• Anonym (Hamster)

Har ni hamster?

Hejhej

Går i valet och kvalet att köpa en hamster då dottern väldigt gärna vill ha en och har tjatat om det i ca 1 års tid.

Jag inser såklart att ansvaret konmer ligga på mig.

Men jag undrar lite ni som har hamster eller erfarenhet. Är det lättast med dvärghanster eller Guldhamster? (Vet att det måste vara två st av dvärg). Vad har varit jobbigast med att ha dem?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Har ni hamster?
  • Gameofthrones

Varför vill du veta nackdelar varför inte fördelar?

Det här gäller för dem ska handla åt rätt uppfödare, det är din skyldighet att handla hos rätt person, ge hamster stimulans och kärlek. 

Inte bara köpa för nödlösning. 

Har dem rätt hamsterhem, bra utrymme, kärlek framförallt, ge rätt föda rätt hö, rätt foder mm. försäkring. mm.

Läs på rätt källor, för man måste ha lite, kött på benen när man köper djur. Enlugt mig. 

Man ska inte bara köpa sen ta reda på info utan man läser på först uner tiden man har djur så fortsätter man och lära känna djuren och läser på. därefter personkemi mm. 

Oh, jag har erfarenhet bland smådjur(gnagare) och hundar. 

• Gameofthrones

Det här gäller för dem ska handla åt rätt uppfödare, det är din skyldighet att handla hos rätt person, ge hamster stimulans och kärlek. 

Har dem rätt hamsterhem, bra utrymme, kärlek framförallt, ge rätt föda rätt hö, rätt foder mm. försäkring. mm.

Läs på rätt källor, för man måste ha lite, kött på benen när man köper djur. Enlugt mig. 

Man ska inte bara köpa sen ta reda på info utan man läser på först uner tiden man har djur så fortsätter man och lära känna djuren och läser på. därefter personkemi mm. 

• Gameofthrones

Jag tycker att du inte ska köpa snabbt, nödlösning, bara för att det ska gå snabbt utan, ta reda på saker och ting, först.

Gör det med din vilja också, då blir et roligare. Dem är roliga och ha, dem är nyfikna, humoristiska tycker jag dock. Har man bra grejer till dem så blir hamstrarna glada. =) Tro mig , det är sant =)

• Anonym (Hen)

Köpte till sonen får några år sen och det vart ingen hit. Han tröttnade ganska snabbt och sen skötte jag den i 2år typ. Det som man behöver tänka på är att dom behöver pyssel varje dag och att dom är vakna nattetid framförallt. Bäst är om man har ett rum som ingen sover i. Lätt att bli störd.

Vi hade en guldhamster, men det går nog med dvärg också.

Självklart kan det bli ditt barns favorit och allt blir jättelyckat, men om det inte funkar så får man ta ansvar i ca 2 år. Ingen vill ha en begagnad hamster.

• Embla twopointoh
    Anonym (Hamster) skrev 2021-03-12 14:40:24 följande:

Hejhej

Går i valet och kvalet att köpa en hamster då dottern väldigt gärna vill ha en och har tjatat om det i ca 1 års tid.

Men jag undrar lite ni som har hamster eller erfarenhet. Är det lättast med dvärghanster eller Guldhamster? (Vet att det måste vara två st av dvärg). Vad har varit jobbigast med att ha dem?

Jag har haft många hamstrar genom åren, och jag skulle säga att som första hamster till ett barn, köp en guldhamster-hane. Guldhamstrar är lite större och lättare att hantera för ett barn, och hanar är generellt lugnare.

Barnet behöver vara beredd på att hamstern är nattdjur, och kommer därför inte att vara "tillgänglig" för att bli buren på och gosad med speciellt ofta (eftersom jag antar att barnet går och lägger sig inom ett par timmar efter att hamstern vaknat). Man behöver också se över placeringen av buren, för vissa blir störda av det nattaktiva djuret (att ha buren i sovrummet är alltså inte alltid möjligt).

En annan sak är att hamstrar är ganska självständiga och inte så "gosiga" av sig. Naturligtvis finns det individuella skillnader, men de ser man ju inte förrän efter en tid när man redan köpt hamstern. Om dottern ser framför sig massa klappar och gos kommer hon troligen att bli besviken och tröttna rätt fort.

Hamstrar gnager, något man ska tänka på när man släpper ut den ur buren (för ingen hamster ska behöva tillbringa hela sitt liv i buren). Jag har byggt små "hagar" där jag ställer kartonger, trälådor, tegelstenar osv som hamstern kan klättra på, gömma sig i och gnaga på. Att släppa en hamster fritt i ett rum skulle jag inte rekommendera, dels för att de som sagt kan gnaga på möbler och sladdar, men också för att de lätt tar sig in i små utrymmen (en av mina hamstrar lyckades klämma sig under en dörr, en springa på ett par centimeter...) och kan försvinna.

Ett alternativ till hamster är att köpa en gerbil i stället. De är dagaktiva, och mer sociala (jag har dock aldrig haft en sådan själv).

• Anonym (Nmf)
    Anonym (Hamster) skrev 2021-03-12 14:40:24 följande:

Hejhej

Japp. Men köp inte på djuraffär. Det sägs att de ofta är avlade i hemska miljöer av grossister enligt hamster ifokus sidan. Inget jag hade någon aning om innan jag skaffade hamster. Skulle aldrig köpa där ifrån igen. Stackars djur. Men jag ångrar självklart inte det för jag vill ha min Signe.
  • Anonym (K)

Barn tappar lätt hamstrar och har man otur så kan de bryta ryggraden så man får avliva dem.

De är nattaktiva så gillar man inte ljud när man sover är det jobbigt men jag plockade ur hjulet och satte dit en snurrande bricka de kan springa på.

Man måste vara uppmärksam på stressbetenden, om hjulet är för liten för de får de krökt rygg. Har man 2 st så måste man ha rätt stor bur och dubbelt av allt annars kan de bita ihjäl varandra.

Jag har haft flera ryska vintervita dvärghamstrar och vill mina barn ha ett djur när de är större så är det sånna jag kommer att skaffa.

• Anonym (Vår hamster)

Vår hamster är snäll och söt (guldhamster, hane) men inte vaken alls i stort sett dagtid om man inte väcker den. Så den är ute och leker sent på kvällarna när barnen sover tyvärr.

• Pope Joan II
    Gameofthrones skrev 2021-03-12 15:15:21 följande:

Man ska inte ge hö till hamster. 
  • Glinda från Oz

Jag hade hamster när jag växte upp, totalt blev det tre guldhamstarar. De är söta men jag tycker möss är roligare, de är mer sociala och vakna på dagtid. 

Köp en så stor bur så möjligt, hamstern ska tillbringa mycket tid där. Inred buren med hus och tunnlar och byt ut (varva) med jämna mellanrum så det blir lite variation. Hamsterhjulet ska vara så stort att hamstern inte behöver böja på ryggen. Smörj det med matolja när det börjar gnissla. Vissa säger att man inte behöver ett hjul men en hamster springer flera kilometer varje natt, de behöver kunna röra på sig. 

Svar på tråden Har ni hamster?