• Sajli

    Vad tänker ni på när ni hör dessa namn?

    Vad tänker ni på när ni hör namnen nedan och hur låter namnen i uttal (hårt/mjukt/sött)? Vet ni någon som heter något av namnen nedan och vad heter syskonen i så fall? Vilket tycker ni klingar finast ihop med namnet Elise?

    Tacksam för svar :)

    Liv

    Ella

    Emmie

    Elvira

    Celine

    Elle

    Ilse

    Isabelle

    Leonie

    Belle

  • Svar på tråden Vad tänker ni på när ni hör dessa namn?
  • Anonym (Mina associationer!)
    Sajli skrev 2021-03-07 21:52:50 följande:

    Vad tänker ni på när ni hör namnen nedan och hur låter namnen i uttal (hårt/mjukt/sött)? Vet ni någon som heter något av namnen nedan och vad heter syskonen i så fall? Vilket tycker ni klingar finast ihop med namnet Elise?

    Tacksam för svar :)

    Liv

    Ella

    Emmie

    Elvira

    Celine

    Elle

    Ilse

    Isabelle

    Leonie

    Belle


    Här är mina spontana associationer på den listan av namn, ursäkta för att de är barnsliga, menar inte det som ett personligt påhopp på vare sig TS eller någon med det namnet: Liv- Låter som en hurtig norsk tjej med adhd och toppluva. Ella-  Låter som en tjej som är mer kär i sina hästar än sin sambo Emmie- Låter som en söt tjej men som är kommunpolitiker för SD i någon värmländsk kommun Elvira= En åldrad strippa med enorma plastbröst Celine- Är Elviras bff och kollega. Något mindre plastbröst. Elle är väl en modetidning? Ilse- Döpt efter Ilse Koch? Inte så kul person att bli döpt efter. Isabelle- Flickan jag var kär i hela högstadiet men aldrig vågade prata med. Leonie- Mina association är amatörporraktrisen Leonie Pur. Jättesöt verkligen...men ja porr. Belle- Elvira och Celines nya kollega som de tycker illa om för att hon är ung.
  • Anonym (Ärlighet)

    Men gud så skönt att se en lista som består av trevliga fina namn och inte en massa konstiga kändisnamn, wt-namn eller annat skit!

    Vad ni än väljer blir det bra.

  • Sajli
    Anonym (Mina associationer!) skrev 2021-03-07 22:53:30 följande:

    Här är mina spontana associationer på den listan av namn, ursäkta för att de är barnsliga, menar inte det som ett personligt påhopp på vare sig TS eller någon med det namnet: Liv- Låter som en hurtig norsk tjej med adhd och toppluva. Ella-  Låter som en tjej som är mer kär i sina hästar än sin sambo Emmie- Låter som en söt tjej men som är kommunpolitiker för SD i någon värmländsk kommun Elvira= En åldrad strippa med enorma plastbröst Celine- Är Elviras bff och kollega. Något mindre plastbröst. Elle är väl en modetidning? Ilse- Döpt efter Ilse Koch? Inte så kul person att bli döpt efter. Isabelle- Flickan jag var kär i hela högstadiet men aldrig vågade prata med. Leonie- Mina association är amatörporraktrisen Leonie Pur. Jättesöt verkligen...men ja porr. Belle- Elvira och Celines nya kollega som de tycker illa om för att hon är ung.


    Haha! Vad har du för förslag på det perfekta flicknamnet då som inte låter som en porrskådis/SD-politiker/hästtjej ? Jag tycker alla namnen på min lista är väldigt fina så tar ditt svar med glimten i ögat :)
  • Sajli
    Anonym (Ärlighet) skrev 2021-03-07 23:08:05 följande:

    Men gud så skönt att se en lista som består av trevliga fina namn och inte en massa konstiga kändisnamn, wt-namn eller annat skit!

    Vad ni än väljer blir det bra.


    Kul att höra! Hur vet man att ett namn är wt?

    Tack, vi velar fram och tillbaka vilket som är finast :)
  • fluu

    Liv - Tänker förstås på min unge. Hon är döpt efter Liv Ullman, så det är där min association är. Jag älskar att namnet är ljuvt, men ändå starkt och ...ja,livligt.

