• Spucks

    Liv med barn in Finland

    Hej,


    jag är glad över erfarenheter av att leva i Finland med barn. Min yngste är 3 år just nu och jag funderer på att kanske flytta under de närmaste 3 åren. Jag har även en 16åring, fast hon kanske inte följer med (beroende på när vi flyttar).


    Jag har erfarenhet av att leva med barn i Sverige och Österrike och skulle upskatta att höra av någon som har erfarenhet aller djupare kunskap av hur det är med barn i Finland jämfört med Sverige eller Österrike (eller Tyskland). Om vi flyttar, blir det nog en av de större städer i södra Finland. 

  • Svar på tråden Liv med barn in Finland
  • FtS70

    Pratar någon av er finska? Min egen tid i Finland präglades av språkförbistringar. Det land jag upplevde var svårt att tränga in i och förstå.

  • Spucks
    FtS70 skrev 2021-03-10 18:40:05 följande:

    Pratar någon av er finska? Min egen tid i Finland präglades av språkförbistringar. Det land jag upplevde var svårt att tränga in i och förstå.


    Nej, vi pratar inte finska. Dottern och jag pratar tyska, engelska och svenska och sonen (3åringen) bara tyska (fast små barn lär sig ju snabbt).


    Jag tänkte att lära mig lite finska innan, om jag har tid. Fast än så länge är det ju bara teoretiskt, men jag vill gärna flytta medan sonen är liten ... frågan är bara om det blir Sverige (vi bor i Österrike) eller Finland eller kanske någon annanstans. Beror såklart också vart jag hittar ett jobb.

  • Tow2Mater

    Det finns ju "svenskområden" i Finland där det finns svensktalade skolor, och mentaliteten (generaliserat) är lite närmare den svenska.

  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2021-03-10 22:47:11 följande:

    Det finns ju "svenskområden" i Finland där det finns svensktalade skolor, och mentaliteten (generaliserat) är lite närmare den svenska.


    Ja, jag tänkte att i alla fall leta efter områdem som är "riktigt" tvåspråkig, dvs med många svensktalande människor, dock mest på grund av språket, för att ha det lite enklare.


     


    Vad jag är mest ute efter dock, är små grejer som påverkar livet, som man inte hitte bland generella informationer (alltså inget om skolsystem osv). Det är lite svårt att förklara vad jag menar. Lite som de video som finns massvis på youtube, där folk har flyttat från ett till ett annat land och berättar om deras erfarenheter och "culture shocks" .... om någon känner till dem. Så saker som man absolut inte kommer att tänka på, om man inte har något att jämföra med.


    Det får mig på ideen, jag ska leda på youtube också :)


     


    En finsk föräldraforum på svenska eller engelska skulle också hjälpa, man lär sig ju mycket om vardagen bara genom att läsa igenom. Har tyvärr inte hittat någon sådan forum när jag googlade.

  • Anonym (Mi)

    Jag har inte själv bott i Finland och detta handlar inte om att leva där med barn generellt, men min pappa har bott där i många år, och upplever finnarna som väldigt svåra att komma in på livet. Och då är han ju svensk, och vi upplevs ju inte direkt heller som lätta att lära känna tror jag. Men han tycker att finnarna är väldigt tysta, reserverade och liksom distanserade. Han har jobbat på ett stort sjukhus, som chef, och säger att många kollegor inte hälsar när man möts i korridoren. Enligt honom anses det inte nödvändigt. Man har inte det sociala smörjmedlet liksom. Ett annat liknande exempel han har tagit upp är att man ofta inte hejar eller byter några ord med en nära kollega i fikarummet om man är där tillsammans.

    Jag vet inte om detta är typiskt för finnar, men min pappa har upplevt det så.

  • Spucks
    Anonym (Mi) skrev 2021-03-11 10:09:06 följande:

    Jag har inte själv bott i Finland och detta handlar inte om att leva där med barn generellt, men min pappa har bott där i många år, och upplever finnarna som väldigt svåra att komma in på livet. Och då är han ju svensk, och vi upplevs ju inte direkt heller som lätta att lära känna tror jag. Men han tycker att finnarna är väldigt tysta, reserverade och liksom distanserade. Han har jobbat på ett stort sjukhus, som chef, och säger att många kollegor inte hälsar när man möts i korridoren. Enligt honom anses det inte nödvändigt. Man har inte det sociala smörjmedlet liksom. Ett annat liknande exempel han har tagit upp är att man ofta inte hejar eller byter några ord med en nära kollega i fikarummet om man är där tillsammans.

    Jag vet inte om detta är typiskt för finnar, men min pappa har upplevt det så.


