• Sat 6 Mar 2021 18:21
    992 visningar
    6 svar
    6
    992

    Mjölkstockning

    Hej,

    Igår vaknade jag med hög feber och ömt bröst. Haft mjölkstockning förut men har då haft påtagliga knutor nu mest svullet. Gick till farbror doktor som inte verkade ha en aning om något amningsrelaterat och ställde sig skeptisk till att ens titta på mina bröst. Liten rodnad och svullet, samma bröst som jag haft stockning på förut. Temp på 39,3, crp var nästan normalt.

    Någon annan som haft mjölkstockning med normalt crp?

    Idag har febern lagt sig något. Lite rödflammigt just där det ömmar och fortfarande något svullet. Ömt såklart. Men febern är ju ändå en bättring. Fått syntocinon men inte tagit det än. Såklart börjar rädslan sprida sig i det febersvaga psyket att det är inflammatorisk bröstcancer. Behöver lite stöttning och positiva tankar, tips tas också gärna emot ?


    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Svar på tråden Mjölkstockning
  • Sat 6 Mar 2021 19:20
    #1

    Jag fick mjölkstockning två ggr när jag ammade min yngsta, fick feber och muskelvärk samt knölig och rött bröst. Jag tog Ipren och alvedon varvat och så la jag på vitkålsblad som jag först bankat till med en kavel (det kan låta som en myt men jag har för mig att jag läste nånstans att vitkål faktiskt funkar anti-inflammatoriskt). Över det ett ullinlägg. Det hjälpte faktiskt, efter en eller två dagar mådde jag bra igen och bröstet slutade ömma. Viktigt är att amma på det stockade bröst ordentligt, lägga barnet i olika vinklar mot bröstet (gärna hakan mot det knöliga området). Sök hjälp hos en amningsmottagning annars om du har en sån där du bor, dom kan nog mer än en vanlig allmänläkare

  • Sat 6 Mar 2021 19:28
    #2

    Jag hade mjölkstockning flera gånger-alltid samma bröst. Jag kände inga knutar utan bröstet var rött, varmt och svullet. Lite förhöjd temp ibland. Det enda som hjälpte mig var att amma amma amma från det bröstet. Den andra sidan fick vila så mycket som möjligt. Jag ammade i princip bara på det friska bröstet för att tömma lite.

  • Sat 6 Mar 2021 19:53
    #3
    skolios skrev 2021-03-06 19:28:24 följande:

    Jag hade mjölkstockning flera gånger-alltid samma bröst. Jag kände inga knutar utan bröstet var rött, varmt och svullet. Lite förhöjd temp ibland. Det enda som hjälpte mig var att amma amma amma från det bröstet. Den andra sidan fick vila så mycket som möjligt. Jag ammade i princip bara på det friska bröstet för att tömma lite.


    När jag hade mjölkstockning var det som skolios beskriver. Jag ammade och ammade trots smärtan på det bröstet. Jag duschade varmt och hade varm vetepose (det hjälpte mot smärtan).

    Jag gick aldrig till läkaren eller tog febernedsättande eller annan medicin.

    Krya på dig!
  • Sun 7 Mar 2021 01:05
    #4

    Jag har haft mjölkstockning många gånger och det brukar ordna upp sig självt men i somras behövde jag antibiotika. CRP togs aldrig men jag hade 39-40 graders feber trots full dos av Ipren och Alvedon. Just den gången upplevde jag bröstet som ganska jämnt svullet och inte så mycket knölar. Jag lyckades inte bli av med stockningen genom varken amning eller pumpning utan mjölken tillbakabildades och jag fick amma igång det igen när inflammationen släppt.

    På din beskrivning tycker jag att det låter som mjölkstockning så du kan nog vara lugn :)

  • Sun 7 Mar 2021 09:28
    #5

    Börja äta Spc-flakes (finns på apotek)! Varma bad är bra som andra sagt. Finns även någon slags tabletter (hälsokost?) som jag har för mig att jag använde när jag hade mjölkstockning (ofta!). Minns att de där flingorna var tråkiga men väldigt bra. Googla och läs på om dem. Lycka till!

    Tror inte du behöver oroa dig för cancer i detta sammanhang men kontakta gärna amningsmottagning om det finns där du bor eller Amningshjälp per telefon. Det finns en hel del råd och stöd att få i sammanhanget.

  • Tue 16 Mar 2021 12:50
    #6

    Har du testat Mjölkkoppen? Man kan ha den på sig i duschen och spola varmt vatten mot stockningen! www.Mjölkkoppen.se

Svar på tråden Mjölkstockning