• Anonym (Mamma)

Kan barn ha färgade linser?

Som rubriken lyder. Barnet i fråga fyller tolv i sommar.

• Svar på tråden Kan barn ha färgade linser?
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2021-03-06 18:16:36 följande:

Det finns ingen åldersgräns för linser.

Är det samma sak med färgade då?
  • Anonym (T)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-03-06 18:20:28 följande:
    Är det samma sak med färgade då?
    Kolla där du köper.. Allt med åldersgräns har en sådan text. 
  • BeautifulLiz

Har barnet linser annars, och klarar hanteringen, så ser jag inget hinder.
    Jag har haft linser i över 30 år, både med och utan färger.
    Dock är det oerhört viktigt att hygienen sköts till 100%.

• Anonym (100)

Varför inte uppmuntra barnet att hen ska vara nöjd med den ögonfärg hen fått? Naturligt är alltid vackrast

• Anonym (Mamma)
    Anonym (100) skrev 2021-03-06 19:49:18 följande:

Varför inte uppmuntra barnet att hen ska vara nöjd med den ögonfärg hen fått? Naturligt är alltid vackrast

Hon älskar sina gröna ögon, men har fått på hjärnan att hon vill ha ena ögat brunt. Ser inte det som konstigare än att vilja experimentera med utseendet på andra sätt och det är ju inte värre än att färga håret.
  • Forumdeltagaren

Jag har svårt att se någon anledning till att barn inte skulle vara lämpade för färgade linser men en kontaktlinsbehörig optiker måste väl kunna svara på den frågan.

Jag har själv linser och provade färgade en gång.

Jag ville färga ett par härom året men det visade sig att de linser jag har nu inte går att färga.

• Anonym (Lilian)

Jag har haft linser, i och för sig med synkorrigering, sedan jag var 12. Så det borde inte vara något problem, men som andra skrivit, så bör hon få en genomgång kring användningen av en utbildad optiker.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Lilian) skrev 2021-03-06 21:12:03 följande:

Jag har haft linser, i och för sig med synkorrigering, sedan jag var 12. Så det borde inte vara något problem, men som andra skrivit, så bör hon få en genomgång kring användningen av en utbildad optiker.

Hon har vanliga linser, men jag var osäker på om det var annorlunda med färgade.
  • Anonym (Fiona)

Så länge det är bra linser (köpta hos optikern) bör det inte vara nån fara. Köper man färgade linser lite varstans ifrån kan de vara rent av farliga. Gör lite research först på hur de kan påverka ögat.

• Anonym (Lilian)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-03-06 21:14:01 följande:

Hon har vanliga linser, men jag var osäker på om det var annorlunda med färgade.

Nej, då finns det inga hinder! Då skulle jag bara köra på
Svar på tråden Kan barn ha färgade linser?