Inlägg från: Anonym (Ella) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ella)

Downs syndrom - hade du gjort abort?

Ja det hade jag gjort.

Jag minns en gång att det var någon tjej, lite känd influencer tror jag, som fick ett barn med ds. Hon skrev massor om hur det inte var något problem, det var som ett vanligt barn osv, jag minns inte nu men iaf att ds inte var något att vara rädd för och allt var så mysigt och bra.
    Barnet var då runt 2 år och jag tänkte alltid att det är ju ganska självklart att en funktionsnedsättning knappast märks då? Det är ju först när de blir äldre.

Sedan vet jag att jag iofs inte ens kollade mina barn så hade en av dem haft ds hade det inte varit något problem för mig. Men hade jag vetat hade jag gjort abort.

• Anonym (Ella)
    Anonym (Diagnoshat) skrev 2024-08-14 09:25:55 följande:

Jag har en diagnos inom NPF, och jag blir illa berörd av denna diskussion. 
    Varför ska vi med diagnoser inte få finnas?????

Jag har blivit utsatt för hat pga min diagnos, och det känns så såklart förjävligt. 

Du måste se skillnad på en människa som blir född, och ett foster som inte föddes.

Givetvis får människor med diagnoser finnas! Det är ju inte så att vi som skulle abortera ett foster där diagnosen och prognosen är ganska tydlig, tycker att födda människor ska dö eller försvinna pga att de har en diagnos.
  • Anonym (Ella)
    Cathariiina skrev 2024-08-15 21:51:55 följande:
    Fast resultatet blir ju detsamma, vare sig du dödar individen när den är fyra månader gammal i mammas mage, direkt efter födelsen, eller när den är två, fem, sju år gammal... Det blir i samtliga fall en individ som har valts bort, som inte fick finnas /längre/. 
    Det blir inte alls samma sak i mina ögon.

Vid abortgränsen klarar sig inte fostret utanför mammans mage. Det är inte en född individ.

Är du emot abort oavsett anledning?
  • Anonym (Ella)
    Cathariiina skrev 2024-08-16 06:29:27 följande:
    Spelar roll? Det klarar sig i sin rätta miljö vid den tidpunkten. Där det ska vara. Märklig inställning.

Ja och nej. Jag ser några situationer där det kanske är det minst dåliga valet att göra aborten ändå. Och där är väl en ensamstående, redan utarbetad mamma som i så fall ska få ett svårt funktionshindrat barn att ta hand om också, förutom de två eller tre barn hon redan har, en sådan situation. Speciellt som samhällets stöd hela tiden monteras ned - man vet inte om det kommer att finnas t.ex. personliga assistenter, kontaktfamiljer, skoltaxi till särskolan, eller avlastningshem längre om fem år. Eller tio. Eller gruppboenden med personal, när barnet blir vuxet och hela hans liv ut.

Men jag tycker att abort görs alldeles för lättvindigt i Sverige idag, och alldeles för långt upp i veckorna på fullt friska foster. 
    Då värderar du också liv utifrån förälderns situation? Om du inte tycker abort är ok, varför tycker du det är ok i vissa omständigheter? Du tycker ju att alla ska få finnas så varför inte ett funktionhindrat barn till en ensamstående mamma också?
Svar på tråden Downs syndrom - hade du gjort abort?