    Det låter ju ganska extremt, men för mig personligen är det för det mesta positivt - jag är själv ganska introvert och inte särskilt social kompetent, så saker som småprat hatar jag, det gör mig tom nervös när jag känner jag "måste" delta i detta.
    Fast man vill ju hitta några kompisar också ...


    Tack i alla fall, sånt är alltid bra att veta. Speciellt eftersom man sedan inte behöver tror att man blir mobbad på jobbet, eftersom man inte blir hälsat ;)

  • Räkan77

    Om du funderar på att flytta till Sverige eller svenskspråkig del i Finland om nåt år tror jag det är bra om du redan nu börjar prata svenska med treåringen för det underlättar ju massor att kunna språket även om barn lär sig snabbt.

  • Spucks
    Räkan77 skrev 2021-03-11 10:37:56 följande:

    Om du funderar på att flytta till Sverige eller svenskspråkig del i Finland om nåt år tror jag det är bra om du redan nu börjar prata svenska med treåringen för det underlättar ju massor att kunna språket även om barn lär sig snabbt.


    Nej, det är något jag absolut inte kommer att göra, eftersom det är inte bra för barnens språkutveckling att pratar ett språk med dem som inte är ens modersmål.


    Jag håller dock på att leta efter en svensk barnvakt, eftersom jag vill att han lär sig språket, oavsett om vi kommer att flytta eller inte. Fast det visar sig att inte vara så enkelt.

  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2021-03-11 10:46:22 följande:

    Nej, det är något jag absolut inte kommer att göra, eftersom det är inte bra för barnens språkutveckling att pratar ett språk med dem som inte är ens modersmål.


    Jag håller dock på att leta efter en svensk barnvakt, eftersom jag vill att han lär sig språket, oavsett om vi kommer att flytta eller inte. Fast det visar sig att inte vara så enkelt.


    Du verkar ju kunna tillrackligt bra svenska. Och din dotter skulle kunna prata svenska med honom ocksa? Vantar du tills ni kommer till Finland kommer ju finlandssvenskan vara lite annorlunda mot rikssvenskan iallafall, och beroende pa omrade kan alternativet vara antingen bara finska eller svenska med stark brytning av finnar som mest tragglat svenska i skolan.
  • Räkan77
    Spucks skrev 2021-03-11 10:46:22 följande:

    Nej, det är något jag absolut inte kommer att göra, eftersom det är inte bra för barnens språkutveckling att pratar ett språk med dem som inte är ens modersmål.

    Jag håller dock på att leta efter en svensk barnvakt, eftersom jag vill att han lär sig språket, oavsett om vi kommer att flytta eller inte. Fast det visar sig att inte vara så enkelt.


    Jag förstår, utgick från att du hade svenska som modersmål.
  • Anonym (Finnen)

    Vad vill du veta? Nu har jag ju tyvärr inte erfarenhet av att bo i Sverige, men svarar gärna på frågor om hur det är att bo i Finland. Jag bor med min familj i en tvåspråkig stad i södra Finland.

  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2021-03-11 14:10:28 följande:
    Prova

    mammapappa.fi/start/

    www.finlandforum.org/

    Tack! mammapappa har jag hittat innan, men det fungerar inte. Bara startsidan, men ingenting annat. Kanske är det bara hos mig? Men den engelska forum fungerar utmärkt, tack för den!


     


    Tow2Mater skrev 2021-03-11 14:15:51 följande:
    Du verkar ju kunna tillrackligt bra svenska. Och din dotter skulle kunna prata svenska med honom ocksa? Vantar du tills ni kommer till Finland kommer ju finlandssvenskan vara lite annorlunda mot rikssvenskan iallafall, och beroende pa omrade kan alternativet vara antingen bara finska eller svenska med stark brytning av finnar som mest tragglat svenska i skolan.

    Nej, jag kan det inte tillräcklig bra för att prata med mitt barn, för jag kan det inte på modersmålsnivå ;) Dottern har mycket bättre uttal än jag, så hon har börjat att läsa böcker till honom på svenska, men hon har inte bott i Sverige sedan hon var 9, så hon kan det inte tillräkligt bra längre.


     


    Räkan77 skrev 2021-03-11 16:32:22 följande:
    Jag förstår, utgick från att du hade svenska som modersmål.

    Hahaha, nej, jag har tyska som modersmål. Jag trodde att det märks direkt att svenska inte är mitt första språk. :D


     


    Anonym (Finnen) skrev 2021-03-11 16:40:31 följande:

    Vad vill du veta? Nu har jag ju tyvärr inte erfarenhet av att bo i Sverige, men svarar gärna på frågor om hur det är att bo i Finland. Jag bor med min familj i en tvåspråkig stad i södra Finland.


