• Stemia

    argumentande text och tal

    hjälp mig med att komma på ett ämne att skriva en argumenterande text + tal. Ämne Engelska 6, valfritt ämne. 

    måste ha minst tre argument som jag kan källhänvisa till så jag får inte enbart skriva baserat på mina åsiker, synd för det vore enklare. och det är därför jag sitter fast. 

    Ämnen jag mest är intresserad av är brott/straff, samhälle men har har hitills inte hittat något bra ämne då jag måste kunna hitta fakta. 

    hade en ide om hurvida unga blir påverkade av reklam på instagram, ätstörningar ökar t.ex men hittar ingen fakta om sånt så de gick bort, vaccin covid-19, ingen fakta där heller. längre straff ger inte färre brott - men inte lätt att hitta fakta där heller.

    så nu har jag fastnat och behöver hjälp att hitta ämne. 

  • Svar på tråden argumentande text och tal
  • Magical
    Stemia skrev 2021-03-03 11:39:31 följande:

    hjälp mig med att komma på ett ämne att skriva en argumenterande text + tal. Ämne Engelska 6, valfritt ämne. 

    måste ha minst tre argument som jag kan källhänvisa till så jag får inte enbart skriva baserat på mina åsiker, synd för det vore enklare. och det är därför jag sitter fast. 

    Ämnen jag mest är intresserad av är brott/straff, samhälle men har har hitills inte hittat något bra ämne då jag måste kunna hitta fakta. 

    hade en ide om hurvida unga blir påverkade av reklam på instagram, ätstörningar ökar t.ex men hittar ingen fakta om sånt så de gick bort, vaccin covid-19, ingen fakta där heller. längre straff ger inte färre brott - men inte lätt att hitta fakta där heller.

    så nu har jag fastnat och behöver hjälp att hitta ämne. 


    Men be läraren om hjälp? 
    Jag har undervisat i samma kurs och det är väldigt enkelt att hjälpa eleverna komma på ämnen, så det måste din lärare också kunna. 
  • Jemp

    Var letar du fakta? Bör inte vara svårt att hitta på de ämnen du kommit på. Även tex vaccin +/- i allmänhet.

    Annars tex skogen som biobränsle, sänkt rösträtt, nån skatt eller förbud... Osv.

Svar på tråden argumentande text och tal