• Mattpapp

    Aktivitetsstöd

    Hej!

    Jag har precis haft a-kassa och ansökt aktivitetsstöd till försäkringskassan.

    Min tanke har varit att gud vad skönt att slippa lägsta utbetalning på a-kassan nu, som varit på dryga 8000,vilket är alldeles för lite och vi har ramlat efter i betalningar. När jag ansökte om aktivitetsstöd sist 2012 fick jag ca 12000. När jag loggade in för att se om jag blivit godkänd såg jag att det preliminära beloppet var på 3520kr.

    3520kr!

    Min fru har för tillfället mammapenning och vi har 2 barn. Bara hyran ligger på närmare 10000.

    Det finns ju inte en sportmössa att det går runt.

    Vi kommer ju bli vräkta direkt. (vi ligger i överkant för att kunna ansöka försörjningsstöd närmaste månaderna.)

    Hur tänker försäkringskassan?

    Ska det vara så?

    Vad ska jag göra?

    Just nu har jag panik.

  • Svar på tråden Aktivitetsstöd
  • Goldenrobot

    Ditt aktivitetsstöd baseras på vad du skulle fått i a-kassa och a-kassan skickar den uppgiften elektroniskt till Försäkringskassan. Det kan inte vara så att uppgiften från a-kassan inte hunnit till Försäkringskassan ännu?

  • Sven19
    Stålmamma skrev 2021-03-05 21:02:31 följande:

    Var det för en hel månad? Om din fru är sjukskriven så kan väl kanske du vara föräldraledig?


    Ring och kolla vad siffrorna bygger på. Är det så lågt och din sambo ändå är sjukskriven så är det nog bättre du tar FL.

    sen är det ju hög hyra om bara en av er kan jobba i framtiden.
  • Anonvm
    Mattpapp skrev 2021-03-05 19:57:34 följande:

    Min fru har för tillfället mammapenning och vi har 2 barn.


    Mattpapp skrev 2021-03-05 20:07:12 följande:

    Min fru är långtidssjukskriven och kommer förtidspensionera sig till sommaren.



    Jag får inte ihop det?

    Är din fru sjukskriven eller föräldraledig?

    Jag är även jag inne på tanken som någon skrev innan, att om man klarar av att vara hemma o ta hand om 2 barn själv så finns det absolut förvärvsarbeten som din fru klarar av.
  • Mattpapp

    Min äldsta är 15 och klarar sig själv.

    Men hon har varit sjukskriven många år och är föräldraledig just nu.

  • Mattpapp

    Min äldsta är 15 och klarar sig själv.

    Men hon har varit sjukskriven många år och är föräldraledig just nu.

  • Anonvm
    Mattpapp skrev 2021-03-05 22:58:32 följande:

    Min äldsta är 15 och klarar sig själv.

    Men hon har varit sjukskriven många år och är föräldraledig just nu.


    Då kan väl din fru återgå till att vara sjukskriven då? Så kan du vara föräldraledig?

    Varför i all världen sitter ni med en hyra på 10.000:- när "hon har varit sjukskriven många år"?

    Det är nog bara att låta verkligheten sjunka in, det funkar inte att dra runt den där familjen på enbart "ersättningar"/bidrag..... Nån måste arbeta....
  • crassus
    Mattpapp skrev 2021-03-05 20:07:12 följande:

    Det var ett väldigt bra svar, tack.

    Min fru är långtidssjukskriven och kommer förtidspensionera sig till sommaren.


    Varför blir hon förtidspensionerad? 
    Kan hon aldrig jobba mer igen? Hur vet hon det?
  • Aniiee
    Mattpapp skrev 2021-03-05 20:07:12 följande:

    Det var ett väldigt bra svar, tack.

    Min fru är långtidssjukskriven och kommer förtidspensionera sig till sommaren.


    "Förtidspansionera sig" är ingenting man bara kan göra. Det kan ta flera år av utredningar och avslag och tjafs mellan läkare och fler avslag och mer utredningar och mer tjafs. Så det är inget ni ska räkna stenhårt med att hon kommer få den här sommaren, även om hennes egna läckar tycker att hon skulle behöva det.

    Aktivitetsstödet är tänkt som just ett ekonomiskt stöd, inte något som ska gå att leva på. Ni får dra åt svängremmarna om ni ligger för högt för försörjningsstöd.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Monni1

    Aktivitetstödet sjunker efterhand men borde vara 70%av din tidigare A kassa. Sjunker till lägst ca 60%

    Kolla med din A kassa att de skickat uppgifter till försäkringskassan

  • Lånehajen
    Monni1 skrev 2021-03-06 19:58:19 följande:

    Aktivitetstödet sjunker efterhand men borde vara 70%av din tidigare A kassa. Sjunker till lägst ca 60%

    Kolla med din A kassa att de skickat uppgifter till försäkringskassan


    65% av tidigare inkomst om man har slut på dagar inom a-kassan.
  • Smörblomman00
    Mattpapp skrev 2021-03-05 19:57:34 följande:

    Hej!

    Jag har precis haft a-kassa och ansökt aktivitetsstöd till försäkringskassan.

    Min tanke har varit att gud vad skönt att slippa lägsta utbetalning på a-kassan nu, som varit på dryga 8000,vilket är alldeles för lite och vi har ramlat efter i betalningar. När jag ansökte om aktivitetsstöd sist 2012 fick jag ca 12000. När jag loggade in för att se om jag blivit godkänd såg jag att det preliminära beloppet var på 3520kr.

    3520kr!

    Min fru har för tillfället mammapenning och vi har 2 barn. Bara hyran ligger på närmare 10000.

    Det finns ju inte en sportmössa att det går runt.

    Vi kommer ju bli vräkta direkt. (vi ligger i överkant för att kunna ansöka försörjningsstöd närmaste månaderna.)

    Hur tänker försäkringskassan?

    Ska det vara så?

    Vad ska jag göra?

    Just nu har jag panik.


    Vilket datum skrevs du över till fk? Du får ju ersättning i efterskott så kanske du inte varit inskriven hela februari ?
  • Drtgh

    Om du haft A-kassa som övergått till aktivitetsstöd så gissar jag att du blivit inskriven i jobb och utvecklingsgarantin? (Kan ju vara så att du fått tidigare insats i stöd och matchning)

    Men precis som du ser är aktivitetsstödet baserat på din tidigare inkomst och om dina a-kassa dagar tagit slut och du nu är inskriven i JOBen så får aktivitetsstöd som är cirka 80% av din a-kassa. Aktivitetsstödet betalas alltid ut en månad i efterhand . Således om du ansöker för februari månad får du detta utbetalt den 25 mars. Glöm inte att du måste ansöka om aktivitetsstöd mellan den 1-7 varje månad för om du missar det kan utbetalningen förskjutas ytterligare en månad.

Svar på tråden Aktivitetsstöd