• Anonym (Kaffedraken)

    Hade du kunnat mörda en människa om mord var lagligt?

    Om mord hade varit lagligt, alltså icke straffbart, hade du då kunnat tänka dig att mörda en människa? Varför/varför inte?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hade du kunnat mörda en människa om mord var lagligt?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Önskade livet ur mitt ex under vår separation men det gick över. Antar jag får svara nej på frågan..

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Nopp) skrev 2021-02-26 20:14:05 följande:

    Önskade livet ur mitt ex under vår separation men det gick över. Antar jag får svara nej på frågan..


    Ja, det är ju skillnad på att för stunden önska livet ur någon och att faktiskt göra verklighet av tanken.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Kanske, jag är osäker. Ibland har jag önskat livet ur vissa människor och faktiskt tänkt att jag skulle vilja döda och planerat i mitt huvud men jag skulle inte kunna genomföra det på riktigt, dels för att jag inte har lust att sitta i fängelse och förlora allt och bli hatad av människor men även för att jag förmodligen hade hatat mig själv och fått extremt dåligt samvete.

    Jag vet inte men jag misstänker att jag hade haft svårt att leva med mig själv om jag hade mördat en annan människa, även om jag hatade människan. Å andra sidan har tanken känts frestande ibland men ja, det är ju skillnad på att bara tänka och att faktiskt göra det på riktigt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, eftersom jag är för dödshjälp i livets slutskede, som nu kan gå som mord. Jag hade kunnat hjälpa någon att avsluta livet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är möjligt. Ingen jag vill mörda nu . Men skulle jag rent hypotetisk hade chansen att till exempel mörda de ryska soldaterna som gruppvåldtog och torterade min mormor när hon var 11 år skulle jag ha dödat dem utan att känna dålig samvete.

    Skulle inte dödat dem snabbt heller...

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (...) skrev 2021-02-26 20:36:47 följande:

    Ja, eftersom jag är för dödshjälp i livets slutskede, som nu kan gå som mord. Jag hade kunnat hjälpa någon att avsluta livet.


    Förstår men tänkte inte riktigt så, tänkte mer på mord där man tar livet av en annan människa utan att det handlar om att man hjälper en dödssjuk människa att få frid.

    Hur tänker du i det fallet jag beskriver?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (J) skrev 2021-02-26 20:37:02 följande:

    Det är möjligt. Ingen jag vill mörda nu . Men skulle jag rent hypotetisk hade chansen att till exempel mörda de ryska soldaterna som gruppvåldtog och torterade min mormor när hon var 11 år skulle jag ha dödat dem utan att känna dålig samvete.

    Skulle inte dödat dem snabbt heller...


    Du hade kunnat tänka dig att mörda dem även fast mord är olagligt?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag önskade livet ur mina barns pappa. Det framkom att han misshandlade dom både psykiskt och fysiskt när dom var hos honom vv från att dom var 2 och 3 år gamla. När det kom fram efter en orosanmälan från skolan samt under hela vår vårdnadstvist så letade jag efter sätt att mörda och bli av med kroppen. Jag gjorde det aldrig och idag skulle jag nog inte kunna göra det. Fast när jag tänker på allt barnen berättat så fan jo jag HATAR honom. Svårt, jag är osäker.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (J) skrev 2021-02-26 20:37:02 följande:

    Det är möjligt. Ingen jag vill mörda nu . Men skulle jag rent hypotetisk hade chansen att till exempel mörda de ryska soldaterna som gruppvåldtog och torterade min mormor när hon var 11 år skulle jag ha dödat dem utan att känna dålig samvete.

    Skulle inte dödat dem snabbt heller...


    Men jag har svårt att förstå folk som vill döda ex...

    För mig går gränsen vid misshandel / övergrepp / mord på barn att jag skulle vilja döda någon.

    ( Nu utgår jag ifrån att exet är en vanlig taskig ex. Inte någon som mördar /våldtar och misshandlar...)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Klartsomvatten skrev 2021-02-26 20:39:42 följande:

    Du hade kunnat tänka dig att mörda dem även fast mord är olagligt?


    Ja , om jag hade en tidsmaskin...

    Jag tycker inte att det är fel att döda folk som våldtar , misshandlar och dödar barn.

    Det är inte en fråga om hämnd i första hand , utan att omöjliggöra att flera barn drabbas.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, absolut.

    Då hade åtminstone sex personer varit historia.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Klartsomvatten skrev 2021-02-26 20:38:28 följande:

    Förstår men tänkte inte riktigt så, tänkte mer på mord där man tar livet av en annan människa utan att det handlar om att man hjälper en dödssjuk människa att få frid.

    Hur tänker du i det fallet jag beskriver?


    Jag vet inte. Jag har inte varit i en situation där jag velat mörda någon, men utesluter inte att det skulle kunna ske.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om någon exempelvis hade dödat mitt barn så tror jag att jag hade kunnat mörda den personen. Men jag tror inte själva lagstiftningen hade varit den avgörande skillnaden.

    Det hade för mig varit rätt irrelevant i det läget om jag kände starkt att jag behövde mörda någon.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Skulle förmodligen kunna döda en människa oavsett straffsats om jag hade tillräckligt starkt motiv, alltså att det t.ex. var en person som hotade mig eller mina barn .

  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2021-02-27 07:28:21 följande:

    Valde ett jobb där det kan ingå att döda. Även utbildad för det.


    Är du lönmördare? :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (J) skrev 2021-02-27 08:12:58 följande:

    Är du lönmördare? :)


    Nej, Officer i armén.
Svar på tråden Hade du kunnat mörda en människa om mord var lagligt?