    Ella- Fitzgerald. Ett bra och fint, men ack så intetsägande namn.

    Emmie- Kopplar till Emy Storm. Sött och trevligt. Och sött. Och vänt. Framförallt med stavningen -ie.

    Elvira - Madigan. Namnet ser jag lite som Liv. Ljuvt, men med klös i sig ändå. Gillar .

    Celine - Dion. Prinsessigt utan att vara kungligt.

    Elle - kopplar till tidningen och Elle Woods Likt Ella, intetsägande, fast krångligare än enkla Ella.

    Ilse - Koch. Som Liv och Elvira. Gillar.

    Isabelle - Huppert. Prinsessigt och mer åt det kungliga hållet(fast Isabell är ståtligare i min mening). Ganska vänt.

    Leonie- ingen koppling alls. Lite krångligt i Sverige. Sött och vänt.

    Belle - Disneyprinsessa. Pluttgulligt smeknamn.

    Gillar Liv, Elvira och Ilse. Tycker att Ella och Isabelle är bra.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2021-03-08 03:35:33 följande:

    Liv - Tänker förstås på min unge. Hon är döpt efter Liv Ullman, så det är där min association är. Jag älskar att namnet är ljuvt, men ändå starkt och ...ja,livligt.

    Ella- Fitzgerald. Ett bra och fint, men ack så intetsägande namn.

    Emmie- Kopplar till Emy Storm. Sött och trevligt. Och sött. Och vänt. Framförallt med stavningen -ie.

    Elvira - Madigan. Namnet ser jag lite som Liv. Ljuvt, men med klös i sig ändå. Gillar .

    Celine - Dion. Prinsessigt utan att vara kungligt.

    Elle - kopplar till tidningen och Elle Woods Likt Ella, intetsägande, fast krångligare än enkla Ella.

    Ilse - Koch. Som Liv och Elvira. Gillar.

    Isabelle - Huppert. Prinsessigt och mer åt det kungliga hållet(fast Isabell* är ståtligare i min mening). Ganska vänt.

    Leonie- ingen koppling alls. Lite krångligt i Sverige. Sött och vänt.

    Belle - Disneyprinsessa. Pluttgulligt smeknamn.

    Gillar Liv, Elvira och Ilse. Tycker att Ella och Isabelle är bra.


    * Isabella är ståtligare. Skulle det stå.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Mina associationer!)
    Sajli skrev 2021-03-07 23:22:34 följande:
    Haha! Vad har du för förslag på det perfekta flicknamnet då som inte låter som en porrskådis/SD-politiker/hästtjej ? Jag tycker alla namnen på min lista är väldigt fina så tar ditt svar med glimten i ögat :)
    Alla namnen är faktiskt egentligen fina. Min favorit av dem är Leonie, det är finast. Jag kan få dumma associationer till vilka namn som helst så jag hade inte dömt ut ett namn pga dum association.

    Leonie, trots den tyske porraktrisen hade jag valt.
  • Anonym (Ärlighet)
    Sajli skrev 2021-03-07 23:28:45 följande:
    Kul att höra! Hur vet man att ett namn är wt?

    Tack, vi velar fram och tillbaka vilket som är finast :)
    Åh det är en svår fråga att bara sätta fingret på men t ex engelska namn, eller namn med exotisk stavning eller att döpa ett barn efter en kändis, fotbollsspelare, skådisar, filmkaraktärer osv. Sånt går bort för min del.

    Jag tycker förresten att Isabelle skulle passa bäst :) Inte för likt syskonets men ändå med samma "känsla".
  • Anonym (Namntyckare)

    Här kommer mina åsikter, men för allt i världen välj det namn NI gillar! Inga av dessa namn är hemska på något sätt eller står ut så mycket att ni ska låta främlingar på Familjeliv få vara med och bestämma. Det är bra namn. Begripliga.

    Liv: Ett av mina favoritnamn, hade döpt framtida dotter till det om vi inte haft enstavigt efternamn (låter väldigt hackigt då). Vänt utan att vara gulligt. Kraftfullt utan att vara hårt.

    Ella: Lite tråkigt, intetsägande. Får ha en stor personlighet för att synas.

    Emmie: Gulligt, på gränsen till mjäkigt.

