• Sun 7 Mar 2021 13:47
    1056 visningar
    6 svar
    6
    1056

    Blödningar vecka 13+5

    Önskar få ta del av era erfarenheter av missfall i vecka 13+.

    Var på KUB-ultraljud 12+3 då allt såg fint ut.

    Igår 13+5 fick jag en första mindre klarröd blödning som följts upp av hittills fem liknande blödningar. De är dock inte ihållande, utan kommer i stötar.

    Har under hela graviditeten haft känningar i mage och livmoder som spänner. Idag känns det eventuellt av mer än tidigare, men det kan vara för att jag legat ner mer än normalt.

    Har sedan i fredags 13+4 haft lite förkylningssymptom med högre kroppstemperatur och känningar i halsen.

    Är orolig för att jag ska ha någon infektion som påverkar graviditeten eller att det ska vara inledningen till ett missfall.

    Tacksam för att få ta del av era erfarenheter, både positiva och negativa!

    Har letat i forumet men endast hittat inlägg där man fått sk. missed abortion efter vecka 13+0.

  • Svar på tråden Blödningar vecka 13+5
  • Sun 7 Mar 2021 13:53
    #1
    +1

    De flesta missfall så sent är MA. De flesta har dock inte gjort VUL eller UL så de vet när fostret dog. Så även jag. M.f v.14 och det går inte beskriva som det du beskriver. Jag hade regelbundna värkar en hel natt. Sen avtog det några timmar för att sen sätta in med besked. Jag låg på golvet och kved av värkar och blödde enorma mängder. Fick ut stora klumpar, Åkte in akut, fick järnbrist, blödde 7 veckor till. 

    När man gjort VUL/UL så sent som v.13 är missfallsrisken jättelåg- bara 0,5%. Så var det med mitt första barn. Hade blött rejält v.7, men det gick vägen ändå. Blödde lite igen v.18.

  • Anonym (Aa)
    Sun 7 Mar 2021 14:07
    #2
    +1

    Jag fick en störtblödning i v 12+4, jag trodde jag hade förlorat fostret pga blodbadet. Men åkte in och såg ett tickande hjärta, sprattlande bebis och vi kunde inte hitta vart blödningen kom ifrån. Efter det hade jag mindre blödningar till och från, med senaste blödningen (fast dne gången faktiskt brunt) i v. 19+2. På RUL såg allt superfint ut och nu är jag i v. 26. Känner bebisen röra sig flera gånger om dagen och allt verkar ha gått bra än så länge :)

    Jag har även haft en del sammandragningar denna graviditet, några smärtsamma (åkt in och kollat tappen då, men inget problem ännu).

    Är du orolig, så ring gyn och be om att få kolla. Många blöder till och från under en graviditet utan att det för den saken är något knasigt :) som ovanstående skrev, har man sett ett tickande hjärta i v 13 är missfall risken väldigt låg. <3

  • Sun 7 Mar 2021 15:06
    #3

    Du behöver nog faktiskt åka in om du blöder eftersom det kan bli dödligt tyvärr :( men förmodligen är det ju inget jag blödde fast i slutet i stötar och det va tappen som öppnade sig dock så kan man ju gå 3 cm öppen i flera månader :) om det inte är ditt första barn så kan det vara därför du blöder då det är vanligt att tappen är mer öppen och skör :)

  • Sun 7 Mar 2021 15:09
    #4
    Anonym (Aa) skrev 2021-03-07 14:07:58 följande:

    Jag fick en störtblödning i v 12+4, jag trodde jag hade förlorat fostret pga blodbadet. Men åkte in och såg ett tickande hjärta, sprattlande bebis och vi kunde inte hitta vart blödningen kom ifrån. Efter det hade jag mindre blödningar till och från, med senaste blödningen (fast dne gången faktiskt brunt) i v. 19+2. På RUL såg allt superfint ut och nu är jag i v. 26. Känner bebisen röra sig flera gånger om dagen och allt verkar ha gått bra än så länge :)

    Jag har även haft en del sammandragningar denna graviditet, några smärtsamma (åkt in och kollat tappen då, men inget problem ännu).

    Är du orolig, så ring gyn och be om att få kolla. Många blöder till och från under en graviditet utan att det för den saken är något knasigt :) som ovanstående skrev, har man sett ett tickande hjärta i v 13 är missfall risken väldigt låg. <3


    Den största anledning är att tappen blir irriterad och detta är ofarligt dock väldigt obehagligt, man blir ju psykiskt påverkad av det :( andra anledningen till blödning är ju att moderkakan lossnar lite och det brukar vara ofarligt men blödningar ska ju alltid kollas upp
  • Anonym (Aa)
    Sun 7 Mar 2021 16:27
    #5
    Lilant skrev 2021-03-07 15:09:05 följande:

    Den största anledning är att tappen blir irriterad och detta är ofarligt dock väldigt obehagligt, man blir ju psykiskt påverkad av det :( andra anledningen till blödning är ju att moderkakan lossnar lite och det brukar vara ofarligt men blödningar ska ju alltid kollas upp


    Som jag skrev så kollade jag upp det. De kollade med vaginalundersökning, vul och ul. De kunde inte se blödning vid tapp eller moderkaka, så det var inte anledningen.

    Håller med att större blödningar ska kollas upp. Både gyn och min bm sa däremot att mindre blödningar kollar de inte. Tyvärr, även om man skulle vilja stilla sin oro. Men det kan vara olika mellan landstingen, så jag tycker att ts ska kontakta dem för att få möjlighet att kolla.
  • Sun 7 Mar 2021 18:12
    #6

    Blödningarna verkar ha avtagit men jag kommer ändå att kontakta BM imorgon för ett VUL.

    Tack för era inlägg!

Svar på tråden Blödningar vecka 13+5