Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

Får bankmannen uppge sånt?

Ja banken sammanställer ju era tillgångar eftersom ni ansökt om ett lån, då kommer de självklart ta med alla era konton. Om du vill gömma pengar för din man får du lägga dem i madrassen. Är inte det lite väl lågt att hålla på så om man ska vara gifta...?

• Anonym (Ja)
    Anonym (H) skrev 2021-03-02 19:50:29 följande:

Men varför har inte jag fått det mailet då?

Enligt min man stod det att jag varje månad för över en viss summa till konto xxxxxxx.

De anser väl att det räcker med att skicka till en av er. Kommer du inte ihåg vad som sas vid mötet med bankmannen när ni ansökte?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (H) skrev 2021-03-02 20:08:42 följande:
    Klart jag kommer ihåg vad som sas. Jag hade ändå ingen aning om att min man skulle informeras om att jag regelbundet för över pengar.
    Nej men jag menar om ni diskuterade att banken skulle maila över en sammanställning. Vad de sa att den skulle innehålla. Vem den skulle skickas till. Såna saker.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (H) skrev 2021-03-02 20:14:53 följande:

Lånet är baserat på hans inkomst, jag har bara barnbidragen och hade ingen aning om att han skulle få veta att jag sparar.

Men varför gömmer du pengar för din man...? Om ni skiljer er kommer de ju ändå fram i ljuset, men skapar bara onödiga konflikter.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mjau) skrev 2021-03-02 20:22:12 följande:

Hur är det med juridiken i detta? Inte i avslöjandet, utan i frågan om tillgångar alltså.

Kan det vara så att banken betraktar TS sparande som gemensam tillgång eftersom de är gifta?

Halvdålig koll på reglerna kring äktenskap ...

Om de ansökt gemensamt om bolånet räknas ts tillgångar också, det har inte att göra med om de är gifta. De har ingen anledning att kontrollera ts om hon inte ska stå med på lånet, men i många fall är det så att båda måste bidra för att inte bara ena partens inkomst beräknas täcka upp.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (H) skrev 2021-03-02 20:34:00 följande:
    För att det är det enda sättet jag har för att kunna ta mig härifrån när jag väl vågar ta steget.
    Om du planerar att lämna din man så är väl hus det sista ni ska skaffa nu!
  • Anonym (Ja)
    Anonym (H) skrev 2021-03-02 21:04:53 följande:
    Har inte sagt att vi ska skaffa något nu heller.
    Nähä. Bolån skaffar man inte för skojs skull. Så hus eller lägenhet handlar det ju om då.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (H) skrev 2021-03-02 21:14:45 följande:
    Sa inte att lånet är nytt.
    Men suck.... Måste du hålla på att tjafsa i onödan?? Skriv rakt ut vad det handlar om istället för att bara säga nej det är inte si eller så. Om ni redan äger en bostad så ska ni alltså omförhandla lånet då antar jag. SKIT SAMMA orsak, ni har diskuterat ett bolån och banken har kollat din bakgrund eftersom det har betydelse i ekvationen, det borde du ha kunnat förstå, särskilt som du redan sagt att du mycket väl visste vad som sas under mötet.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Mjau) skrev 2021-03-02 21:55:28 följande:

Jag undrar fortfarande vad det är som gör pengarna ifrån barnbidraget till ts pengar att behålla i hemlighet. Är det så?

Vet någon annan hur det är tänkt med barnbidraget?

Barnbidrag är till för att försörja barnen, det ska gå till utgifter för barnen, och då inte bara säsongskläder utan även mat och husrum, el etc.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Neo) skrev 2021-03-03 08:30:01 följande:
    Barnbidraget är inte villkorat, det finns inga krav eller bestämmelser kring hur man använder pengarna.
    Har jag sagt det eller? Den som får barnbidraget kan lika gärna köpa sprit för hela summan men det är inte därför staten infört det.
Svar på tråden Får bankmannen uppge sånt?