• AmandaKS

    Hur gör vi med vinstsumma?

    En diskussionstråd som kommit på tal här hemma, den är rent hypotetiskt men den både intresserar och delar oss här hemma.

    Jag spelar på eurojackpott varje vecka, det började som en kul grej vi gjorde tillsammans några kollegor emellan men efter att jag lämnade företaget så har jag valt att fortsätta spela. Jag spelar för att kunna drömma om att vinna jackpoten, det är ju härligt att få ha drömmar och ändå veta att det finns en liten liten liten chans att den går i uppfyllelse.

    Sambon spelar inte och har själv sagt att det är slöseri med pengar. Och eftersom jag spelar för mina pengar, vi har delad ekonomi, så rör inte mitt lilla spelande honom. Vill även tillägga att det rör sig om 200 kr i månaden, jag har bra koll ekonomiskt så inte missbruk här, det är endast detta spel och summa jag spelar på.

    Min sambo håller däremot på med aktier, vilket han gör för sina pengar då jag inte är så intresserad av det. Vi har alltså våra egna "spel" att lägga pengarna på. När sambon säljer en aktie och tjänar lite pengar så går de pengarna till nya aktier, jag ser därför aldrig hans pengar vilket jag inte ska göra heller för att det är hans pengar.

    Men så har vi diskuterat om jag hade vunnit på eurojackpott, så anser sambon att han ska ha/vill ha hälften. Han påstår då att jag tjänar på hans aktier, vilket jag inte håller med om.

    Men rent hypotetiskt, måste jag dela med mig hälften av pengarna om jag vinner pga sambolag eller liknande när han aldrig har varit med på spelandet?

  • Svar på tråden Hur gör vi med vinstsumma?
  • Aliona

    Om det är som du beskriver så ska han självklart inte ha del i vinsten. Ni har delad ekonomi, gör vad ni vill för egna pengar och all vinst och förlust går till er själva.

    Men på vilket sett menar han att du har del i hans aktievinst?

  • Mortiscia80

    Hahaha nej det kan han glömma! :D Ni har separat ekonomi, ni har redan kommit överens om att du spelar och han har aktier och att det är era egna grejer. Han låter som att han är ute efter att snylta på dina eventuella vinster däremot, väldigt oattraktivt.

    Och nej, om ni går isär så har han inte rätt till en krona av dina vinster som sambo.

  • anonimus

    Sambolagen har inget att göra med pengar som finns på era bankkonto.

    Han kommer väl inte att ge dig hälften av sina aktier bara för att ni är sambo?

    Går ni isär så har han ingen rätt till dina pengar. På samma sätt som du inte har rätt till hans aktier.

  • Steven01

    Chansen att vinna på eurojackpot 0,000000002%, chansen att vinna på aktier 99,99999% så ts behöver nog inte oroa sig för att behöva dela med sig..

  • Kvittning

    Ni får väl göra upp en deal då med att du får hälften av hans aktievinster och han får hälften av dina europottvinster. 

    Då kanske han ångrar sig eftersom att det är extremt osannolikt att han någonsin kommer få något av dig men rätt givet att du kommer få pengar av honom. 

  • sextiotalist

    Om jag skulle vinna en större summa pengar så skulle jag nog tänka som så.
    Jag är den som har bestämmandet över pengarna, men jag skulle absolut vara generös. Sambon skulle få sin beskärda del, hans barn och vårt gemensamma självklart.
    Men det kommer vara jag som styr, dvs bestämmer belopp som jag ger bort etc.
    Om sambon skulle göra detsamma, så förutsätter jag att han tänker som jag. Generös, men är den som styr.

    Skulle det komma "jag ska ha hälften" så blir det tvärstopp. Jag vet att det är ömsesidigt. 

    Men förslaget som någon kom med är suveränt 
    Du lovar (skriftligt tom) att dela hälften på din jackpottvinst, om han lovar (skriftligt) att dela med sig av sin aktievinst vid utdelningar.

    Du kommer troligen gå vinnande ut ur ett sådant deal 

Svar på tråden Hur gör vi med vinstsumma?