• Jeanette47

    För litet hus!!!

    Hej!

    Jag är en gravid kvinna med 5 barn. Glad Jag väntar som sagt ett sjätte och vi är sååååå exalterade! Gravid Men! Vårat hus är för litet. Det har fungerat utvärkt med de andra barnen då de flästa är villiga att dela rum. De två yngsta sönerna är ju tvillingar så de trivs bäst ihop ändå. Men nu har det här nya problemet uppstått. Den äldsta är inte villig att dela rum med den näst älsta och den näst äldsta vägrar att dela rum med mittenbarnet. Detta är något min man och jag inte kan förstå då det näst äldsta är nästan lika gammal som mittenbarnet och de har aldrig haft några problem tidigare. Men nu helt plötsligt så är tanken på att dela rum FÖRSKRÄCKLIG! Skrikandes Jag och min man har INGEN ANING om vad vi ska göra då vi inte har någon möjlighet att flytta/bygga ut. Ska den nya bebisen behöva sova under trappan? Nej. Någon Harry Potter ska vi inte leka. Tips vore uppskattat.

  • Svar på tråden För litet hus!!!
  • Anonym (H)
    viseversa skrev 2021-03-11 15:21:22 följande:

    Det är ni som valt att skaffa många barn så det är ert ansvar att se till så alla har rum och är nöjda och glada. Om det krävs att ni flyttar får ni göra det. Sen sover väl bebisen med er i början ändå? Eller menar du att dina äldre barn ska flytta på sig för att ett nyfötyt späådbarn ska ha eger rum? Varför är den nya bebisens rum viktigare än dom äldre barnens? Jag tycker dock att äldre barn har mer rätt till eger rum än småbarn. 


    Jag
    viseversa skrev 2021-03-11 15:21:22 följande:

    Det är ni som valt att skaffa många barn så det är ert ansvar att se till så alla har rum och är nöjda och glada. Om det krävs att ni flyttar får ni göra det. Sen sover väl bebisen med er i början ändå? Eller menar du att dina äldre barn ska flytta på sig för att ett nyfötyt späådbarn ska ha eger rum? Varför är den nya bebisens rum viktigare än dom äldre barnens? Jag tycker dock att äldre barn har mer rätt till eger rum än småbarn. 


    Jag tolkade det som att barnen redan delar rum, men när jag nu läser ts igen undrar jag om det bara är jag som ser det som så självklart att bebisen inte behöver ett eget rum att jag tolkade det så.

    Bebisen ska naturligtvis inte ha ett eget rum om det medför att barnen måste börja dela rum. Då kan faktiskt bebis sova under trappen a la Harry Potter
  • Kvittning

    Först får bebisen bo med er tills ni bedömer att hen behöver eget rum. Sedan får ni bo i vardagsrummet tills äldsta barnet flyttar hemifrån.

  • Jeanette47

    De två yngsta delar rum. Mannen och jag bor redan i vardagsrummet vilket har fungerat bra. Vi flyttade ut dit för ca ett år sen då den äldsta ville ha lite mer utrymme vilket vi självklart respekterade, eftersom, som många påpekar, det faktiskt var vi som valde att ge henne många syskon, inte hon. Och självklart ska barnet bo ute hos oss i början. Men problemet kvarstår. Vi har ingen möjlighet att flytta då vi bor i Stockholm och som många vet är det inte det lättaste att hitta bostäder här.

  • Anonym (Mimmi)
    Jeanette47 skrev 2021-03-11 17:56:58 följande:

    De två yngsta delar rum. Mannen och jag bor redan i vardagsrummet vilket har fungerat bra. Vi flyttade ut dit för ca ett år sen då den äldsta ville ha lite mer utrymme vilket vi självklart respekterade, eftersom, som många påpekar, det faktiskt var vi som valde att ge henne många syskon, inte hon. Och självklart ska barnet bo ute hos oss i början. Men problemet kvarstår. Vi har ingen möjlighet att flytta då vi bor i Stockholm och som många vet är det inte det lättaste att hitta bostäder här.


    Ni får låta bli att jamsa och bara säga att "så här blir det".
  • Jeanette47
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-03-11 18:06:05 följande:
    Ni får låta bli att jamsa och bara säga att "så här blir det".
    Ja vi får väl göra det. Men det känns lite orättvist. 
  • Anonym (K)
    Jeanette47 skrev 2021-03-11 18:12:01 följande:
    Ja vi får väl göra det. Men det känns lite orättvist. 
    Sånt är livet. Get over it.
  • Anonym (Mimmi)
    Jeanette47 skrev 2021-03-11 18:12:01 följande:
    Ja vi får väl göra det. Men det känns lite orättvist. 
    Må så vara, ungar har delat rum sedan... Jesus föddes.
    Om du har sån ångest, varför skaffa ytterligare ett barn?
  • Anonym (qwerty)

    Flytta ut makens säng i vardagsrummet. Så slutar ni ha sex och skaffar massa barn ni inte har plats för.

  • Anonym (67850)
    Jeanette47 skrev 2021-03-11 17:56:58 följande:

    De två yngsta delar rum. Mannen och jag bor redan i vardagsrummet vilket har fungerat bra. Vi flyttade ut dit för ca ett år sen då den äldsta ville ha lite mer utrymme vilket vi självklart respekterade, eftersom, som många påpekar, det faktiskt var vi som valde att ge henne många syskon, inte hon. Och självklart ska barnet bo ute hos oss i början. Men problemet kvarstår. Vi har ingen möjlighet att flytta då vi bor i Stockholm och som många vet är det inte det lättaste att hitta bostäder här.


    Ni får flytta ifrån Stockholm.
  • Anonym (H)
    Jeanette47 skrev 2021-03-11 17:56:58 följande:

    De två yngsta delar rum. Mannen och jag bor redan i vardagsrummet vilket har fungerat bra. Vi flyttade ut dit för ca ett år sen då den äldsta ville ha lite mer utrymme vilket vi självklart respekterade, eftersom, som många påpekar, det faktiskt var vi som valde att ge henne många syskon, inte hon. Och självklart ska barnet bo ute hos oss i början. Men problemet kvarstår. Vi har ingen möjlighet att flytta då vi bor i Stockholm och som många vet är det inte det lättaste att hitta bostäder här.


    Kan inte de tre yngsta dela rum en period då?

    Alltså ni har satt er i en situation där ni antingen får flytta från Stockholm eller helt enkelt inse att barnen kommer behöva dela rum.

    Finns inte möjligheter att dela av rummen sä finns ju ingen annan lösning? Lilla barnet bör kunna sova i vardagsrummet i flera år om det inte är pyttelitet där?
Svar på tråden För litet hus!!!