Anonym (syskonkänsla) skrev 2021-03-02 19:38:05 följande:
Så är det för de allra flesta i relationer. Såg nåt program där de tog upp varför.
De menade att attraktionen inte är menad att hålla längre än att barnet kan klara sig någorlunda själv, ca 5 år. Sen minskar lusten eller dör helt för många. Det är också vad jag hört när man talat med vänner och människor på nätet. Finns så klart några få undantag men de är nog lätträknade. Kvinnor tappar lusten lättare
än män och verkar ha större behov av förnyelse och spänning för att uppehålla sin lust till sex. Så är det också för mig. Har hittills tappat lusten efter några år och då har förhållandet tagit slut ganska snart efteråt. Försökt tvinga mig själv i vissa fall då jag uppskattat andra delar med en relation men det är nog det sämsta man kan göra. Bättre att avsluta innan man börjar må alltför dåligt.
Ja jag har också försökt tvinga mig själv att ha sex när jag har tappat attraktionen men det rekomenderar jag inte till någon. Den känslan jag har upplevt då under sex har satt sig i kroppsminnet på mig och har ställt till det för mig ibland trots att lång tid har gått. Det är nästan som jag har begått övergrepp på mig själv.