• Anonym (Yyyy)

Det här med träning kan ibland vara ett känsligt ämne (?)

En gruppchatt beståendes av några tjejer.

En av dem tränar mycket och har tappat mycket vikt, från överviktig till smal. Hon skickar ibland bilder på sig i träningskläder där man ser att hon har minskat i vikt och pratar ibland om sin träning men aldrig om sin vikt. En av tjejerna säger till denna tjej att hon har gjort ett bra jobb och att man ser att hon har minskat i vikt. Hon peppar henne, helt enkelt. En annan tjej (som själv är överviktig) tar illa upp och säger att denna tjej som tränar och nu har minskat i vikt bara tränar för utseendets skull. En annan tjej påstår att denna träningstjej skickar många träningsbilder på sig själv (lättklätt i träningskläder) och förstår inte varför hon skickar såna bilder till dem.

Träningstjejen tar illa upp av detta och tjejen som påstår att träningstjejen bara tränar för utseendet skull mår dåligt över sin kropp och sitt utseende (hon är överviktig).

Osämja och tjafs uppstår till följd av detta, där åtminstone två av tjejerna verkar ha problem med träningstjejen, medan de andra tycker om att hon skickar bilder på sig själv och tycker om att hon har börjat träna och tagit tag i sin hälsa.

Vem tycker du gör fel här?

• Svar på tråden Det här med träning kan ibland vara ett känsligt ämne (?)
  • Klartsomvatten

Jag tycker att det var fel av den överviktiga tjejen att påstå att träningstjejen bara tränar för utseendet skull - vad vet hon om det? Hur vet hon varför denna tjej tränar? Det behöver inte alls enbart vara för utseendets skull. De flesta mår också bättre psykiskt av att träna och kroppen mår också bättre. Om det nu skulle vara så att hon bara tränar för utseendets skull så får det väl vara så? Jag förstår inte varför någon annan ska lägga sig i den saken. Jag tycker att det är jättebra när folk tar tag i sin hälsa och tränar, så länge det inte övergår till ett sjukligt beteende (vilket det inte verkar vara tal om här).

Jag antar att den överviktiga tjejen är avundsjuk på träningstjejen, säkert även den andra tjejen som inte tycker om att träningstjejen skickar bilder på sig själv. Är man trygg i sig själv och bekväm med sig själv så bryr man sig inte om sådant. Det hade inte rört mig i ryggen. Jag missunnar ingen att lyckas.

Kanske ni ska ta och avsluta den här gruppchatten? Det känns inte riktigt som att ni kan prata om saker och ting och då kanske det är bäst att ni inte har den här gruppchatten? Det är liksom inte rimligt att träningstjejen aldrig ska få skicka bilder på sig själv, eller ska hon aldrig mer kunna visa när hon är på gymmet?

Låter som en väldigt trist gruppchatt där man ständigt måste passa sig gällande vad man säger/skickar bild på.

• Anonym (Träning)

Spelar ju ingen roll om hon tränar för sitt utseende. Bättre hälsa får hon ju på köpet ändå.

Märkligt att klaga på någon som tränar.

• Anonym (Elli)

Nu har jag lite svårt att avgöra av din text i vilken ordning saker har hänt. Men om det är så att träningstjejen fortsätter att skicka bilder till personer som uttryckligen bett henne sluta så är det naturligtvis inte okej.

• Anonym (Träning)
    Anonym (Elli) skrev 2021-03-07 15:31:32 följande:

Nu har jag lite svårt att avgöra av din text i vilken ordning saker har hänt. Men om det är så att träningstjejen fortsätter att skicka bilder till personer som uttryckligen bett henne sluta så är det naturligtvis inte okej.

Tycker det är så att personer som inte brukar träna blir otroligt glada och nöjda bör de märker att träningen faktiskt ger resultat för dem också.

Kan det vara så att det är väldigt fokus på träning från den här tjejen och övriga blir trötta?
  • Anonym (Som FD överviktig)

Som fd smalfet men numera om jag själv får säga det är innehavare av en snygg kropp som jag fått igenom träning så vet jag att man går igenom en fas där man vill ta igen något och blir exhibitionistisk och jobbig. Snudd på narcissistisk. Man ser sig i spegel och tänker "Wow! Så jävla het jag är!" och vill väldigt gärna visa det.

