Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Dåligt resultat logiktest

Folk i tråden pratar som om alla dessa tester är riktiga IQ-tester som utförts på rätt sätt av utbildad personal, men de flesta lär inte vara det.

När jag blev rekryterad försökte jag förklara för rekryteraren att huvudräkning inte har med IQ att göra men hon förstod inte det. Fick jobbet ändå (och kan riktig matematik väldigt bra).

• Anonym (X)
    Anonym ("Ungefär lika bra som de flesta andra") skrev 2021-03-07 11:24:00 följande:

Det har det väl? Om jag tänker på de uppenbart korkade personer jag känner, så skulle de aldrig för sitt liv kunna räkna ihop två tresiffriga tal i huvudet. (Troligen inte ens med papper och penna till hjälp.) Eller ens två tvåsiffriga, om summan i en lodrätt kolumn blir större än 10. Och detta är väl "riktig matte" i allra högsta grad?

Fast bra på huvudräkning är inte ekvivalent med att vara intelligent. Huvudräkning beror mycket på arbetsminne vilket inte är direkt relaterat till intelligens.

Riktig matematik är enligt mig att "jonglera med avancerade koncept och abstrakta ideer" inte att jonglera med siffror. Det finns flera världsberömda matematiker som är dåliga på huvudräkning men som ändå är eller var världsledande inom sina områden.
  • Anonym (X)
    Anonym (Glenn) skrev 2021-03-07 18:33:28 följande:

Nämn en enda världsberömd matematiker som är dålig på huvudräkning med Svensson-mått mätt.Det funkar alltid bäst att börja förklara för rekryteraren att hon missförstått sina egna urvalsverktyg.

Tänker inte kolla upp något åt folk som inte förstår logisk ekvivalens. Vi pratar om IQ-tester, inte om Svensson-mått.

Brukar inte lägga särskilt mycket tid på folk som har fel.
  • Anonym (X)
    Anonym (Glenn) skrev 2021-03-07 22:57:11 följande:

Du slänger dig alltså med vidlyftiga invektiv men har inget för att backa upp ditt första, troligen inkorrekta, påstående?

Ok.

Du kommer med halmgubbar och är inte värd något svar. Försök komma med något vettigt om det som diskuterades istället.
Svar på tråden Dåligt resultat logiktest