• Anonym (Malin)

Värden kräver oss på mer än avtalat

Värden besiktade lägenheten innan flytten och skickade sedan ett mail på vad som behöver fixad och vad det skulle kosta för dem att återgärda det. Vi tackade ja till erbjudandet.

Nu fick vi mail igen från numera fd värden med fakturan, som nu är på mer än avtalat! De fick tex för sig att måla om ytterligare ett rum och anser att vi ska betala för det trots att vi inte godkänt det.

Vad har vi för rättigheter här? Vad är grejen med att ens få veta priset i förväg när de kan ändra det sen?

• Svar på tråden Värden kräver oss på mer än avtalat
  • Anonym (Y)

Är det en hyresrätt? Kontakta hyresgästföreningen i så fall. Antar att ni är medlemmar.

• Anonym (Ghost)

Nja, tekniskt sett behöver de inte ert godkännande alls för att kräva er på ersättning för att återställa skador efter ert boende.

• Anonym (råkade läsa)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-03-04 15:28:41 följande:

Nja, tekniskt sett behöver de inte ert godkännande alls för att kräva er på ersättning för att återställa skador efter ert boende.

Nej du, man gör en besiktning och den skrivs normalt under av båda parter så att man är överens om vad som ska göras.

Det är liksom inte så att värden bara kan byta kök efteråt och ensidigt bestämma att den som flyttar ska betala, hur skulle det funka menar du?
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (råkade läsa) skrev 2021-03-04 15:35:00 följande:
    Nej du, man gör en besiktning och den skrivs normalt under av båda parter så att man är överens om vad som ska göras.

Det är liksom inte så att värden bara kan byta kök efteråt och ensidigt bestämma att den som flyttar ska betala, hur skulle det funka menar du?
    Jag har aldrig skrivit under en enda besiktning i hela mitt liv, och har flyttat mer än 20 ggr hittills. Vill man bestrida besiktningen ska man kunna ha foton på hur lägenheten såg ut innan och det lär nästan ingen ha sparat när de flyttar ut.

Det skulle underlätta om du tog ett exempel som inte var totalt överdrivet, men för att bemöta på en mer normal nivå så handlar det inte om renoveringar pga tidens tand utan om rena skador, och det kan bli ganska mycket i slutänden.
  • Anonym (råkade läsa)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-03-04 15:38:29 följande:
    Jag har aldrig skrivit under en enda besiktning i hela mitt liv, och har flyttat mer än 20 ggr hittills. Vill man bestrida besiktningen ska man kunna ha foton på hur lägenheten såg ut innan och det lär nästan ingen ha sparat när de flyttar ut.

Det skulle underlätta om du tog ett exempel som inte var totalt överdrivet, men för att bemöta på en mer normal nivå så handlar det inte om renoveringar pga tidens tand utan om rena skador, och det kan bli ganska mycket i slutänden.
    Ja det är för all del rätt länge sen men på den tiden jag bodde i hyres så tog man foton innan man flyttade just för att inte råka ut för dumheter. Och det skrevs protokoll. 

Ingen ordning med någonting numera, uppenbarligen.
  • Anonym (Ghost)
    Anonym (råkade läsa) skrev 2021-03-04 15:42:47 följande:
    Ja det är för all del rätt länge sen men på den tiden jag bodde i hyres så tog man foton innan man flyttade just för att inte råka ut för dumheter. Och det skrevs protokoll. 

Ingen ordning med någonting numera, uppenbarligen.
    Det borde så klart alla göra, men det är lätt att vara efterklok och riskera att hamna i skiten. Det man kan göra som är näst bäst efter foton är att be att få jämföra med föregående hyresgäst protokoll. Tyvärr är det också en risk eftersom man då kan åka på precis allt som inte nämns där.
  • Anonym (Malin)

Har inte bott någon här innan oss och det var av rent estetiska skäl som de gjorde det utan att vi godkänt det. De sa åt oss att spackla igen mindre hål och det har vi gjort, men de fick ändå för sig att måla den väggen som vi inte behövde göra mer än det på. Och så bytte de några köksluckor som var avflagnad färg på, något som inte heller var vårt fel och de inte sa något om under besiktningen och så var det en sak med balkongdörren. Inget av det var vårt beslut eller fel.

• Anonym (Ghost)
    Anonym (Malin) skrev 2021-03-04 15:53:58 följande:

Har inte bott någon här innan oss och det var av rent estetiska skäl som de gjorde det utan att vi godkänt det. De sa åt oss att spackla igen mindre hål och det har vi gjort, men de fick ändå för sig att måla den väggen som vi inte behövde göra mer än det på. Och så bytte de några köksluckor som var avflagnad färg på, något som inte heller var vårt fel och de inte sa något om under besiktningen och så var det en sak med balkongdörren. Inget av det var vårt beslut eller fel.

Nä men då är det väl väldigt lätt för er att bestrida fakturan gällande de estetiska sakerna. Däremot kan jag säga att väggen mycket väl kan behöva målas efter att ni spacklat om det syns att det är gjort, så just det kanske inte bara är "bara för att".
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-03-04 16:01:07 följande:

Nä men då är det väl väldigt lätt för er att bestrida fakturan gällande de estetiska sakerna. Däremot kan jag säga att väggen mycket väl kan behöva målas efter att ni spacklat om det syns att det är gjort, så just det kanske inte bara är "bara för att".

Vi var väldigt noga med att det skulle bli bra och vi gjorde som vi blev tillsagda. Om de sen ville måla ändå så tycker jag det är deras ansvar att stå för det också.
Svar på tråden Värden kräver oss på mer än avtalat