• Anonym (Abc)

    När berättade ni?

    När berättade ni för olika människor runt er att ni var gravida?

    Är gravid med första barnet i v8 och vill gärna berätta, (också för att få förståelse varför jag är så trött och kanske inte alltid på humör) men det känns för tidigt än givet allt som faktiskt kan gå fel. Samtidigt har jag haft ett mkt tidigt mf där vi inte berättar för någon och det var plågsamt att gå igenom själv, berättade då bara för några nära om vad som hänt för stöd - men de allra flesta kring oss vet inget.

    Men hur resonerade ni andra, när berättade ni?

  • Svar på tråden När berättade ni?
  • Fjäril kär

    Så tidigt som möjligt berättade jag just pga risken för att nåt kan gå fel och då eventuellt behöva stöd.

  • sextiotalist
    Anonym (Abc) skrev 2021-03-01 12:45:57 följande:

    När berättade ni för olika människor runt er att ni var gravida?

    Är gravid med första barnet i v8 och vill gärna berätta, (också för att få förståelse varför jag är så trött och kanske inte alltid på humör) men det känns för tidigt än givet allt som faktiskt kan gå fel. Samtidigt har jag haft ett mkt tidigt mf där vi inte berättar för någon och det var plågsamt att gå igenom själv, berättade då bara för några nära om vad som hänt för stöd - men de allra flesta kring oss vet inget.

    Men hur resonerade ni andra, när berättade ni?


    Min chef, rätt tidigt, eftersom man behövde ersätta mig i ett projekt. För resten, först när jag var i fjärde månaden (sambon visste om det såklart)
  • Anonym (Abc)
    Fjäril kär skrev 2021-03-01 13:17:05 följande:

    Så tidigt som möjligt berättade jag just pga risken för att nåt kan gå fel och då eventuellt behöva stöd.


    Berättade du för alla då? Familj, vänner och kollegor?
  • Anonym (Gravid)

    Vi berättade för några fåtal (nära vän, jobb mm.) Vid vecka 12, efter KUB. Sen släppte vi det stort efter RUL, vecka 21. Ville vara säkra på att allt skulle vara bra för att slippa för mycket frågor om RUL skulle vara avvikande.

  • Anonym (Ann)
    Anonym (Abc) skrev 2021-03-01 12:45:57 följande:

    När berättade ni för olika människor runt er att ni var gravida?

    Är gravid med första barnet i v8 och vill gärna berätta, (också för att få förståelse varför jag är så trött och kanske inte alltid på humör) men det känns för tidigt än givet allt som faktiskt kan gå fel. Samtidigt har jag haft ett mkt tidigt mf där vi inte berättar för någon och det var plågsamt att gå igenom själv, berättade då bara för några nära om vad som hänt för stöd - men de allra flesta kring oss vet inget.

    Men hur resonerade ni andra, när berättade ni?


    Du kan ju berätta för din familj om det är så att du känner att du behöver stöd om något händer.

    Det är ju inte alla eller ingen, man kan välja ut vissa, och vänta med andra. Finns inga regler. 
  • Berguven

    I första graviditeten berättade jag för jobb och familj tidigt, redan i vecka 6. Det var skönt, speciellt med jobbet då jag fick ett MA som upptäcktes i vecka 11. Då förstod dem varför jag var tvungen att vara borta så mycket.

    Andra graviditeten berättade jag faktiskt för några på jobbet först, i vecka 6, och efter ett ultraljud i vecka 10 där vi såg att hjärtat slog så berättade jag för familj och nära vänner. Andra vänner fick reda på det i vecka 20 när jag var på RUL.

  • Anonym (Uddast)

    Första barnet endast till en nära vän v.9. Hade haft 4 missfall och jättesvårt att bli gravid så vi väntade tills morsdag med släkten. Var i v.14 då och hade gjort VUL veckan innan så jag visste att den levde. Mamma fick veta v.22- gruvade mig nämligen. Alla andra på F.B långt senare. Andra barnet runt v.22 med släkten. Samma vän dock långt innan. F.B- kanske max 2 månader innan b.f.

    Man berättar precis när man vill till vem man vill. Bara man är beredd om man berättat och sen fått m.f. Vi gjorde det misstaget 2 ggr och fick inget stöd så det gjorde vi inte om. 

  • Seven Costanza

    Med första barnet berättade jag för mina föräldrar tidigt, vecka 6-7 kanske och sedan för makens familj efter KUB. Nu med andra barnet har vi avvaktat för att vi vill vänta åtminstone till efter RUL med att berätta för vårt äldre barn - han är fem år och jag vill gärna veta hyfsat säkert att allt verkar bra innan vi berättar för honom, plus att jag känner att det är länge för ett barn att få veta i februari och sedan kommer inte barnet förrän i augusti. Har nyss varit hos våra föräldrar och är i vecka 19 och det syns inte mycket så vi har inte sagt något. Har RUL nästa vecka och nu kommer vi nog inte träffa föräldrarna förrän i påsk när jag är i v 23-24 så då berättar vi. På jobbet blev jag tvungen att berätta för tio dagar sedan eftersom de ville veta allas önskemål efter semestern, annars hade jag tänkt vänta till efter RUL.

  • Fjäril kär
    Anonym (Abc) skrev 2021-03-01 13:21:07 följande:

    Berättade du för alla då? Familj, vänner och kollegor?


    Min närmaste omgivning fick veta det först. Chefen och föräldrar och bästa kompisen. Sen berättade jag för flera vartefter tiden gick.
Svar på tråden När berättade ni?