    Elvira: Hårt, tufft. Rejäl tjej med mycket åsikter och god självkänsla.

    Celine: Tänker på Dion. Prinsessigt. Ingen favorit.

    Elle: Tänker på tidningen. Låter som ett smeknamn.

    Ilse: Elviras mjukare kompis. Får modiga associationer, men snälla. Otroligt vackert namn.

    Isabelle: Kungligt, lite bortskämt. Vackert dock.

    Leonie: Har svårt för detta namn, får inga associationer alls men har förstått att det är jättepopulärt i Tyskland och snabbt har blivit poppis här i Sverige också, så andra personer blir inte lika nollställda inför det som jag blir.

    Belle: Skönheten. Småtrist smeknamn på ståtliga Isabelle.

    Ilse och Liv är uppenbarligen mina favoriter, och Liv passar bättre till Elise eftersom Elise och Ilse är alltför lika. Elle känns som det sämsta valet eftersom barnet ärver halva sitt syskons namn. Elvira och Elise är fina tillsammans och Elvira gör Elise lite tuffare (som namn), medan Isabelle och Elise är vackra ihop men förvandlas till två väna prinsessor.

  • Anonym (H)

    Jag tycker alla namnen är mjuka och fina. Jag skulle lägga till Juni, Ingrid och Viola

  • Utepålandet

    Har en Liv här hemma så tänker såklart på henne. Föga förvånande tycker jag att det är ett jättefint namn. Det låter som en tjej som vet vad hon vill samtidigt som det är lite trolskt. Röstar för det. ;)

  • Sajli
    Anonym (Namntyckare) skrev 2021-03-20 15:47:10 följande:

    Här kommer mina åsikter, men för allt i världen välj det namn NI gillar! Inga av dessa namn är hemska på något sätt eller står ut så mycket att ni ska låta främlingar på Familjeliv få vara med och bestämma. Det är bra namn. Begripliga.

    Liv: Ett av mina favoritnamn, hade döpt framtida dotter till det om vi inte haft enstavigt efternamn (låter väldigt hackigt då). Vänt utan att vara gulligt. Kraftfullt utan att vara hårt.

    Ella: Lite tråkigt, intetsägande. Får ha en stor personlighet för att synas.

    Emmie: Gulligt, på gränsen till mjäkigt.

    Elvira: Hårt, tufft. Rejäl tjej med mycket åsikter och god självkänsla.

    Celine: Tänker på Dion. Prinsessigt. Ingen favorit.

    Elle: Tänker på tidningen. Låter som ett smeknamn.

    Ilse: Elviras mjukare kompis. Får modiga associationer, men snälla. Otroligt vackert namn.

    Isabelle: Kungligt, lite bortskämt. Vackert dock.

    Leonie: Har svårt för detta namn, får inga associationer alls men har förstått att det är jättepopulärt i Tyskland och snabbt har blivit poppis här i Sverige också, så andra personer blir inte lika nollställda inför det som jag blir.

    Belle: Skönheten. Småtrist smeknamn på ståtliga Isabelle.

    Ilse och Liv är uppenbarligen mina favoriter, och Liv passar bättre till Elise eftersom Elise och Ilse är alltför lika. Elle känns som det sämsta valet eftersom barnet ärver halva sitt syskons namn. Elvira och Elise är fina tillsammans och Elvira gör Elise lite tuffare (som namn), medan Isabelle och Elise är vackra ihop men förvandlas till två väna prinsessor.


    Tusen tack för ett så bra svar, du verkar ha koll på namn! Tycker du att Elise & Isabelle är för olika stil på namn? Eller är det fint ihop?

    Vi vill gärna ha ett mjukt namn så jag tror nog Elvira känns på gränsen till för hårt.

    Har även funderat på namnen Iris, Signe, Elsa, Ellen, Edith och Saga. Passar någon av de bättre ihop med Elise eller är vissa av dem också lite hårda? Eller har du tips på fler flicknamn så tar vi tacksamt emot förslag :)
  • Anonym (Namntyckare)
    Sajli skrev 2021-03-25 19:16:17 följande:
    Tusen tack för ett så bra svar, du verkar ha koll på namn! Tycker du att Elise & Isabelle är för olika stil på namn? Eller är det fint ihop?

