• ElinPelin02

    Behålla eller sen abort?

    Detta inlägg kommer vara såå jobbigt o skriva men jag behöver råd..

    Jag är 19 år (min kille 19år också), gravid i vecka 9 och har en stabil relation sen 4-5 år tillbaks.

    Jag och han har verkligen inte planerat att bli gravida redan nu.. Men efter 4 aborter sen jag var 14 år, utomkvedshavandeskap som resulterade i 1 äggledare borttagen i akut operation och mindre än 1 månad senare så blev jag gravid, igen. Det känns då lite menat att jag ska ha barn nu? Haha.. (vill inte ha kommentarer om antalet aborter jag genomgått! Alla graviditeter blev till trots preventivmedel.)

    Iallafall så är denna graviditet annorlunda för oss båda. Min kille har alla andra gånger varit tydlig med att han inte är redo. Vi har pratat och pratat och även haft ett hälsosamtal med barnmorska och han har sagt att denna graviditet VILL han att jag behåller, han är tillräckligt redo för att bli pappa! Jag blev såå överlycklig när jag fick höra det då jag länge velat ha barn! Så vi valde tillsammans att behålla detta.

    Dock så finns det rättså många anledningar till att vi kanske ska vänta med detta.. T.ex:

    - Jag ligger efter i gymnasiet. Egentligen ska jag ta studenten nu i år, men den kommer jag aldrig få uppleva då jag har 3 år kvar innan jag har nån typ av gymnasiekompetens. Går folkhögskola nu.

    - Ingen av oss har ett jobb. (Dock så har jag eventuellt ett sommarjobb)

    - Ingen egen lägenhet. Dock så har vi turen att få bo själva i min förälders bostadsrätt. Så det enda vi betalar i månaden är våran mat!

    - Mina föräldrar skulle nog ta detta otroligt dåligt eftersom jag har så mycket kvar av skolan..

    Jag vet inte hur vi ska tänka.. Jag har enda sedan jag plussat varit så peppad på att vi ska få ett barn i Oktober! Men jag börjar tvivla mer o mer på om det ens kommer gå bra? Jag är orolig för vår ekonomi och att vi inte har ett eget boende när bebisen är född.. Och jag är orolig för hur mina föräldrar kommer reagera (min mor längtar till att få ett barnbarn! Men hon förväntar sig nog det om 2-3 år, inte nu :( )

    Iallafall.. Jag vill verkligen detta! Har även pratat med min kille om min oro över saker och han håller ju med om allt, och för han just nu så "spelar det ingen roll" om vi har barn nu eller om 2-3 år.

    Jag vet att jag är redo för o bli mamma, jag har dem instinkterna och mina vänner ser att jag skulle bli en så bra mamma. Jag vill inget hellre än att få bli mamma! Jag är verkligen inte personen som suktar efter alkohol eller att gå ut på krogen osvosv, jag klarar mig fint utan det. Så mammalivet är något jag längtar efter! Men det är så mycket annat som sätter stopp för mig just nu och jag går snart sönder av alla tankar jag har i huvudet och all denna stress :/

    Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg.. Kanske bara nån/några att bolla tankar med eller helt enkelt skriva av mig och få lite "input" :(

    Så jag vet inte.. Abort eller behålla? Barnet hade såklart fått ett bra liv med många människor runtom sig som har massa kärlek o ge.

    Men det är vägen dit som känns jobbig just nu, och att jag ska behöva berätta detta för familjen. Även ekonomin känns lite jobbig..

    (Glömde lägga till i texten att min kille tar studenten i sommar, så han ska såklart kämpa med att hitta ett jobb. Dock så kan man aldrig vara säker på att han ens får nåt nu i pandemitider)

  • Svar på tråden Behålla eller sen abort?
  • Anonym (Mimmi)

    Vet inte vad jag ska säga mer än att jag är glad att mina barn inte ställts inför detta val.
    Jag hade INTE velat ha barnbarn under de förutsättningar ni har.

