Inlägg från: Anonym (Filosof) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Filosof)

Mindre sex ju längre tillsammans?

...finns ju alltid undantag såklart.
    Sen tycker väl jag att det blir en viss skillnad beroende på vad för slags relation man utgår ifrån.
    Tänker skillnaden mellan ett långt förhållande som innefattar barn och den biten kontra en yngre eller äldre relation etc. Lusten i sig är ju oavsett högst individuell som jag ser det och kan naturligtvis gå lite i vågor/perioder. Tror dock att det i mer generella termer skiljer en del åt mellan kvinna och man här, men inte nödvändigtvis så mkt som normen tycks tro. Är man sexuell av sig så tror jag att man bär med sig det mer eller mindre livet ut oavsett kön. Tänker mer på att kvinnans lust lättare kan komma och gå än mäns här.

• Anonym (Filosof)
    Anonym (Agnes) skrev 2021-03-02 12:18:01 följande:
    Jag och min man har varit ihop i 20+ år. Nyss fyllda 40, så rätt unga när vi blev ihop. I vårt fall är det inte "tidsfaktorn" som påverkat sexlivet mest, utan barnen.
    Jag personligen hör till dem som upplever att jag får väldigt mycket fysisk närhet ifrån barnen i början. Man har dem nära, sover nära, bär nästan hela dagarna och ammar. Plus att man har varit gravid i nio månader och behöver läka fysiskt. Båda mina barn är födda med kejsarsnitt så där har inte funnits några smärtor inblandade som skulle kunnat sätta p för intimitet på det sättet men jag har helt enkelt inte haft någon lust. Och inte känt mig särskilt "sexig" heller för den delen. Sen har det inte varit några problem med att komma igång igen så att säga men då har du annat att ta hänsyn till; barn som sover (eller inte sover) till exempel.

Jag tror att vissa tappar intresset och är okej med det. Andra är mer, som du spekulerade, såna av naturen att sex är väldigt viktigt och att det kan vara erövringen eller allt man kan uppleva för första gången med en ny partner som är grejen. Då kanske det inte funkar att leva ihop med samma person, om man inte accepterar flersamhet? För vår del handlar allt om kommunikation. Vi kan känna ibland att vi gemensamt prioriterar annat. Då är det ingen som går runt och är sur eller irriterad på nån utan det får helt enkelt vänta. Men skulle jag uppleva att det gick för långt och hade svårt att hitta tillbaka så skulle jag ta upp det.
    precis...tid går ju alltid att prioritera och pussla med och alla ligg behöver ju inte vara marathon :) En skön snabbis kan pigga upp! Känner dock alltför väl igen det där med barn som sover eller inte sover...när de är små små är det förvisso rätt lätt att hitta tid, men som du skriver så kanske mamman i fråga inte känner sig alltför sexig just under de åren...sen kommer de äldre åren där barnen sover lite mindre än tidigare och har man fler än ett så kan ju det ena barnet vara morgonpiggt medans det andra kan vara kvällspiggt :) Lägger man där till fulltidsjobb och annat, så är det långt ifrån alla som tänker sig ett snabbt avslappnande nyp innan läggdags eller arla morgon för de som behärskar den tiden på dygnet bättre :) Kommunikation är inte dumt. Tenderar ju att öka förståelsen om inte annat.
Svar på tråden Mindre sex ju längre tillsammans?