• Rafflarn

    Frågor till dig som har en lägenhet med balkong

    Hej!

    Frågor till dig som har en lägenhet med balkong. 

    Du som har en inglasad balkong - vad ser du de största fördelarna respektive nacklarna med inglasning? Varför?

    Du som inte har en inglasad balkong - skulle du vilja ha en inglasning? Om ja, varför? Om nej, varför?

  • Svar på tråden Frågor till dig som har en lägenhet med balkong
  • Drottningen1970

    Vill absolut inte ha inglasning. Balkong ska vara ute enligt mig. Inte ett kallt extrarum. Vill ha väder på min balkong.

    Jag tycker det är instängt och fult med inglasning och det ser ofta smutsigt ut.

  • Seven Costanza
    Seven Costanza skrev 2021-03-01 15:56:24 följande:

    Nej, vill absolut inte ha min balkong inglasad.


    Och anledningen då: Vill ha sol och vatten till växterna, vill enkelt kunna sitta i solen när det är sol, vill ha snö in på balkongen så att det ser fint ut på vintern.
  • sextiotalist

    Vill inte heller ha inglasas. Vi har tillräckligt med ytor inomhus, behöver inte en yta till. Dessutom vill jag ha växter, vill ha vinden, solen  etc

  • chrissepisse

    Har inglasad balkong. Fördelen är att säsongen för att använda balkongen förlängs. Skönt att kunna ha dynor i möblerna även när det regnar utan att det blir blött. Mysigt att sommartid kunna sitta där även vid regn.

    Bor man inne i stan blir det väldigt smutsigt på balkongen av avgaser och den smutsen hamnar nu på glasrutans utsida = lättare att hålla rent. Vi har en modern inglasning som är lättputsad och något snyggare än äldre inglasningar. Hela inglasningen kan öppnas och vikas åt sidan ifall man av någon anledning vill ha fullt öppet.

    Ser inga egentliga nackdelar med den typ av inglasning som vi har. Vi använder balkongen betydligt mer sedan den glasades in.

  • Tuppjuck44

    Har inglasad balkong, fördelen är att det skyddar mot regn och vind så man kan sitta där i alla väder, har en liten soffa jag brukar krypa upp i och tända ljus när det är rusk.

    Nackdelen är att det inte går att putsa på utsidan så det ser skitigt ut som fan när solen ligger på.

  • Emala

    Jag har inte inglasad balkong nu, men har haft, så jag tar mig friheten att svara :)

    Fördelar: den kan användas som ett extra rum, och man kan själv reglera hur varmt det ska vara på balkongen genom att reglera hur öppen/stängd balkongen ska vara

    Man kan använda den större delen av året. Mysigt att sitta där när det regnar och åskar. Flexibel.

    Det går utmärkt att få in vind och sol, glaset går ju att reglera.

    Nackdelar: Fönstertvätt.

    Jag skulle gärna ha min nuvarande balkong inglasad, anledningen har jag beskrivit här ovan.

  • flygrl

    Min lägenhet hade inglasad balkong när jag flyttade in och jag trivs med det. Det blir som ett extra rum med med mycket ljus så man kan liksom förlänga våren och hösten. Sen reglerar man ju själv hur öppet man vill ha. Varma soliga sommardagar öppnar jag helt så solen kan skina in maximalt och vinden fläkta.

    Ser egentligen inga nackdelar mer än att dom stora glasytorna måste putsas ibland men det det går ganska smidigt iom man kan vinkla alla fönster inåt.

  • Aurora Borrealis

    Har haft inglasat förr och nu har jag oglasade. Fördelen med öppen är att man kommer UT utomhus i vädret, känner solen, vinden, kan sola ordentligt m.m. Vill vara utomhus när jag är på balkongen. Känner mig instängd i inglasat och jag får inte en snygg solbränna i inglasad.

Svar på tråden Frågor till dig som har en lägenhet med balkong