• valardoha

Svärmor gillar inte namnval

Hej. Jag och min sambo har äntligen hittat ett namn båda älskar: Nike (uttalas som det låter och inte najki) efter den grekiska segergudinnan. Min familj älskar namnet och våra vänner tycker det är svintufft och unikt. 

Vi har alltså börjat kalla barnet i magen för det en lång tid men den lyckliga bubblan sprack när vi berättade om namnvalet för min sambos familj. Den äldre generationen som har utländska rötter berättade att namnet i princip betyder "kn"lla" på arabiska (deras modersmål) och att barnet kommer bli mobbat och att vi inte får döpa barnet till det. Personligen tänker vi att vi bor i Sverige och att det inte borde vara ett problem men samtidigt känns det respektlöst mot hans familj eller ja svärmor, det är väl egentligen bara hon som reagerat starkt på det... barn döps till allt möjligt idag och det har inte hon så stor koll på eftersom hon aldrig lämnar hemmet. Men blir inte kul om hon som farmor inte ska kunna tilltala sitt barnbarn vid sitt namn samtidigt har vi inga andra alternativ till namn och det känns som jag alltid kommer vara besviken om jag inte fått döpa vår dotter till det vi egentligen vill..... men hur skulle ni göra i en sån här situation? 
  • Svar på tråden Svärmor gillar inte namnval
  • korngryn

Vad skulle hon vara om inte svärmor då?

Anonym (B) skrev 2021-03-05 21:35:41 följande:

Säg till tanten att hon är inte din svärmor utan bara din killes mamma , så hon får hålla tyst.

Låter inte så troligt att en arabisktalande kvinna anser att om hennes son ligger med någon blir hon svärmor...

Det är rätt typiskt för FL på fredagar.

• Anonym (Beror på)
    Anonym (B) skrev 2021-03-05 21:35:41 följande:

Säg till tanten att hon är inte din svärmor utan bara din killes mamma , så hon får hålla tyst.

Låter inte så troligt att en arabisktalande kvinna anser att om hennes son ligger med någon blir hon svärmor...

Det är rätt typiskt för FL på fredagar.

Fast det är hon ju inte bara. Hon är farmor till deras gemensamma barn och det barnet har en hel släkt på sin pappas sida som är arabisktalande. Mindre lämpligt att döpa ungen till Kn*lla då.

Och svärmor är hon även om ts och mannen inte är gifta.
  • Anonym (E.)
    Anonym (Y) skrev 2021-03-08 17:22:48 följande:
    Fast ge dig, du menar att ett barn som inte finns kan inte i teorin få namnet Philippa för att det barnet kanske i framtiden får en vän som är från england och som istället för att använda hennes namn då använder sig av britternas smeknamn (och att det då teoreiska barnet ej protesterar eller rättar) OCH att till råga på allt denna påhittade brittiska vän använder sig av smeknamnet just inför det teoretiska barnets svenska vänner.....
    Sååå lååååångsökt. DET är inte normalt funtat.
    Beror väl på hur internationellt man lever. Jag pluggade i Storbritannien för 20 år sedan. Nu kommer våra barn inte att ha lika lätt att göra det, eftersom Storbritannien inte är med i EU längre. Det blir mycket dyrare och krångel med visa och uppehållstillstånd. Men det kunde jag inte veta då. (I stället pratar vi om Tyskland.) Och även andra européer - inklusive svenskar - känner till detta med Philippa-Pippa nu, p.g.a. Kates syster. Det kan även komma fram i filmer, TV-serier och böcker. Onödigt, bara, när det finns så många namn att välja på. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Beror på) skrev 2021-03-08 17:37:18 följande:

Fast det är hon ju inte bara. Hon är farmor till deras gemensamma barn och det barnet har en hel släkt på sin pappas sida som är arabisktalande. Mindre lämpligt att döpa ungen till Kn*lla då.

Och svärmor är hon även om ts och mannen inte är gifta.