    Vi vill gärna ha ett mjukt namn så jag tror nog Elvira känns på gränsen till för hårt.

    Har även funderat på namnen Iris, Signe, Elsa, Ellen, Edith och Saga. Passar någon av de bättre ihop med Elise eller är vissa av dem också lite hårda? Eller har du tips på fler flicknamn så tar vi tacksamt emot förslag :)
    Gullig du är! Elise och Isabelle tycker jag fungerar jättebra, vackra namn. Fint med syskonnamn som är lite fonetiskt lika men utan att egentligen vara så lika.

    Vi har onekligen samma smak på namn, du och jag, så jag tar dem ett och ett:

    Iris och Elise låter klassiskt poetiska tillsammans, jag associerar till ljumna svenska sommarkvällar. Otroligt vacker kombination faktiskt, en riktig hundrapoängare i mina öron.

    Signe är ett mjukt namn i mina öron, men liksom Ilse är det inte alls "svagt" utan självsäkert. Jordnära. Signe och Elise fungerar bra ihop.

    Elsa ger numera alldeles för mycket associationer till Frost, hehe, alla lågstadiebarnsföräldrars förbannelse för det är ett vackert namn i grunden - men om det är till någon tröst så tycker jag att Elsa och Elise är alltför lika för att fungera som syskonnamn.

    Ellen är lite som Elvira, lite tuffare i mina öron. Jag får busungeassociationer, vilket absolut inte är en dålig grej men inte 

    Edith känns äldre och ännu mer klassiskt än de andra förslagen. Vackert, ståtligt. Passar ljuvligt med Elise, som systrar som levde under förra sekelskiftet. Kanske, kanske lite åt det hårdare hållet.

    Saga är väldigt vackert men jag diskuterade det med en vän bara igår, och vi konstaterade att Saga liksom Elsa och Alice har blivit lite för vanliga för sitt eget bästa. 2010- och 2020-generationens Johanna, Maria och Sara.

    Agnes, Astrid och Ingrid är namn som visserligen är vanliga men klassiska, mjuka och vackra, och går i samma stil som de du har listat!
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Namntyckare) skrev 2021-03-25 19:50:18 följande:

    Gullig du är! Elise och Isabelle tycker jag fungerar jättebra, vackra namn. Fint med syskonnamn som är lite fonetiskt lika men utan att egentligen vara så lika.

    Vi har onekligen samma smak på namn, du och jag, så jag tar dem ett och ett:

    Iris och Elise låter klassiskt poetiska tillsammans, jag associerar till ljumna svenska sommarkvällar. Otroligt vacker kombination faktiskt, en riktig hundrapoängare i mina öron.

    Signe är ett mjukt namn i mina öron, men liksom Ilse är det inte alls "svagt" utan självsäkert. Jordnära. Signe och Elise fungerar bra ihop.

    Elsa ger numera alldeles för mycket associationer till Frost, hehe, alla lågstadiebarnsföräldrars förbannelse för det är ett vackert namn i grunden - men om det är till någon tröst så tycker jag att Elsa och Elise är alltför lika för att fungera som syskonnamn.

    Ellen är lite som Elvira, lite tuffare i mina öron. Jag får busungeassociationer, vilket absolut inte är en dålig grej men inte 

    Edith känns äldre och ännu mer klassiskt än de andra förslagen. Vackert, ståtligt. Passar ljuvligt med Elise, som systrar som levde under förra sekelskiftet. Kanske, kanske lite åt det hårdare hållet.

    Saga är väldigt vackert men jag diskuterade det med en vän bara igår, och vi konstaterade att Saga liksom Elsa och Alice har blivit lite för vanliga för sitt eget bästa. 2010- och 2020-generationens Johanna, Maria och Sara.

    Agnes, Astrid och Ingrid är namn som visserligen är vanliga men klassiska, mjuka och vackra, och går i samma stil som de du har listat!


    Hej, får jag fråga dig om smakråd? Jag har en Edwin & Elise, tycker du Ella eller Isabelle passar bäst till en lillasyster?
  • Anonym (Kiwi)

    Liv - Rimmar på HIV.

    Ella - Fint namn.

