• Anonym (Emelia)

    Vad händer med lånet?

    Vi står 50/50 på lånet för huset (och ägande), men det är bara min man som betalar av det. Det är alltså bestämt med banken att han betalar av bådas delar samtidigt.

    Om vi skulle separera, vad innebär det för lånet? Måste han köpa ut mig då om han inte vill sälja?

  • Svar på tråden Vad händer med lånet?
  • Anonym (F)
    Anonym (Emelia) skrev 2021-03-10 14:45:46 följande:

    Vi står 50/50 på lånet för huset (och ägande), men det är bara min man som betalar av det. Det är alltså bestämt med banken att han betalar av bådas delar samtidigt.

    Om vi skulle separera, vad innebär det för lånet? Måste han köpa ut mig då om han inte vill sälja?


  • Anonym (F)
    Anonym (Emelia) skrev 2021-03-10 14:45:46 följande:

    Vi står 50/50 på lånet för huset (och ägande), men det är bara min man som betalar av det. Det är alltså bestämt med banken att han betalar av bådas delar samtidigt.

    Om vi skulle separera, vad innebär det för lånet? Måste han köpa ut mig då om han inte vill sälja?


    Det spelar ingen roll vem som betalar lånet.

    Separerar ni måste han köpa ut dig ur huset.
  • Anonym (Myran)

    Om du står som 50% ägare av huset kommer han behöva köpa ut dig vid en separation. Han behöver då köpa din halva av huset och ta över din del av lånet.

    Dvs säga enkelt räknat. Är huset värt 3 miljoner och ni har lån på 2 miljoner dras först lånen bort dvs han tar över 2 miljoner i lån. Kvar finns då 1 miljon som ni betalat in till banken(Dvs era pengar) 1 miljon delat på 2 blir 500 tusen. Han ska då betala 500 tusen till dig för att köpa ut din halva (minus ev skatt).

    Sen går det ju att dela på andra saker vid separation. Har ni mycket sparpengar kan ju du få mer av de pengarna så de täcker din del av huset. Eller tex om ni har en ny fin bil så kan ju dend ras av från summan han blir skyldig dig ifall att du tar bilen (Va ett exempel, kan vara vad som helst av värde istället)

    Detta gäller förutsatt att ni är gifta och att det inte finns några äktenskapsord skrivna. Finns såna skrivna kan annat gälla.

  • Anonym (Emelia)
    Anonym (Myran) skrev 2021-03-10 15:02:39 följande:

    Om du står som 50% ägare av huset kommer han behöva köpa ut dig vid en separation. Han behöver då köpa din halva av huset och ta över din del av lånet.

    Dvs säga enkelt räknat. Är huset värt 3 miljoner och ni har lån på 2 miljoner dras först lånen bort dvs han tar över 2 miljoner i lån. Kvar finns då 1 miljon som ni betalat in till banken(Dvs era pengar) 1 miljon delat på 2 blir 500 tusen. Han ska då betala 500 tusen till dig för att köpa ut din halva (minus ev skatt).

    Sen går det ju att dela på andra saker vid separation. Har ni mycket sparpengar kan ju du få mer av de pengarna så de täcker din del av huset. Eller tex om ni har en ny fin bil så kan ju dend ras av från summan han blir skyldig dig ifall att du tar bilen (Va ett exempel, kan vara vad som helst av värde istället)

    Detta gäller förutsatt att ni är gifta och att det inte finns några äktenskapsord skrivna. Finns såna skrivna kan annat gälla.


    Huset är värt runt 7 miljoner och det är drygt en miljon kvar på lånet.

    Vi har inga äktenskapsförord eller dyl.
  • Anonym (Myran)
    Anonym (Emelia) skrev 2021-03-10 15:06:49 följande:

    Huset är värt runt 7 miljoner och det är drygt en miljon kvar på lånet.

    Vi har inga äktenskapsförord eller dyl.


    Då gäller ovan dom jag skrev. Bara byta ut siffrorna till dr aktuella för eran situation. Borde då bli 3 milj till dig minus ev skatt för huset.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Emelia) skrev 2021-03-10 14:45:46 följande:

    Vi står 50/50 på lånet för huset, men det är bara min man som betalar av det.

    Om vi skulle separera, vad innebär det för lånet? Måste han köpa ut mig då om han inte vill sälja?


    Varför betalar inte du nånting?

    Varför funderar du ens på hur det blir vid separation? Anser du att du har nån rätt till något av värdet i huset? Hur får du i så fall ihop det resonemanget rent moraliskt?

    Jag är så innerligt less på historier i denna stil....
  • Anonym (F)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-03-10 16:14:02 följande:

    Varför betalar inte du nånting?

    Varför funderar du ens på hur det blir vid separation? Anser du att du har nån rätt till något av värdet i huset? Hur får du i så fall ihop det resonemanget rent moraliskt?

    Jag är så innerligt less på historier i denna stil....


    Nu kan det vara så att TS betalat lika mycket på annat. Mat, bilar, löpande kostnader.
  • Anonym (.)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-03-10 16:14:02 följande:
    Varför betalar inte du nånting?

    Varför funderar du ens på hur det blir vid separation? Anser du att du har nån rätt till något av värdet i huset? Hur får du i så fall ihop det resonemanget rent moraliskt?

    Jag är så innerligt less på historier i denna stil....
    Vad menar du? De har ju båda två bestämt att de ska äga huset tillsammans. Så självklart har TS rätt till halva husets värde. 
  • Anonym (123)

    Han behöver lösa din del av lånet men sen är det upp till er om han även ska lösa din del av värdeökningen eller om ni anser att den delen är hans då han betalar av huset själv

  • Anonym (Emelia)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-03-10 16:14:02 följande:

    Varför betalar inte du nånting?

    Varför funderar du ens på hur det blir vid separation? Anser du att du har nån rätt till något av värdet i huset? Hur får du i så fall ihop det resonemanget rent moraliskt?

    Jag är så innerligt less på historier i denna stil....


    Du vet som sagt ingenting om vad jag betalat i övrigt.

    Och tycker du att det är rimligt att jag ska ha en halv miljon i lån utan att få något för det?
Svar på tråden Vad händer med lånet?