faktiskt exakt samma bf som nu denna graviditeten. Vid ett besök hos bm upptäcktes att min mage växte väldigt snabbt och mycket. Jag skickades på extra ul för att kolla och då upptäcktes att bebis hade fel på tarmen, man såg så kallad "dubble-bubble". Innebär att innehållet i magsäcken inte går vidare utan ligger kvar i magsäcken. Vi fick många uö och även remiss till Lund, vi bor i Blekinge. Jag samlade på mig myclet vätska och hade enormt mycket fostervatten i livmodern, detta eftersom bebis inte konsumerade något fostervatten. Efter flera kontroller konstaterades att det va ett allvarligt fel men att det ändå var relativt lätt att åtgärda men att vi skulle flytta till patienthotellt i Lund och förlösas där. Vid ett av de sista ul såg man även att det fanns något fel på hjärtat men Vid det laget kunde man knappt se bebis eller mäta med ctg pga mängden vatten. Det togs fpstervattenprov i v35 och tanken va att tömma ut ytterligare 1,5-2 liter vatten men det gjorde så ont så det blev bara de 150ml till provet. Till slut blev det igångsättning som slutade med akut snitt då bebis inte mådde bra. Han åkte direkt till BIVA och jag fick inte träffa eller ens se honom på flera timmar. Fick komma ner och se honom sen på eftermiddagen (han kom kl 7) precis innan han åkte på första operationen för hjärtat. Han va då 6 veckor.

För att inte dra allt för mycket här så genomgick han 10 operationer för hjärta och tarm, han hade även en förträngning av luftstrupen som var planerat att operera i London. Men... han fick blodförgiftning och komplikationer och efter 7 veckors kämpande fick vi ta det tunga beslutet att stänga av alla maskiner och medicinering. Det va en tid i fullständig lycka och total förkrosselse som jag inte önskar någon här i världen.

På grund av detta får vi väldigt mycket kontroller och utökad organscreening. Vill du eller någon annan veta något mer eller så går det bra att skriva pm. Jag kan svara på det mesta om detta. Men vill inte skriva precis alla detaljer kanske om någon tar väldigt illa vid sig. Detta var ett olycksfall och inget genetiskt eller nånting för det kollades också givetvis och bara ren otur.

Nu blev det en hel uppsats men skulle kunna skriva minst lika mycket till.. hoppas svaret var tillräckligt :)
  • Bacon89
    Bebis2021 skrev 2021-03-16 18:20:13 följande:

Men åh så underbart va härligt å se hjärtat slå och så skönt med en så vettig läkare

Får jag fråga vad som hänt tidigare graviditeter? Kanske har missat om du redan skrivit å du behöver inte svara om du inte vill

Vi har en son född mars 20 glömde jag skriva som föddes helt frisk som vi fick alla möjliga kontroller med så vi har beställt lika denna gången :)
  • Bacon89
    Lys12 skrev 2021-03-18 19:08:55 följande:

Hej alla! Jag kommer också ha BF i november. Tror det blir runt den 25 november! Men jag ringde idag till MVC och kvinnan sa att när jag är i cirka vecka 7, så kommer hon ringa mig för att ha hälsosamtal mm. Men när jag googlar på första besöket hos barnmorskan så ska man ha hälsosamtal plus ta blodprover osv. Men jag ska ju bara ha ett vanligt telefonsamtal? Vet ni hur ni kommer ha de på första mötet? Tycker de verkar lustigt och tänker om jag ska ringa och fråga igen om de verkligen stämmer?

På mitt mvc är det hälsosamtal först och senare runt v 11-13 är det inskrivning och då är det blodprover och mer info :)
  • Bacon89
    Lys12 skrev 2021-03-18 19:33:08 följande:

Okej! Tack för infon. Har en vän som födde nyligen och hon sa att på hennes första möte hade de hälsosamtal och tog prover. Men kan ju va ändrat i och med pandemin osv :1)

Tror det beror på vad man själv vill också faktiskt. Jag hade kunnat ta hälsosamtal i samband med inskrivningen men valde att ta det tidigare
Svar på tråden BF november 2021