  • Fjäril kär

    Kom ihåg att ni har möjlighet att få ekonomisk hjälp i form av bostadsbidrag och försörjningsstöd utöver att du får föräldrapenning och barnbidrag. Det ger er en möjlighet att kunna leva drägligt i väntan på jobb och vidare studier.

  • Anonym (Jag)

    Det är omöjligt för utomstående att svara på. Detta måste ni diskutera och komma överens om. Spontant känner jag Nej, gör abort. Ni är inte redo.

  • Anonym (Hen)

    Rent spontant känns det som att du kommer ångra det om du gör en abort då era förutsättningar inte är av det värsta laget.

    Allt löser sig! Det finns hjälp att få.

    Du bör kontakta någon professionell som du kan samtala med ang detta som ger dig mer tips och råd mer än "Gör abort/behåll"

  • caveat emptor

    Ja, alltså... att vara ointresserad av krogen och alkohol är inte detsamma som att vara redo att bli förälder. Att ha ett barn kräver så oändligt mycket mer än att låta bli att festa.

    Som 19-åring är man inte mogen. Det handlar om mognad och att bli mer färdig som person. Givetvis finns det många unga föräldrar som kan tillgodose sina barns behov men generellt sett brukar de flesta önska att de hade väntat, utan att för den skull ångra sina barn.

    Jag fick mitt första barn strax innan jag blev 31, nu som 36-åring har vi också en tremånaders bebis. Det ÄR krävande och jag är övertygad om att livserfarenhet, mognad och insikt om sina egna styrkor och svagheter är oerhört avgörande för hur man kan hantera föräldrarollen. Vi har väldigt enkla barn (än så länge) som sovit, ätit och varit glada. Vår snart sexåring har aldrig varit jobbig på något sätt (trotsålder eller liknande) men att vara förälder är att ändra sitt liv, sin tillvaro och sin person. Bara kärleken och oron och glädjen är känslor jag inte hade kunnat hantera som tonåring.

    Ni har inte rätt förutsättningar att bli de bästa föräldrar ni kan bli. Framför allt är ungdomen en tid att fokusera på sig själv. I din sits hade jag gjort abort och sedan skyddat mig ännu mer. Ni har många år på er att bilda familj.

  • Anonym (Mimmi)
    caveat emptor skrev 2021-03-02 11:35:16 följande:

    Ja, alltså... att vara ointresserad av krogen och alkohol är inte detsamma som att vara redo att bli förälder. Att ha ett barn kräver så oändligt mycket mer än att låta bli att festa.

    Som 19-åring är man inte mogen. Det handlar om mognad och att bli mer färdig som person. Givetvis finns det många unga föräldrar som kan tillgodose sina barns behov men generellt sett brukar de flesta önska att de hade väntat, utan att för den skull ångra sina barn.

    Jag fick mitt första barn strax innan jag blev 31, nu som 36-åring har vi också en tremånaders bebis. Det ÄR krävande och jag är övertygad om att livserfarenhet, mognad och insikt om sina egna styrkor och svagheter är oerhört avgörande för hur man kan hantera föräldrarollen. Vi har väldigt enkla barn (än så länge) som sovit, ätit och varit glada. Vår snart sexåring har aldrig varit jobbig på något sätt (trotsålder eller liknande) men att vara förälder är att ändra sitt liv, sin tillvaro och sin person. Bara kärleken och oron och glädjen är känslor jag inte hade kunnat hantera som tonåring.

    Ni har inte rätt förutsättningar att bli de bästa föräldrar ni kan bli. Framför allt är ungdomen en tid att fokusera på sig själv. I din sits hade jag gjort abort och sedan skyddat mig ännu mer. Ni har många år på er att bilda familj.


    Jag fick första barnet vid 19 års ålder, dock under helt andra omständigheter än ts. Har gått hur bra som helst, idag är det barnet 30+. Sista barnet kom när jag var 35.
  • caveat emptor
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-03-02 11:46:57 följande:

    Jag fick första barnet vid 19 års ålder, dock under helt andra omständigheter än ts. Har gått hur bra som helst, idag är det barnet 30+. Sista barnet kom när jag var 35.