    Hmmmm ... det är precis det jag inte vet, för det kommer man ju bara på när man har något att jämföra med. Så det är verkligen svårt att skriva vad jag vill veta.
    Som exempel: jag flyttade till Sverige när min dotter var 3 1/2 och vi stannade i 6 år. Under den tiden fanns det månger saker - bra och dålig - som väldig mycket påverkade hur vi trivdes, men som jag alrid hade kommit på att fråga om eller ta reda på innan. T.ex. att - åtminstone där vi bodde - hyreshus brukar ha en innegård där barn kan leka och att mitt barn därför kan leka själv med grannbarnen från tidig ålder (jättebra); eller att hälsovården är ganska dåligt, jämfört med vad jär van vid (inte så bra); eller att alla förskolar och skolor har gård med lekplats (jättebra); eller att det är ganska stökig i skolorna (skitdålig); eller att barnen sitter mycket och tidigt framför skärmar (dålig); eller att bilförare är väldigt noga med att håller sig till reglerna och är försiktig mot svagare (jättebra); eller att fönstren har dem där grejer som man måste lyfta för att kunna öppna dem (bra). 


    Sådana saker som man bara märker när man bor där, för de skiljer sig mot vad man är van vid.

  • Anonym (Finnen)

    Hmm, vad ska jag berätta som man kanske inte känner till...

    Bidédusch är standard på de flesta toaletter.

    Så gott som alla jag känner har en bastu i sitt hem. Även de flesta våningshus (eller höghus som vi kallar dem) har en gemensam bastu där man bokar bastutider. Man är alltid naken i bastun, även allmänna. Enda undantaget är sådana som är gemensamma för män och kvinnor.

    Av den äldre generationen är det betydligt fler som talar tyska än engelska.

    Vi har i mitt tycke en bra skola. Här varierar det naturligtvis även mellan olika städer, men i den stad jag bor satsas det väldigt mycket på utbildningen. Inom småbarnspedagogiken finns det i min stad tillräckligt med resurser.

    Finländare är inte speciellt pratsamma. Ju mer österut du åker desto mer pratsamma blir människorna.

    Vi har en stor social- och hälsovårdsreform på gång. En privat sjukförsäkring är inte speciellt dyr (vi betalar totalt 1000 euro i året för vår familj på 4 personer, barnen är dyrast, jag billigast). Med privat försäkring har jag alltid fått bra vård. Även universitetscentralsjukhusen håller en mycket hög nivå, men med se lokala hälsovårdscentralerna är det lite si och så.

    De fysiska kraven på brandmän (eller räddare som det egentligen heter) är samma för kvinnor och män. Det innebär att vi inte har många kvinnliga brandmän i Finland.

    Den finska sisun! När orken är slut drar vi det sista med sisu.

    Alla viktiga beslut fattas i bastun.

    Hög arbetsmoral.

    Normal arbetstid är 37,5 h i veckan. Lunchpausen är nästan alltid egentid. Inom det kommunala är arbetstiden 36,25 h i veckan för de som gör kontorsjobb och 38,25 för övriga. Lärare i grundskolan har arbetstid enligt sin undervisningsskyldighet (varierar beroende på vad man undervisar) och jobbar 195 dagar i året. Normal semester är 5 veckor. Ibland kan man få mera semester då man jobbat länge. De som jobbar kommunalt har 6 veckor semester och efter 15 år 7 veckor och 3 dagar. De statligt anställda har också lång semester.

    Ingen karens för sjukdagar och oftast får man vara hemma 3 dagar med sjukt barn med full lön (kollektivavtalet avgör). Vissa kollektivavtal har bastutillägg.

    Till påsk äter vi memma! Och barnen klär ut sig till påskhäxor.

    Finnar är väldigt förtjusta i salmiak.

    Nu kommer jag inte på mera för tillfället .

  • Spucks

    "Alla viktiga beslut fattas i bastun." Haha, ja, den heliga bastun och den bra skolan är bland det första man lär sig när man läsa någonting om Finland Skrattande Men vad är ett "bastutilläg"?


