• brallison

Vad att göra om vattnet går?

Hej på er!
    Sitter och tänker - jag har 30 dagar kvar till BF, dvs rent praktiskt kan det ske när som helst Och då undrar jag, hur man ska göra om vattnet går när man är nån annanstans än hemma. Men dottern så vaknade jag mitt i natten av värkar, så det var inga konstigheter - man fick gå rut och vänta ut tiden tills man skulle åka till BB. Men i fall om det skulle börja annorlunda nu. Om man är hemma, då är det knappt några frågor, men dottern rider, så jag är med henne i stallet 1 gång i veckan, och tänk om det händer där - just rent praktiskt vad/hur ska man göra? Hur mycket vatten brukar det gå? Räcker det med en binda för att kunna köra hem? Eller ska man ha med sig nåt i bilen? Kanske t o m ett extra par byxor? Och visst ska man åka hem och sen ringa förlossningen, även om barnet är inte fixerat sig än?
    Ja, m a o hur gick det för er, som varit i nån liknande situation? Jag är säkert löjlig att tänka på sånt, men vill vara i alla fall lite beredd på alla möjliga scenario

• Svar på tråden Vad att göra om vattnet går?
  • lövet2

Om vattnet går och barnet fortfarande är rörligt (det ska bm ha sagt vid senaste kontrollen) så ska du lägga dig ned och ringa förlossningen. Det beror på risken för att navelsträngen följer med vattnet ut och sedan kläms åt av barnet. Du kan bli tvungen att åka in liggande.
    Om du är ruckbar eller fixerad, så blir det lite pinsamt men inte mer än så. Se till att ha något i bilen alltid att sitta på. En plastkasse med en handduk ovanpå eller så, för man vet aldrig hur mycket vatten som kommer; ½ dl eller närmare 1 liter ...

Största nattbindan räcker ett litet tag, men åk raka vägen hem. Sedan är det bara att invänta värkar som vanligt. Vid varje värk pressas det ut mer vatten, så sitt inte i några ömtåliga möbler. Håll dig till en köksstol!

• S23
    lövet2 skrev 2021-03-12 11:56:48 följande:

Om vattnet går och barnet fortfarande är rörligt (det ska bm ha sagt vid senaste kontrollen) så ska du lägga dig ned och ringa förlossningen. Det beror på risken för att navelsträngen följer med vattnet ut och sedan kläms åt av barnet. Du kan bli tvungen att åka in liggande.

Om du är ruckbar eller fixerad, så blir det lite pinsamt men inte mer än så. Se till att ha något i bilen alltid att sitta på. En plastkasse med en handduk ovanpå eller så, för man vet aldrig hur mycket vatten som kommer; ½ dl eller närmare 1 liter ...

Största nattbindan räcker ett litet tag, men åk raka vägen hem. Sedan är det bara att invänta värkar som vanligt. Vid varje värk pressas det ut mer vatten, så sitt inte i några ömtåliga möbler. Håll dig till en köksstol!

I mitt län skall man komma in på kontroll om vattnet går. Oavsett om barnet är fixerat. Så ts. Om vattnet går ringer du även förlossningen
  • Lilant

Största nattbindan räcker inte eller jo efter vattnet gått för de fortsätter ju rinna... kommer rätt mycket vatten

• S23
    Lilant skrev 2021-03-12 17:59:35 följande:

Största nattbindan räcker inte eller jo efter vattnet gått för de fortsätter ju rinna... kommer rätt mycket vatten

Vill bara fylla på. När mitt vatten gick hade jag en binda i klass med mindre förlossningsbinda. Alltså betydligt mycket större än största nattbindan.

Med den och två lager handdukar under så var det ändå fuktigt på platsen jag hade under allt detta på väg in till sjukhuset i bilen.

Så ts. Du kan bli dränkt ja, men det är heller inte särkilt vanligt att vattnet går före värkarna.

Släng in ett par extra trosor och byxor i bilen och en binda så stor du hittar. Plastsäck och några handdukar. Så slipper du blöta ner i bilen.
  • S23
    S23 skrev 2021-03-12 18:04:24 följande:

Vill bara fylla på. När mitt vatten gick hade jag en binda i klass med mindre förlossningsbinda. Alltså betydligt mycket större än största nattbindan.

Med den och två lager handdukar under så var det ändå fuktigt på platsen jag hade under allt detta på väg in till sjukhuset i bilen.

Så ts. Du kan bli dränkt ja, men det är heller inte särkilt vanligt att vattnet går före värkarna.

Släng in ett par extra trosor och byxor i bilen och en binda så stor du hittar. Plastsäck och några handdukar. Så slipper du blöta ner i bilen.

Och fortsätter igen. Vattnet kan sippra ut i liten mängd också, så naturligtvis kan det vara så att du knappt behöver något av detta även om vattnet går.
  • basio

Jag har varit med om flera scenarion med vattenavgång, dock alla hemma! Med första barnet forsade det ut, fick ha både binda och en av bebisens blöjor på mig. Blev ändå genomvåt genom byxor och allt. Med tvåan sipprade det mer, men då var det bara en av hinnorna som gått sönder. Med trean forsade det igen.

så jag rekommenderar helt klart att ha med tex plastad frotté i bilen, handduk och så alltid största möjliga binda. Och ett par extra byxor.

• brallison

Tack snälla för era svar - känner mig lite mer förberedd nu Bebisen är ruckbar sen ett tag sen, så det borde vara lite lugnare då Nu är det bara att packa en väska till bilen

Svar på tråden Vad att göra om vattnet går?