• Emjo87

    Hur stor risk att jag är gravid?

    Senaste mens va 2 feb och den 13e hade vi avbrutet sex. Tänkte kolla här först hur stor risken är att jag är på smällen? Har ingen möjlighet att ta mig till apoteket de närmaste o vill vänta med att beställa ett gravtest på nätet. Satte in hormonspiral den 16e o har ingen aningen hur min mens ser ut nu.. Så kan inte gå på utebliven mens?? Nån som varit i samma eller liknande sits?

  • Svar på tråden Hur stor risk att jag är gravid?
  • Anonvm

    Du har alltså haft oskyddat sex.... 

    Det är fullständigt irrelevant hur stor risk/chans det är, om du inte önskar bli gravid så masar du dig iväg o skaffar ett "dagen efter piller".

    Allt annat är oansvarigt. Varför har du ens oskyddat sex om du inte önskar bli gravid?

  • syntharen

    Jag skulle säga att det inte är jättestor risk, om killen drog ut den i rätt tid... Men det finns ju en risk. Men ingen här kan ju säga nåt om just du kan kan vara gravid. Jag själv blev aldrig gravid när jag och min man körde med avbrutet i typ ett år (vi ville vänta lite med barn men det var ingen katastrof om jag skulle bli gravid).

  • cosinus

    Om killen hade koll och fick ut den i tid så ingen större fara.

    Har 4 barn som kommit till extremt lätt och drygt 10 år efter det med avbrutet som enda p-medel och inga fler graviditeter. Så det är liksom inte så att avbrutet = oönskad graviditet

  • Mascaraklumpar

    Vid perfekt användning är pearl index (hur många som blir gravida per år) 4%. Det är vid typisk användning metoden är osäker (22%), men vet ni att han drog sig ur i tid så är det alltså relativt låg risk. Det rekommenderas dock att man tar ett test första gången mensen uteblir efter insättning av hormonspiral. Vill du behålla barnet (eller inte vet vad du vill) om du är gravid så kan det vara bra att ta ut spiralen så tidigt som möjligt, så i så fall skulle jag inte vänta med att beställa ett test.

Svar på tråden Hur stor risk att jag är gravid?