    Självklart finns det unga föräldrar där de, som jag skrev, är bra och närvarande föräldrar och där allt är frid och fröjd. Likaså finns det ju äldre föräldrar som kanske inte riktigt klarar av föräldrarollen. Poängen är att många unga föräldrar gärna hade väntat några år till när de ser tillbaka. Ens liv förändras ju i grunden.

    Men du hade andra förutsättningar än TS skriver du. Vad hade du gjort i hennes situation?
  • Lilant

    Va 21 när dottern föddes och är nu 22 å väntat barn igen :) mannen är 25 när han va 22 å jag 19 så gjorde vi abort och innan det så hade jag ett mf i vecka 12 med en annan:) min dotter är 8 månader hade ett mf efter henne och nu är jag i vecka 9 :) är sjukpensionär så har en liten inkomst och är en närvarande förelder mycket bättre mamma än många 35-40 åringar:) pappan kunde vara hemma 2 månader innan hon föddes tills hon va 7 månader och har 4 månader föräldradagar kvar men jobbar då vi vill köpa huset vi bor i :) kan berätta mer på om om du är intresserad, har varit med om mycket i mitt liv har tex ingen familj och sånt :) men som ung mamma måste man vara bered på den extremt dåliga behandling man får på mvc i mina journaler står det alla möjliga påhitt tex att jag vill göra abort trotts att barnet va planerat :) mannen har dock jobbat senad vi träffades för 3 år sedan

  • Anonym (P)

    Förutsättningarna skulle ju kunna vara sämre, ärligt talat. Men hur tror du din förälder kommer se på ert boende om ni behåller och du inte går i skolan? Hen har ju nämligen inget ansvar att försörja dig som vuxen och ej studerande längre. Om hen inte längre vill betala boende för er/låta er bo kvar hur ser situationen ut för er?

    Men som andra redan påpekat så kan ni få hjälp med kostnader, dels föräldrapenning och barnbidrag, men också bostadsbidrag och i värsta fall försörjningsstöd.

    OM din förälder ställer upp för er med boende, ta chansen att gå klart gymnasiet och låt pojkvännen som åtminstone tagit studenten vara hemma med barnet. Du kommer hamna hopplöst efter om ni blir beroende av enbart hans inkomst och du kommer ha ett väldigt tufft underläge som kan straffa sig i längden. Prioritera din utbildning även om ni väljer att behålla.

    Och sluta lita på ditt preventivmedel, det funkaruppenbarligen inte för dig, ni får använda kondom. Mvh ytterligare en som hormonella p-medel aldrig funkat för.

  • Anonym (P)

    Förutsättningarna skulle ju kunna vara sämre, ärligt talat. Men hur tror du din förälder kommer se på ert boende om ni behåller och du inte går i skolan? Hen har ju nämligen inget ansvar att försörja dig som vuxen och ej studerande längre. Om hen inte längre vill betala boende för er/låta er bo kvar hur ser situationen ut för er?

    Men som andra redan påpekat så kan ni få hjälp med kostnader, dels föräldrapenning och barnbidrag, men också bostadsbidrag och i värsta fall försörjningsstöd.

    OM din förälder ställer upp för er med boende, ta chansen att gå klart gymnasiet och låt pojkvännen som åtminstone tagit studenten vara hemma med barnet. Du kommer hamna hopplöst efter om ni blir beroende av enbart hans inkomst och du kommer ha ett väldigt tufft underläge som kan straffa sig i längden. Prioritera din utbildning även om ni väljer att behålla.

    Och sluta lita på ditt preventivmedel, det funkaruppenbarligen inte för dig, ni får använda kondom. Mvh ytterligare en som hormonella p-medel aldrig funkat för.

Svar på tråden Behålla eller sen abort?