Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Man kan alltid vända sig till Jesus

Anonym (Tro) skrev 2021-03-11 01:25:11 följande:

"Om de, som (försöka) övertala er, säga: 'Se, kungariket är i himlen',

då skola himlens fåglar vara före er.

Om de säga er: 'Det är i havet',

då skola fiskarna vara före er;

men riket är i ert inre och är i ert yttre.

När ni känna er (själva), då skall man känna er, och ni skola veta,

att ni äro den levande Faderns barn.

Om ni icke skola känna er (själva),

då äro ni i fattigdom, och ni äro fattigdomen."

Jag kan också citera ur böcker! Här är ett citat ur 50 Shades of Grey:

He places his hand on my naked behind, softly fondling me, stroking round and round with his flat palm. And then his hand is no longer there... and he hits me - hard. Ow! My eyes spring open in response to the pain, and I try to rise, but his hand moves between my shoulder blades keeping me down. He caresses me again where he's hit me, and his breathing's changed - it's louder, harsher. He hits me again and again, quickly in succession.
  • Anonym (.)
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-11 12:25:22 följande:

Såna böcker är ej uppbyggande för själen. Det är kiosklitteratur.

50 Shades of Grey är visst uppbyggande för själen! Har du ens läst den?
  • Anonym (.)
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-11 12:52:29 följande:

Att läsa 50 Shades of Grey är som att äta på Mcdonalds. Njutbart för stunden, men inte i längden.

Hur vet du det? Har du läst 50 Shades of Grey?
  • Anonym (.)
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-12 08:44:07 följande:

De som säger sig vara för vetenskapen har hållit på med lite tokerier ibland de också. Många läkare hävdade ju till exempel att rökning är helt ofarligt och bara nyttigt för en. Men visst står ofta människors ego i vägen när det gäller att ändra på sin övertygelse, både när det gäller religiösa uppfattningar och vetenskapliga. 

Skillnaden mellan vetenskap och religion är att vetenskapen ändrar sig när den blir motbevisad. Idag finns det ju inga seriösa läkare som påstår att rökning är ofarligt. Kristendomen, däremot, förlitar sig på en gammal text som aldrig skrivs om. Det som står där får inte ifrågasättas, eftersom det anses vara guds ord. Inte ens om Bibelns påståenden motbevisas av empiriska fynd förkastas de.

Varför sitter du och postar Bibelcitat hela tiden? Vad vill du uppnå med det? Förstår du inte att det är fullkomligt meningslöst att argumentera med Bibelcitat till någon som inte tror på Bibeln? Vi blir inte övertygade om att Bibeln är sann bara för att du citerar ur den. Precis som du inte börjar tro att 50 Shades är sann bara för att jag ger dig ett citat därifrån.

Vilken kristen rörelse är du medlem i? Är det din församling som har uppmanat dig att gå ut och missionera på nätet, och som har lärt dig att argumentera med hjälp av Bibelcitat?
  • Anonym (.)
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-12 10:58:03 följande:

Det handlar om att bli berörd i själen.

Vilken av mina frågor var det där svaret på?
  • Anonym (.)
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-12 22:28:24 följande:
    Jag menar att den har stor genomslagskraft. Den började som en liten fjuttgrupp i Israel, och fick till sist hela romarriket att ge upp sina gudar och börja följa kristendomen istället.
    Himla synd att det blev så. Antikens Rom var bra mycket mer sekulariserat än vad det blev efter kristnandet. Det är farligt att ge religion makt över politik.
  • Anonym (.)
    Anonym (Tro) skrev 2021-03-12 11:04:19 följande:
    Men att ha religion verkar trots allt vara ett naturligt behov som finns hos människan. Kolla på alla naturfolk som har en religion oberoende av varandra. Lite skrämmande att du börjar prata om bättre gener m.m. Påminner lite om det elitistiska tankesätt som nazisterna hade. Eller när man tvångssterilisersde folk här i Sverige. Att endast de med de mest fördelaktiga generna har rätt att leva. Så jag betackar mig för din etik och moral.
    Om det är ett ?naturligt? behov att vara religiös, hur kommer det sig att alla inte har detta behov? Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig haft det och har därför många gånger undrat varför andra har det.

Det faktum att många (alla?) naturfolk har en religion tycker jag är ett dåligt argument. Naturfolk har inte tillgång till all den kunskap vi har i Västvärlden. De har religioner för att förklara sådant som vetenskapen redan har förklarat, såsom sjukdomar, himlakropparnas rörelser och alla möjliga andra naturfenomen.
Svar på tråden Man kan alltid vända sig till Jesus