Nej , hon är inte svärmor. Kanske för en svensk.

Men inte för andra.

I de flesta länder blir man inte svärmor/svärdotter bara för att man sex med sonen , det är typiskt för vissa svenskar och FL medlemmar.
  • korngryn
    Anonym (B) skrev 2021-03-08 17:58:25 följande:

Men inte för andra.

I de flesta länder blir man inte svärmor/svärdotter bara för att man sex med sonen , det är typiskt för vissa svenskar och FL medlemmar.

Nähä, ok. Jag har alltid trott att mannens mamma är kvinnans svärmor, och vice versa. Att det liksom var själva definitionen av svärmor. Men då hade jag väl fel då.
  • Anonym (E.)
    korngryn skrev 2021-03-08 18:01:32 följande:
    Nähä, ok. Jag har alltid trott att mannens mamma är kvinnans svärmor, och vice versa. Att det liksom var själva definitionen av svärmor. Men då hade jag väl fel då.
    Jo, fast officiellt blir man ju inte svärmor och svärdotter förrän man är gift med mannen i fråga. Eller svägerska till hans syskon. Sedan är det en annan sak, att vissa familjer kan börja använda de termerna ändå, efter ett långt samboförhållande. Men formellt är det inte korrekt. Och muslimer, som sätter ett högt värde i äktenskap (de mest fanatiska kan till och med mörda sina egna döttrar och systrar, om dessa har sex före äktenskapet, s.k. "hedersmord"), lär vara ännu mindre benägna att börja kalla sonens flickvän eller sambo för "svärdotter". Men nu var vi lite OT. 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (B) skrev 2021-03-08 17:58:25 följande:

Men inte för andra.

Ja de bor ju i Sverige så då är väl tanten svärmor då. Intressant att det skulle vara så unikt för just det här landet i hela hela världen! För det är väl inte så att du raljerar och gör dig dum bara för chansen att få vara otrevlig? Låg stil.
  • Anonym (Nike)

Har inte läst tråden, var bara tvungen att säga hur road jag blev över att det var just Nike. Fick själv det namnet på 90-talet och har fått veta i efterhand att mormor ställde till med en stor scen och tyckte att mina föräldrar var helt dumma i huvudet - Nike var ju en MÖBELFABRIK! (jo, tydligen) Hon kom dock över det rätt snabbt och skulle aldrig idag erkänna att hon någonsin var upprörd.

Fick reda på den där knull-grejen för några år sedan när jag jobbade med en arab, han var väldigt road. Stör ju inte mig, som är svensk och bor i Sverige med svensk släkt, men i er situation hade jag kanske övervägt att skippa Nike när släktskapet finns. Tycker inte att det är fel eller respektlöst om ni ändå väljer det, men det är ju en försvårande omständighet.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (E.)
    Anonym (Nike) skrev 2021-03-08 23:35:05 följande:

Har inte läst tråden, var bara tvungen att säga hur road jag blev över att det var just Nike. Fick själv det namnet på 90-talet och har fått veta i efterhand att mormor ställde till med en stor scen och tyckte att mina föräldrar var helt dumma i huvudet - Nike var ju en MÖBELFABRIK! (jo, tydligen) Hon kom dock över det rätt snabbt och skulle aldrig idag erkänna att hon någonsin var upprörd.

Fick reda på den där knull-grejen för några år sedan när jag jobbade med en arab, han var väldigt road. Stör ju inte mig, som är svensk och bor i Sverige med svensk släkt, men i er situation hade jag kanske övervägt att skippa Nike när släktskapet finns. Tycker inte att det är fel eller respektlöst om ni ändå väljer det, men det är ju en försvårande omständighet.

Det är dessutom ett märke på idrottskläder och -skor, gympaskorna är nog det mest kända från det märket. Flickan riskerar att få smek- eller öknamnet "Dojjan" i skolan...
Svar på tråden Svärmor gillar inte namnval