• Sat 6 Mar 2021 14:40
    935 visningar
    7 svar
    7
    935

    Känsla av att svalg, tunga och tänder domnar bort.

    Hej.

    Undrar mest om någon här inne varit med om samma.

    Det började i november med att det känns som att svalg, roten på tungan och tänderna svullnar och domnar bort. Två första gångerna fick jag panik och trodde att jag till slut inte skulle kunna andas. Men så långt går det inte. Det är mer som en obehagskänsla.

    Sedan dess har det hänt några gånger till med jämna mellanrum. Inte ofta, det kan gå veckor mellan gångerna. Nu kom det igen för någon timme sedan och släpper inte.

    Jag ska försöka förklara: i tänderna och käkarna känns det typ som när man är på fyllan och de domnar bort-om någon vet hur det känns? I svalget är det som att det blir svullet och domnar. Som att jag vill harkla mig och klia där på samma gång. Jag har vila, ätit och druckit sedan det började denna gång, men inget hjälper.

    Är det någon som varit med om samma och vet vad det kan bero på?

  • Svar på tråden Känsla av att svalg, tunga och tänder domnar bort.
  • Sat 6 Mar 2021 15:02
    #1

    Har du kontaktat vården om detta?

    Annars tycker jag att du ska ringa 1177.

    Där kan du få bäst svar på vad du ska göra, tror jag.

    Lycka till och hoppas att det går över.

  • Sat 6 Mar 2021 15:17
    #2
    WiJu skrev 2021-03-06 15:02:15 följande:

    Har du kontaktat vården om detta?

    Annars tycker jag att du ska ringa 1177.

    Där kan du få bäst svar på vad du ska göra, tror jag.

    Lycka till och hoppas att det går över.


    Nej, det har jag inte. Känner mig lite fjantig. Och det går ju alltid över. Men när jag får det så funderar jag över vad det beror på.

    När jag googlar får jag fram cancer, men då ska man samtidigt ha andra symtom som jag inte har, så jag tror inte det är det heller...

    Tack för din omtanke.
  • Sat 6 Mar 2021 16:04
    #3

    Kan det bero på något du ätit som du blivit allergisk mot?

  • Sat 6 Mar 2021 16:28
    #4

    Tar du några tillskott, gjort av 'naturliga' örter, eller liknande?

  • Sat 6 Mar 2021 16:29
    #5

    Allergiska symptom kan bli så, för dagbok över vad du äter så kanske det klarnar.

    Och ring gärna 1177 och fråga vad du ska göra, det kan vara så att du borde ha antihistamin hemma eller någon annan medicin.

    För den gången det INTE går över och du måste till akuten så kommer det att kännas rätt dumt om du kunde ha fixat det själv med medicin, eller hur?


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Sat 6 Mar 2021 16:38
    #6

    Är du ofta spänd i käkarna? Jag får konstig känsla om jag bitit ihop hårt ett tag.

  • Sat 6 Mar 2021 17:48
    #7

    Tack för alla svar.

    Jag har funderat om det är något jag ätit, men jag hade inte ätit något som jag inte ätit annars då jag inte känt av det.

    Jag tänker om det kan vara något stressrelaterat. Jag tog en Alvedon till slut och då släppte det. Så svårt att säga.

    Vi får se om det kommer tillbaka.

Svar på tråden Känsla av att svalg, tunga och tänder domnar bort.