• Anonym (Aa)

Escitalopram

Brättade i fredags ta escitalopram, mot depression och ångest/oro. Tar 5mg nu inne vecka för att öka vid behov. Nu undrar jag om det är vanligt att bli sjukt trött av den? Jag har lidit av stora sömnsvårigheter nu sen januari så tar mirtazapin och propavan på kvällen. Men denna trötthet har tillkommit nu sen i fredags. Är det nåt som går över?

• Svar på tråden Escitalopram
  • Anonym (Tröttare)
    Anonym (Aa) skrev 2021-03-07 16:13:42 följande:

Brättade i fredags ta escitalopram, mot depression och ångest/oro. Tar 5mg nu inne vecka för att öka vid behov. Nu undrar jag om det är vanligt att bli sjukt trött av den? Jag har lidit av stora sömnsvårigheter nu sen januari så tar mirtazapin och propavan på kvällen. Men denna trötthet har tillkommit nu sen i fredags. Är det nåt som går över?

Tröttheten gick inte över för mig. Bytte till andra piller tills jag kunde sluta med dem helt.

Zombiepiller om du frågar mig. Du mår inte bättre, du blir bara så trött att du inte orkar må dåligt.
  • Anonym (Aa)

[quote=80993210][quote-nick]Anonym (Tröttare) skrev 2021-03-07 17:02:22 följande:[/quote-nick]

Tröttheten gick inte över för mig. Bytte till andra piller tills jag kunde sluta med dem helt.

Zombiepiller om du frågar mig. Du mår inte bättre, du blir bara så trött att du inte orkar må dåligt.

Hur länge åt du dem? Jag tänker att jag får ge de en chans, men så här trött vill jag inte var jämt...

• Anonym (Tröttare)
    Anonym (Aa) skrev 2021-03-07 17:07:26 följande:

[quote=80993210][quote-nick]Anonym (Tröttare) skrev 2021-03-07 17:02:22 följande:[/quote-nick]

Hur länge åt du dem? Jag tänker att jag får ge de en chans, men så här trött vill jag inte var jämt...

Ett par månader, kanske en och en halv. Det fungerade inte, jag bara sov.
  • Anonym (Aa)

Ok. Jag får se hur det blir denna vecka, ska ha telefontid med läkaren på fredag. Igår var jag inte så här trött. Det är inte så att jag somna helt mer som en dvala. Tar nu lergigan vb för oro/ångesten kanske ska testa vara utan den om det blir för mycket för kroppen.

• ToniErdmann

Hur länge har du tagit den?

• Anonym (Trött)

Jag äter den medicinen sedan ett par år och jag är jämt trött tycker jag. Men jag visste inte att det är en biverkning av medicinen?!

• Anonym (911)

Verkar som om vissa får väldigt många biverkningar av just den medicinen, nästan alla.

Vissa andra klarar sig helt utan. Känner flera som tagit den. En blev just precis trött hela tiden, känslomässigt avtrubbad , ingen humor.

En annan vaknade till och förändrade sitt liv, var sprudlande. Båda tappade dock känseln i "vissa" kroppsdelar. Detta återkom så fort de slutade.

• ToniErdmann
    Anonym (Trött) skrev 2021-03-07 21:57:22 följande:

Jag äter den medicinen sedan ett par år och jag är jämt trött tycker jag. Men jag visste inte att det är en biverkning av medicinen?!

Trötthet är oundvikligt vid den här typen av mediciner, men frågan är hur pass trött man blir.
  • Anonym (Aa)
    ToniErdmann skrev 2021-03-07 21:24:29 följande:

Hur länge har du tagit den?

Har endast ett tagit dem i 4 dar
  • ToniErdmann
    Anonym (Aa) skrev 2021-03-08 07:44:18 följande:

Har endast ett tagit dem i 4 dar

Du behöver åtminstone ta dem i fyra veckor innan du vet något om läkemedlet.

Ingen medicin med omedelbar effekt.
  • Citronsaft

Ja det är vanligt. Brukar gå över efter några veckor men inte för alla. Prova att ta den runt middagstid. Men inte för sent för då kan man inte sova.

• Anonym (Aa)
    Glinda från Oz skrev 2021-03-09 08:10:06 följande:

Det finns en jättebra sida som heter Fass, där kan du läsa vilka biverkningar medicinen har. Det står också i pappret som följer med medicinen som typ alla slänger. 1 av 10 får svårighet att somna och trötthet (sömnighet) som biverkan . 

www.fass.se/LIF/product&nplId=20121113000122

Självklart finns det FASS men ibland kanske man vill rådfråga personer som redan använder/har använt ett läkemedel, och detta är ju ett forum där man kan bolla med varandra. Trist attityd.
  • Anonym (Aa)
    Glinda från Oz skrev 2021-03-09 08:10:06 följande:

Det finns en jättebra sida som heter Fass, där kan du läsa vilka biverkningar medicinen har. Det står också i pappret som följer med medicinen som typ alla slänger. 1 av 10 får svårighet att somna och trötthet (sömnighet) som biverkan . 

www.fass.se/LIF/product&nplId=20121113000122

Självklart finns det FASS men ibland kanske man vill rådfråga personer som redan använder/har använt ett läkemedel, och detta är ju ett forum där man kan bolla med varandra. Trist attityd.
  • FtS70

Ge dem några veckor, men om tröttheten inte går över så diskutera byte med din läkare. Av mina patienter har faktiskt fler fått insomni än somnolens, (svåra sömnproblem resp överdriven trötthet). Det är inte lätt med SSRI: hur en specifik patient skall reagera på ett specifikt preparat är omöjligt att förutse med någon säkerhet.

• Glinda från Oz
    Anonym (Aa) skrev 2021-03-09 09:24:50 följande:

Är det trist attityd att vilja hjälpa någon? Det är du som står för den trista attityden genom att gnälla och försöka trycka ner, Alla vet inte att FASS finns. Ts verkar undra om tröttheten kan bero på medicinen det hade hon vetat om hon läst om biverkningarna.
  • Anonym (SJ)

Hej,

jag började äta den för 5 veckor sedan. Och för en vecka sedan började jag känna enorm trötthet och jag funderade vad det kunde bero på, utmattningen, järnbrist, medicin. Igår tog det 2,5-3h efter att jag tagit medicinen (5 mg) sedan var jag så där trött/energilös/matt/yr OSV. Idag ska jag istället testa att ta Escitalopram till kvällen. När på dygnet tar du din?

Svar på tråden Escitalopram