Dåligt resultat logiktest
Du får säga vad du vill. Ett företag som anställer folk eller gör sitt urval utifrån en poängskala kan ta sig nånstans. Deras förlust faktiskt om de missar någon med bra personlighet eller skitbra cv.
Du får säga vad du vill. Ett företag som anställer folk eller gör sitt urval utifrån en poängskala kan ta sig nånstans. Deras förlust faktiskt om de missar någon med bra personlighet eller skitbra cv.
Hoppas du får jobbet i alla fall! om det kan vara till någon tröst så saknas det helt stöd i forskningen att sådana test säger något alls om hur väl personen passar för jobbet. Jag tycker det är hemskt att fler och fler företag verkar använda dem.
Kan tillägga att maken har fått göra sådana tester. Han jobbar med it-säkerhet och har numera en ganska hög position. Han fick INTE göra det när han hade mindre kvalificerade arbetsuppgifter och mindre ansvar.
Fast bra på huvudräkning är inte ekvivalent med att vara intelligent. Huvudräkning beror mycket på arbetsminne vilket inte är direkt relaterat till intelligens.
Riktig matematik är enligt mig att "jonglera med avancerade koncept och abstrakta ideer" inte att jonglera med siffror. Det finns flera världsberömda matematiker som är dåliga på huvudräkning men som ändå är eller var världsledande inom sina områden.
Fast bra på huvudräkning är inte ekvivalent med att vara intelligent. Huvudräkning beror mycket på arbetsminne vilket inte är direkt relaterat till intelligens.
Riktig matematik är enligt mig att "jonglera med avancerade koncept och abstrakta ideer" inte att jonglera med siffror. Det finns flera världsberömda matematiker som är dåliga på huvudräkning men som ändå är eller var världsledande inom sina områden.
Folk i tråden pratar som om alla dessa tester är riktiga IQ-tester som utförts på rätt sätt av utbildad personal, men de flesta lär inte vara det.
När jag blev rekryterad försökte jag förklara för rekryteraren att huvudräkning inte har med IQ att göra men hon förstod inte det. Fick jobbet ändå (och kan riktig matematik väldigt bra).
Tänker inte kolla upp något åt folk som inte förstår logisk ekvivalens. Vi pratar om IQ-tester, inte om Svensson-mått.
Brukar inte lägga särskilt mycket tid på folk som har fel.
Du kommer med halmgubbar och är inte värd något svar. Försök komma med något vettigt om det som diskuterades istället.
Huvudräkning eller räkning med papper och penna kräver bara att man lärt sig en algoritm. "Riktig matematik" handlar inte om att följa en serie instruktioner utan om grundläggande förståelse. Jämför en papegoja som har lärt sig upprepa en fras med en person som kan använda språket för att beskriva komplexa begrepp.
Fick inte jobbet, hon som intervjuade mig förklarade att de fått bättre matchning med testerna (fick alltså genomföra en intervju innan jag gjorde testerna). Gjorde bara ett logiktest och ett personlighetstest, så med ganska stor säkerhet var det logiktestet som inte var tillräckligt bra då personlighetstestet såg ut att matcha fint. Tråkigt men väntat.
Så skönt att få läsa lite om hur ni andra tänker och har för erfarenheter, känns inte lika dåligt längre som det gjorde först även fast det är tråkigt.
Jag har också svårt att se det sambandet. Huvudräkning kräver ingen avancerad logisk slutledningsförmåga, bara att man kan hålla mycket i närminnet samtidigt.
Den enklaste miniräknare kan räkna ut saker snabbare än människor men det innebär inte att den är intelligent.