• Anonym (Bröd)

Har jag gått upp i vikt av brödet?

Jag var på en resa i 5 veckor och åt mycket mer bröd än normalt. Jag åt 2-4 mackor (tänk Lingongrova och andra mörka mjuka bröd) om dagen. Ibland med en skiva ost men ofta utan. Bortsett från det så rörde jag mig inte lika mycket som vanligt och åt bara varm mat en gång om dagen istället för två.

Kan det vara därför jag har gått upp 2 kg på den korta tiden? Kommer den vikten att rasa av mig igen när jag återgår till mina normala ätvanor? Kan bröd verkligen göra så stor skillnad på så kort tid?

• Svar på tråden Har jag gått upp i vikt av brödet?
  • Anonym (råkade läsa)

Bröd gör rätt mycket och man drar på sig vatten i kroppen med mer kolhydrater också.

Lingongrova är ju heller inte så nyttigt utan ganska sött (46 g kolhydrater varav 9 g socker per 100 g), vilket även min man tog miste på innan jag bad honom att jämföra.

Ta danskt rågbröd istället så har du 36 g kolhydrater och 3.2 g socker/100 g.

• Anonym (Bröd)
    Anonym (råkade läsa) skrev 2021-03-08 21:49:57 följande:
    Bröd gör rätt mycket och man drar på sig vatten i kroppen med mer kolhydrater också.

Lingongrova är ju heller inte så nyttigt utan ganska sött (46 g kolhydrater varav 9 g socker per 100 g), vilket även min man tog miste på innan jag bad honom att jämföra.

Ta danskt rågbröd istället så har du 36 g kolhydrater och 3.2 g socker/100 g.
    Så mao är det inte alls omöjligt att jag har gått upp ett par kg av mackor? Nu är jag tillbaka i mitt vanliga liv och äter inte mycket bröd alls så jag hoppas att vikten ramlar av igen. Eller är det inte så lätt...?
  • Anonym (H)
    Anonym (Bröd) skrev 2021-03-08 22:12:38 följande:

Så mao är det inte alls omöjligt att jag har gått upp ett par kg av mackor? Nu är jag tillbaka i mitt vanliga liv och äter inte mycket bröd alls så jag hoppas att vikten ramlar av igen. Eller är det inte så lätt...?

Troligtvis har du bara lagt på dig vätska vilket bör försvinna. Ser du ens dessa två kg?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Bröd) skrev 2021-03-08 22:12:38 följande:
    Du går säkert ner igen. Lingongrova är ju inte nyttigt alls. Jag hade en vän på besök en vecka en gång. Hon led av fetma, men jag var smal. Efter en vecka hos mig med min mat hade hon gått ner 2 kg. Utan minsta ansträngning, vi åt oss mätta. Men min mat var nyttigare. 
  • Anonym (Bröd)
    Anonym (H) skrev 2021-03-08 22:19:46 följande:
    Troligtvis har du bara lagt på dig vätska vilket bör försvinna. Ser du ens dessa två kg?
    Nja, inte direkt men det känns på jeansen.
    Anonym (Jag) skrev 2021-03-08 22:20:06 följande:
    Du går säkert ner igen. Lingongrova är ju inte nyttigt alls. Jag hade en vän på besök en vecka en gång. Hon led av fetma, men jag var smal. Efter en vecka hos mig med min mat hade hon gått ner 2 kg. Utan minsta ansträngning, vi åt oss mätta. Men min mat var nyttigare. 
    Visst spelar det roll hur man lagar maten men jag trodde inte att brödet skulle göra sån stor skillnad med tanke på att jag åt mindre kokad mat. Tänkte att det skulle jämna ut sig men icke sa nicke.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Bröd) skrev 2021-03-08 22:22:53 följande:
    Nja, inte direkt men det känns på jeansen.

Visst spelar det roll hur man lagar maten men jag trodde inte att brödet skulle göra sån stor skillnad med tanke på att jag åt mindre kokad mat. Tänkte att det skulle jämna ut sig men icke sa nicke.

Mackor är en stor bov till övervikt.
  • Anonym (Kaloriräknaren)

Ja bröd innehåller mycket kalorier.

När man räknar kalorier så inser man hur enkelt det är att nå den vikt man vill. Enkel matematik.

Vill man behålla en vikt=ät lika många kalorier som man förbrukar

Vill man gå ner i vikt=ät färre kalorier än vad man gör av med.

Vill man gå upp i vikt=ät mer kalorier än vad man gör av med.

Bröd innehåller mycket kalorier. Det jag märkt innehåller mycket kalorier är fett. Både nyttiga och onyttiga fetter. Så osten gör också att kalorierna ökar, har du smör på blir det också mycket kalorier.

• Anonym (E)

Du vet att man kan variera i vikt bara över en dag va?

2 kg är inte mycket. Att äta några få mackor och sedan ett mål mat behöver inte alls varit för mycket kalorier.

• Anonym (Lii)

Brödet OCH det du hade på givetvis. En skiva ost kan vara runt 70kcal tex och en matsked smör kan vara runt 100 kcal. Fyra smörgåsar med pålägg kan utan problem ge en måltid på 700-800 kcal. Jämför med en portion soppa som kanske är 150 kcal eller 4 potatisbullar som är ca 400 kcal.

Och rörde du på dig mindre bidrar det givetvis också till en viktuppgång.

Svar på tråden Har jag gått upp i vikt av brödet?