    Emmie - Tjock och glad. Gullig unge.

    Elvira - Waldorfunge. Vegan.

    Celine - Låter som en strippa eller porrskådis.

    Elle - En tidning. Skulle undra om det var en felstavning.

    Ilse - Fruktansvärt fult. Låter som artistnamnet på en dragqueen med tydlig skäggstubb under sminket.

    Isabelle - Fint namn.

    Leonie - Hette Leo innan hon bytte kön?

    Belle - Disneyprinsessa. Och allmänt fult namn.

  • Grusibrallan1

    Liv - Vegansk familj med hemmastickade kläder

    Ella - liten blond unge, duktig i skolan och kanske lite lillgammal

    Emmie - liten, söt, lagom rund och glad. Ett barn, inte en vuxen. Som vuxen är Emmie flamsig och barnslig

    Elvira - tuff och vet vad hon vill. Funkar på barn och vuxen

    Celine - Dion. Eller en mamma som älskar att röka och köra barnvagn samtidigt medan hon snapar med sina pojkvänner. Barnet kom till på fyllan eller genom att mamman ?glömde? pillren.

    Elle - tidningen eller en karaktär i nån såpa.

    Ilse - tänker på ilsken eller som om hon är från något av våra grannländer

    Isabelle - ok, väldigt tråkigt men ett vanligt namn. Lite präktigt.

    Leonie - mamman är influencer och förlossningen finns på youtube

    Belle - en äldre mamma som får ett sladdbarn och vill visa att hon har barnasinnet kvar genom att döpa ungen till en figur hon gillade som liten. Belle Johansson låter gräsligt.

  • Anonym (Namntyckare)
    Anonym (Tina) skrev 2021-03-31 19:59:49 följande:

    Hej, får jag fråga dig om smakråd? Jag har en Edwin & Elise, tycker du Ella eller Isabelle passar bäst till en lillasyster?


    Isabelle, tycker jag!
  • Sajli
    Grusibrallan1 skrev 2021-03-31 22:02:38 följande:

    Liv - Vegansk familj med hemmastickade kläder

    Ella - liten blond unge, duktig i skolan och kanske lite lillgammal

    Emmie - liten, söt, lagom rund och glad. Ett barn, inte en vuxen. Som vuxen är Emmie flamsig och barnslig

    Elvira - tuff och vet vad hon vill. Funkar på barn och vuxen

    Celine - Dion. Eller en mamma som älskar att röka och köra barnvagn samtidigt medan hon snapar med sina pojkvänner. Barnet kom till på fyllan eller genom att mamman ?glömde? pillren.

    Elle - tidningen eller en karaktär i nån såpa.

    Ilse - tänker på ilsken eller som om hon är från något av våra grannländer

    Isabelle - ok, väldigt tråkigt men ett vanligt namn. Lite präktigt.

    Leonie - mamman är influencer och förlossningen finns på youtube

    Belle - en äldre mamma som får ett sladdbarn och vill visa att hon har barnasinnet kvar genom att döpa ungen till en figur hon gillade som liten. Belle Johansson låter gräsligt.


    Tack för dina associationer :) Vilket namn tycker du är finast?
  • Sajli
    Anonym (Kiwi) skrev 2021-03-31 21:26:37 följande:

    Liv - Rimmar på HIV.

    Ella - Fint namn.

    Emmie - Tjock och glad. Gullig unge.

    Elvira - Waldorfunge. Vegan.

    Celine - Låter som en strippa eller porrskådis.

    Elle - En tidning. Skulle undra om det var en felstavning.

    Ilse - Fruktansvärt fult. Låter som artistnamnet på en dragqueen med tydlig skäggstubb under sminket.

    Isabelle - Fint namn.

    Leonie - Hette Leo innan hon bytte kön?

    Belle - Disneyprinsessa. Och allmänt fult namn.


    Kul att läsa dina associationer! Vilket namn tycker du är allra finast av dessa? Och vilka är de finaste flicknamnen du vet? Vi verkar nämligen ha liknande smak utifrån dina svar så tar gärna emot fler namnförslag :) Vilket namn tycker du passar bäst till en lillasyster där storasyster heter Elise? :)
Svar på tråden Vad tänker ni på när ni hör dessa namn?