Inte bara med utseendet heller utan även prestation. Att bli fysiskt starkare från att ha varit fysiskt svag är också det en kick. Egot där blev ganska högt, så att jag ville bryta arm med killar och blev sur när jag förlorade.

Men det lägger sig med tiden, när man vant sig mer vid sin nya kropp och vant sig att gilla det man ser i spegeln. Men det tar några år. Tycker att ni därför skall ha lite tålamod med hon som postar bilder. För det är inte bara kroppen som ändras utan även egot, och från att ha varit lågt väldigt länge har det en tendens att skjuta iväg alldeles för mycket vid en stor förändring.  

• Anonym (Yyyy)

Hon skickade en bild på sig själv när hon var på gymmet och det var då ena tjejen berömde henne och då började de två andra tjejerna och sedan drog tjafset igång.
  • Klartsomvatten

Fast det är ju en gruppchatt? Jag antar att alla i chatten skickar bilder på sig själv så varför ska då inte träningstjejen få göra det? I sådana fall ska ju ingen få skicka bilder på sig själv. De andra tjejerna tycker ju att det är okej så då får väl de som är missnöjda gå ur chatten då.
  • Anonym (Yyyy)
    Anonym (Träning) skrev 2021-03-07 15:39:27 följande:

Tycker det är så att personer som inte brukar träna blir otroligt glada och nöjda bör de märker att träningen faktiskt ger resultat för dem också.

Kan det vara så att det är väldigt fokus på träning från den här tjejen och övriga blir trötta?

Träningstjejen brukar inte prata eller skriva om sin träning speciellt ofta. Samtalsämnena i chatten kretsar allt som oftast kring andra saker.
  • Anonym (eee)
    Anonym (Yyyy) skrev 2021-03-07 15:12:58 följande:

En gruppchatt beståendes av några tjejer.

En av dem tränar mycket och har tappat mycket vikt, från överviktig till smal. Hon skickar ibland bilder på sig i träningskläder där man ser att hon har minskat i vikt och pratar ibland om sin träning men aldrig om sin vikt. En av tjejerna säger till denna tjej att hon har gjort ett bra jobb och att man ser att hon har minskat i vikt. Hon peppar henne, helt enkelt. En annan tjej (som själv är överviktig) tar illa upp och säger att denna tjej som tränar och nu har minskat i vikt bara tränar för utseendets skull. En annan tjej påstår att denna träningstjej skickar många träningsbilder på sig själv (lättklätt i träningskläder) och förstår inte varför hon skickar såna bilder till dem.

Träningstjejen tar illa upp av detta och tjejen som påstår att träningstjejen bara tränar för utseendet skull mår dåligt över sin kropp och sitt utseende (hon är överviktig).

Osämja och tjafs uppstår till följd av detta, där åtminstone två av tjejerna verkar ha problem med träningstjejen, medan de andra tycker om att hon skickar bilder på sig själv och tycker om att hon har börjat träna och tagit tag i sin hälsa.

Vem tycker du gör fel här?

Jag tycker att man inte ska hänga i sådana fåniga gruppchattar, ärligt talat (är tjej själv). Hur orkar ni hålla på så där? Och hur orkar du göra en tråd av det och dra in diskussionen hit också? 
  • Anonym (S)

Det är ju en mångsidig situation där man kan säga att den som gör minst fel är den som ifrågasätter varför en annan kvinna skickar lättklädda bilder av sig själv till andra.

Därefter har vi tjejen som inte är nöjd med sin vikt, hon har lite att jobba med sig själv istället för att skuldbelägga andras viktnedgång. Jag tror hon har helt fel, jag tror träningstjejen är stolt och superglad över sin viktnedgång och vill dela den glädjen med andra.

Den som gör mest fel är däremot träningstjejen. Såvida chatgruppen inte handlar om träning så bryr sig verkligen ingen om hennes framsteg. Kanske om hon nämnt det en gång, men sen är det bra. Hålla på att tjata om nåt som de andra säkert inte ens är intresserade av är helt meningslöst. Sedan dessutom hålla på och skicka bilder av sig självt är ju rätt gränslöst och fortfarande helt ointressant för de andra. Lägg ner, snälla.

Svar på tråden Det här med träning kan ibland vara ett känsligt ämne (?)