Anonym (Namntyckare) skrev 2021-03-20 15:47:10 följande:
Här kommer mina åsikter, men för allt i världen välj det namn NI gillar! Inga av dessa namn är hemska på något sätt eller står ut så mycket att ni ska låta främlingar på Familjeliv få vara med och bestämma. Det är bra namn. Begripliga.
Liv: Ett av mina favoritnamn, hade döpt framtida dotter till det om vi inte haft enstavigt efternamn (låter väldigt hackigt då). Vänt utan att vara gulligt. Kraftfullt utan att vara hårt.
Ella: Lite tråkigt, intetsägande. Får ha en stor personlighet för att synas.
Emmie: Gulligt, på gränsen till mjäkigt.
Elvira: Hårt, tufft. Rejäl tjej med mycket åsikter och god självkänsla.
Celine: Tänker på Dion. Prinsessigt. Ingen favorit.
Elle: Tänker på tidningen. Låter som ett smeknamn.
Ilse: Elviras mjukare kompis. Får modiga associationer, men snälla. Otroligt vackert namn.
Isabelle: Kungligt, lite bortskämt. Vackert dock.
Leonie: Har svårt för detta namn, får inga associationer alls men har förstått att det är jättepopulärt i Tyskland och snabbt har blivit poppis här i Sverige också, så andra personer blir inte lika nollställda inför det som jag blir.
Belle: Skönheten. Småtrist smeknamn på ståtliga Isabelle.
Ilse och Liv är uppenbarligen mina favoriter, och Liv passar bättre till Elise eftersom Elise och Ilse är alltför lika. Elle känns som det sämsta valet eftersom barnet ärver halva sitt syskons namn. Elvira och Elise är fina tillsammans och Elvira gör Elise lite tuffare (som namn), medan Isabelle och Elise är vackra ihop men förvandlas till två väna prinsessor.
Tusen tack för ett så bra svar, du verkar ha koll på namn! Tycker du att Elise & Isabelle är för olika stil på namn? Eller är det fint ihop?
Vi vill gärna ha ett mjukt namn så jag tror nog Elvira känns på gränsen till för hårt.
Har även funderat på namnen Iris, Signe, Elsa, Ellen, Edith och Saga. Passar någon av de bättre ihop med Elise eller är vissa av dem också lite hårda? Eller har du tips på fler flicknamn så tar vi tacksamt emot förslag :)