Anonym (Hamster) skrev 2021-03-12 14:40:24 följande:
Hejhej
Går i valet och kvalet att köpa en hamster då dottern väldigt gärna vill ha en och har tjatat om det i ca 1 års tid.
Jag inser såklart att ansvaret konmer ligga på mig.
Men jag undrar lite ni som har hamster eller erfarenhet. Är det lättast med dvärghanster eller Guldhamster? (Vet att det måste vara två st av dvärg). Vad har varit jobbigast med att ha dem?
Tacksam för svar :)
Jag har haft många hamstrar genom åren, och jag skulle säga att som första hamster till ett barn, köp en guldhamster-hane. Guldhamstrar är lite större och lättare att hantera för ett barn, och hanar är generellt lugnare.
Barnet behöver vara beredd på att hamstern är nattdjur, och kommer därför inte att vara "tillgänglig" för att bli buren på och gosad med speciellt ofta (eftersom jag antar att barnet går och lägger sig inom ett par timmar efter att hamstern vaknat). Man behöver också se över placeringen av buren, för vissa blir störda av det nattaktiva djuret (att ha buren i sovrummet är alltså inte alltid möjligt).
En annan sak är att hamstrar är ganska självständiga och inte så "gosiga" av sig. Naturligtvis finns det individuella skillnader, men de ser man ju inte förrän efter en tid när man redan köpt hamstern. Om dottern ser framför sig massa klappar och gos kommer hon troligen att bli besviken och tröttna rätt fort.
Hamstrar gnager, något man ska tänka på när man släpper ut den ur buren (för ingen hamster ska behöva tillbringa hela sitt liv i buren). Jag har byggt små "hagar" där jag ställer kartonger, trälådor, tegelstenar osv som hamstern kan klättra på, gömma sig i och gnaga på. Att släppa en hamster fritt i ett rum skulle jag inte rekommendera, dels för att de som sagt kan gnaga på möbler och sladdar, men också för att de lätt tar sig in i små utrymmen (en av mina hamstrar lyckades klämma sig under en dörr, en springa på ett par centimeter...) och kan försvinna.
Ett alternativ till hamster är att köpa en gerbil i stället. De är dagaktiva, och mer sociala (jag har dock aldrig haft en sådan själv).