• Lilla Luna

Hur gör vi umgänget smidigast för barnen?

För att göra en lång historia kort, jag har ensam vårdnad om barnen och vi har precis gått igenom en utredning via soc om umgängesstöd, eller vad det kallas. Så det kommer finnas någon med när den andra föräldern har umgänge. Detta pga. våld och droger. Och ena barnet har även uttryckt att det blivit utsatt för våld av den andra föräldern. Detta stödet vid umgänget är i första hand en 6 mån period.

Den andra föräldern bor inte i samma kommun som barnen och har inte visat så stort intresse för dem alls under deras liv.

Nu är det så att både jag och barnen vill flytta till vårt hus som ligger 12 mil bort från där vi bor idag. Det blir alltså ytterligare 12 mil bort från den andra föräldern. Men hur löser man då det med umgänget på bästa sätt om det är fortsatt aktuellt med umgängesstöd? I nya kommunen, i gammal eller i den andra förälderns kommun? Då ena barnet ska få gå på samtalsstöd under en tid så är det ändå inte aktuellt med en flytt fören den biten är klar. Men jag vill ändå ha en plan för hur ett umgänge kan utformas på bästa sätt för barnen även om vi flyttar.

Någon som har erfarenhet eller några goda råd?

Svar på tråden Hur gör vi umgänget smidigast för barnen?