• SurrrHommel

    Min dotter är s.k. hemmasittare

    Ska försöka hålla detta kort.

    Vår dotter på 15,5 år är en så kallad hemmasittare. Hon har haft ångest/ depression i snart fyra år som nästan ödelagt hennes liv .

    Innan: ?sorglös?, många kompisar, lätt för sig i skolan, glad, rolig och kreativ

    Från 2-3:e klass den där klassiska ångesten om hur det blir när mamma/pappa går bort. Detta satt i relativt hårt och länge kan jag tycka.

    I fjärde klass hände något. Hon satte höga krav på sig själv, och började bli rädd att misslyckas på prov.

    (Fattar INTE vad hon fått det ifrån!!)

    Sedan gått upp och ner , ingen större logik och inget speciellt som inträffat.

    2016 sökte jag hjälp på bup. Där fick hon tyvärr träffa en psykolog och kurator som mest satt och hummade, men kunde inte ge henne direkt något hon kunde jobba med.

    Tiden gick, skolan anpassade osv.

    Dottern får för sig att hon är ful, eller att hon är för liten, osv. You name it. Många olika sorters ångesttankar liksom avlöste varandra.

    Nu i nionde klass går hon inte alls i skolan. Förutom ett par veckors närvaro ?effektiv tid?. Hon träffar inga jämnåriga kamrater och är ej med i nån sport eller liknande.

    Bup har satt in sin största insats, en långvarig DBT med gruppträffar samt enskild terapi.

    Problemet: vi får inte iväg henne på dessa gruppträffar. Ångest ångest ångest.

    Dottern har påbörjat medicinering (SRRI), men då hon väger relativt lite, så ska vi inte ha så stora förhoppningar på den, sa läkaren.

    Nu, efter fyra år, kommer bup inte längre. Utan har remitterat oss till en regional vårdavdelning, samt gjort en orosanmälan till socialtjänsten för att få nya ögon på dotterns mående och hur de ska kunna hjälpa henne/oss.

    Hennes syster har diagnosernas med ADD, misstänker detsamma för henne. Men då hon är i för ?dåligt skick? så görs ingen utredning ännu.

    Dottern uttrycker sig suicidalt, och uttrycker ofta en hopplöshet och ingen tro på att livet är värt att leva.

    Men det går upp och ner.

    Hon vill inte riktigt ta till sig det vi säger, tex. Detta med rutiner, att ?tvinga? sig ut i dagsljus osv. (Hon är dock vältalig och hänger med väldigt bra i diskussioner etc)

    Hon är en smart tjej som kan allt i teorin, men av nån anledning gör hon inget av det.

    Någon som har haft det så här? Vad mer kan vi som föräldrar göra?? :(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-03-03 08:14
    Skapat ny tråd under Känsliga rummet, så att eventuellt anonyma också kan svara.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-03-03 08:15
    Skapat ny tråd under Känsliga rummet, så att eventuellt anonyma kan svara.

  • Svar på tråden Min dotter är s.k. hemmasittare
  • Annita

    Å vad jobbigt! Jag tror det finns många, alltför många, som känner igen sig och har varit med om liknande. Om du gör en tråd där det går att svara anonymt kan jag tänka mig att du får fler svar.

    Tycker det lät konstigt att hon inte fått SSRI pga att hon är för liten. Jag är ju inte läkare så ska väl inte uttala mig, men de flesta börjar ju ta låg dos av antidepressiva och trappar upp, men då skulle väl din dotter kunna stanna på låg dos? Men det där har ni säkert harvat igenom ett antal gånger...

    Låter förfärligt att BUP ger upp om henne trots att hon har tankar på döden. Hemskt, får de verkligen göra så?? :'(

  • SurrrHommel
    Annita skrev 2021-03-03 00:30:47 följande:

    Å vad jobbigt! Jag tror det finns många, alltför många, som känner igen sig och har varit med om liknande. Om du gör en tråd där det går att svara anonymt kan jag tänka mig att du får fler svar.

    Tycker det lät konstigt att hon inte fått SSRI pga att hon är för liten. Jag är ju inte läkare så ska väl inte uttala mig, men de flesta börjar ju ta låg dos av antidepressiva och trappar upp, men då skulle väl din dotter kunna stanna på låg dos? Men det där har ni säkert harvat igenom ett antal gånger...

    Låter förfärligt att BUP ger upp om henne trots att hon har tankar på döden. Hemskt, får de verkligen göra så?? :'(


    Tack Annita. Ja, värsta tiden i våra liv..:/
    Hon har och tar SRRI, men läkaren uttryckte att det nog inte kommer hjälpa henne då hon väger så lite.. Nähäpp, varför ska hon då ta dem undrar jag..

    Ja, vad dum jag är, tänkte inte på det! Gör ett nytt inlägg i Känsliga rummet!
    Citerar ditt svar där också, hoppas det är ok?
  • Annita
    SurrrHommel skrev 2021-03-03 07:52:57 följande:

    Tack Annita. Ja, värsta tiden i våra liv..:/

    Hon har och tar SRRI, men läkaren uttryckte att det nog inte kommer hjälpa henne då hon väger så lite.. Nähäpp, varför ska hon då ta dem undrar jag..

    Ja, vad dum jag är, tänkte inte på det! Gör ett nytt inlägg i Känsliga rummet!

    Citerar ditt svar där också, hoppas det är ok?


    Absolut, det är okej! Kollar efter nya tråden!
Svar på tråden Min dotter är s.k. hemmasittare