    Men nu har kommit på två saker du troligen kan svara på: den första är jämförelsen mellan finska skolor för kanske 10-15 år sedan och idag. Jag har för ett tag sedan läst någonstans att Finland har gått ner lite i PISA pga undervisningen ändrades från att vara mer "traditionellt" till "modernare". Nu bryr jag mig inte speciellt om rankningar (jag skulle t. ex. inte vilja ha mina barn i koreanska skolor, bara för att de är högt upp på PISA), men jag undrar dock om det faktist finns en sådan förändring. Jag har läst några jämförelser mellan finska och svenska skolor av finska lärare som jobbar i Sverige, som säger att det är stökigare i Sveriges skolor och mer disciplin i Finland och lärare har mer auktorität. Så jag undrar konkret om det håller på att förändras. Eftersom de stökiga skolorna i Sverige var den största anledning att lämna landet när min dotter var 9 år, är det någonting som jag kommer att lägga stor vikt på, i fall jag kommer att flytta. Och finns det skillnader mellan svenska och finska skolor i Finland? Förutom språket så klart?


    Och min andra fråga: finns det inga bilinguala (svenska-finska) skolor och dagis i Finland? Eller kanske jag har bara inte googled efter rätta orden ;)


     


    Får jag också fråga vilken stad det är du bor i?

  • Anonym (Finnen)

    Jag skulle säga att våra skolor fortsättningsvis håller hög standard, men det är klart det inte är lika som på 90-talet då jag själv gick i grundskola. Största skillnaden är att barn och unga idag har betydligt större medvetenhet om sina rättigheter och vad lärare får och inte får göra. Det förs dock en diskussion i samhället om att disciplinen i skolorna måste fås tillbaka (vissa förbättringar har redan gjorts i lagstiftningen). I den skola mina barn går i har eleverna väldigt stor respekt för sina lärare och rektorn.

    Det finns språkbadsdagis och -skolor. Där lär sig eleverna både finska och svenska. Dock är det sist och slutligen ganska få städer som har detta. Tvåspråkiga daghem och även grupper är dock vanligare.

    Bastutillägg är en kvarleva som finns kvar i vissa kollektivavtal. Man fick det om man jobbade på lördag för att man då inte hade möjlighet att gå i lördagsbastu. Idag är det väl att se som lördagstillägg, men det heter fortfarande bastutillägg.

    Vi bor i Pargas.

  • Spucks
    Anonym (Finnen) skrev 2021-03-12 18:08:04 följande:

    Jag skulle säga att våra skolor fortsättningsvis håller hög standard, men det är klart det inte är lika som på 90-talet då jag själv gick i grundskola. Största skillnaden är att barn och unga idag har betydligt större medvetenhet om sina rättigheter och vad lärare får och inte får göra. Det förs dock en diskussion i samhället om att disciplinen i skolorna måste fås tillbaka (vissa förbättringar har redan gjorts i lagstiftningen). I den skola mina barn går i har eleverna väldigt stor respekt för sina lärare och rektorn.

    Det finns språkbadsdagis och -skolor. Där lär sig eleverna både finska och svenska. Dock är det sist och slutligen ganska få städer som har detta. Tvåspråkiga daghem och även grupper är dock vanligare.

    Bastutillägg är en kvarleva som finns kvar i vissa kollektivavtal. Man fick det om man jobbade på lördag för att man då inte hade möjlighet att gå i lördagsbastu. Idag är det väl att se som lördagstillägg, men det heter fortfarande bastutillägg.

    Vi bor i Pargas.


    Tack så mycket! :)
  • Finlandar

    Hej! Roligt att du vill flytta till Finland! Jag tycker det är ett bra land att låta barn växa upp.

    Jag skulle avråda dig från att flytta till Södra Finland om ni inte kan finska, då det mesta går på finska eller ryska där. Österbotten, Åbo, Helsingfors. Där klarar man sig oftast på svenska/engelska (sjukvården kan vara knepig).

    Mvh. Från Norra Österbotten, Finland

  • Finlandar

    Hej! Roligt att du vill flytta till Finland! Jag tycker det är ett bra land att låta barn växa upp.

    Jag skulle avråda dig från att flytta till Södra Finland om ni inte kan finska, då det mesta går på finska eller ryska där. Österbotten, Åbo, Helsingfors. Där klarar man sig oftast på svenska/engelska (sjukvården kan vara knepig).

    Mvh. Från Norra Österbotten, Finland

  • Spucks
    Finlandar skrev 2021-03-26 13:56:43 följande:

    Hej! Roligt att du vill flytta till Finland! Jag tycker det är ett bra land att låta barn växa upp.

    Jag skulle avråda dig från att flytta till Södra Finland om ni inte kan finska, då det mesta går på finska eller ryska där. Österbotten, Åbo, Helsingfors. Där klarar man sig oftast på svenska/engelska (sjukvården kan vara knepig).

    Mvh. Från Norra Österbotten, Finland


    Tack! Men Abo och Helsingfors är väl i södra Finland? ;)
Svar på tråden Liv med barn in Finland