• 3 barns mor

    Hjälp med recept havregrynsgröt

    Hej hur gör ni eran havregrynsgröt till era små och hur mycket. Vad har ni ev för tillbehör mjölk,sylt eller vad har ni?

    Har en flicka hemma på snart 2 år som vi tänkte låta testa.

    Men har aldrig gjort det och vet inget eller hur mycket man ska ge så de inte äter för mycket eller för lite.

    Hon äter idag välling till frukost men tänkte försöka få bort flaskan.

  • Svar på tråden Hjälp med recept havregrynsgröt
  • Anonym (Hind)

    Vi gör vanlig havregrynsgröt enligt receptet på paketet på 1dl havregryn. Sedan rör vi ut den med mjölk så den blir lite lösare och ger sylt till till lillasyster. Storebror 6 år föredrar socker på sin.

    Det finns lite finmaldare havregryn som ger jämnare gröt med mindre klumpar om barnet gillar det bättre.

  • ErikaMaria77

    Jag kokade havregrynsgröten med mjölk istället för med vatten. Då får de i sig mjölken utan det sölande som det lätt blir när de äter gröt och mjölk. Sedan har de fått en pipmugg med vatten som man erbjuder under måltiden. En halv vuxenportion var lämpligast för mina barn. Smaksatte gröten med rivet äpple eller bär i början, men det blev aldrig populärt Hos dem. De ville ha sånt för sig, så det fick de på ett far vid sidan om. 


    Nu som äldre vill de fortfarande inte ha mjölk på gröten, ett glas på sidan om eller helst vatten.

  • Anonym (Gott!)

    Jag gör den i micron. En halv deciliter fiberhavregryn och en deciliter vatten. När den har snurrat runt i tre minuter rör jag i lite vanlig 3% mjölk och lägger lite rivet äpple på. Uppskattat här hemma.

  • Gameofthrones

    Jag gjorde med vatten och mjölken beroende på vilket humör jag var på.

    Vi gillar sylt i gröten. Här är det olika viljor på sylten och det gör mig inget för tycker om alla och min man med. Jordgubbe, Hallon och Drottningsylt. Original inte Light.

    Mina barn är äldre nu och dem gör sin gröt själva. Dem äter det speciellt vissa dgr efter skolan. Eller som ett mellanmål. Fsk - 6.

    Det är gott och roligt och göra själv om det finns tid och lust =)

  • brallison

    Alltid kört i mikro - 1 del havregryn + 1 del vatten + 1 mjölk + lite bär. Ca 3 min, röra om, klart. Dotter älskar den, medan jag själv äter aldrig just havregrynsgröt - jag gillar mer konsistens i gröten

  • brallison

    Alltid kört i mikro - 1 del havregryn + 1 del vatten + 1 mjölk + lite bär. Ca 3 min, röra om, klart. Dotter älskar den, medan jag själv äter aldrig just havregrynsgröt - jag gillar mer konsistens i gröten

  • Ruter

    Här hemma hos oss tycker vi mer om kall havregrynsgröt (over night). 4 åringen har aldrig gillat det värma gröten men däremot kall. På kvällen innan rör jag ihop 1 dl havregryn och 1 dl mjölk/havremjölk/kokosmjölk( beroende på smak) , lite salt och kryddor efter smak( vanligen kanel eller kardemumma, men lite kakao eller kokos är jodå gott) får stå i kylskåpet under natten och svälla ihop. På morgonen är det en gröt som vi tar fram och toppar med olika frukter vi har hemma vanligen tex kiwi, banan, äpple och hallon..

  • Jag är bara jag

    Enligt receptet, möjligen lite mindre gryn. Finhackad frukt till eller lite kanel. Vatten att dricka. Vi kör med fiberhavregryn. 

  • Anonym (Frida)

    När barnen var små (typ 6-12 mån?) mixade jag havregryn och hade i en burk. Sedan mikrade jag lite sådant pulver med vatten, så det blev en ganska tjock gröt, och rörde sedan i en "isbit" eller två med hemgjort fryst äpplemos. Då svalnade gröten fortare och blev lagom lös.

    När de var två åt de nog gröt på typ en halv dl. gryn och en dl vatten, som jag mikrade. Jag har för mig att de åt den med lite mjölk och äpplemos. Ibland åt de corn flakes eller havrekuddar med fil eller mjölk istället, eller smörgås, ägg el dyl. 

  • Maymom

    Jag mixar havregrynen, och blandar ungefär:

    1 del havregryn mixade

    1 del mjölk

    1 del vatten

    Lite salt

    Kokar upp under omrörning

    9-åringen har tidigare ej gillat havregrynsgröt men denna äter hon mängder av.

    Själv gillar jag med kanel och äpplemos, hon föredrar sylt, min bebis får med äpplemos eller hallon i ibland när hans gröt är slut(utan salt såklart)

  • Physalis

    Jag följde bara receptet på paketet minus saltet. 1 dl gryn och 2 dl vatten. I micron på 600 w i 2 minuter sen mjölk på. Dottern har fått äta tills hon varit nöjd. Ibland har hon ätit hela och ibland lämnat en del. Det finns ingen risk hos henne att överäta så det har jag inte ens haft med i tankarna när jag serverar något.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Hjälp med recept havregrynsgröt